Cartridge
From Atariki
Wersja z dnia 20:21, 4 cze 2017 Mono (Dyskusja | wkład) (→Linki - link do atari800 cart.txt) ← Previous diff |
Aktualna wersja Jhusak (Dyskusja | wkład) (update linków) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
* [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts.html Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | * [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts.html Przegląd informacji nt. cartridge'ów, napisany przez Jindricha Kubeca] | ||
* [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts2.html RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | * [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts2.html RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] | ||
- | * [https://sourceforge.net/p/atari800/source/ci/master/tree/DOC/cart.txt Informacje nt. kartridżów emulowanych przez Atari800] | + | * [https://github.com/atari800/atari800/blob/master/DOC/cart.txt Informacje nt. kartridżów emulowanych przez Atari800] |
[[Kategoria:Glosariusz]] | [[Kategoria:Glosariusz]] |
Aktualna wersja
Lub "kartridż". Układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.
W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 czy Jaguar kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.
Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.
Komputery serii ST wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.