Cartridge
From Atariki
Wersja z dnia 08:26, 22 sty 2006 Miker (Dyskusja | wkład) (nie, to nie był dobry pomysł - radzę przeczytać treść najpierw) ← Previous diff |
Aktualna wersja Jhusak (Dyskusja | wkład) (update linków) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | {{grafr|Ramcart.jpg}} [[Cartridge]] (pol. '''kartridż''') to układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne. | + | {{grafr|Ramcart.jpg}} Lub "kartridż". Układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne. |
+ | Oprogramowanie przechowywane w pamięciach [[ROM]] na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. [[DOS]]y lub języki programowania. | ||
- | Oprogramowanie przechowywane w pamięciach [[ROM]] na kartridżu ma tę ciekawą właściwość, że dostępne jest dla komputera natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. [[DOS]]y lub języki programowania. | + | W konsolach Atari, takich jak [[Lynx]], [[2600]], [[5200]], [[7800]] czy [[Jaguar]] kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania. |
- | + | ||
- | + | ||
- | W konsolach Atari, takich jak [[Lynx]], [[2600]], [[5200]], [[7800]] kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania. | + | |
- | + | ||
Każdy z komputerów [[Atari 8-bit]] miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem. | Każdy z komputerów [[Atari 8-bit]] miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem. | ||
- | |||
Komputery serii [[ST]] wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe. | Komputery serii [[ST]] wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe. | ||
== Linki == | == Linki == | ||
- | * [[gniazdo Cartridge'a|Gniazdo Cartridge'a]] | + | * [[Gniazdo cartridge'a]] |
- | * [http://www2.asw.cz/~kubecj/acarts.htm Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | + | * [[Cartridge (mapa pamięci)]] |
- | * [http://www2.asw.cz/~kubecj/acarts2.htm RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | + | * [[Supercartridge]] |
+ | * [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts.html Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | ||
+ | * [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts2.html RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | ||
+ | * [https://github.com/atari800/atari800/blob/master/DOC/cart.txt Informacje nt. kartridżów emulowanych przez Atari800] | ||
[[Kategoria:Glosariusz]] | [[Kategoria:Glosariusz]] |
Aktualna wersja
Lub "kartridż". Układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.
W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 czy Jaguar kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.
Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.
Komputery serii ST wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.