Formaty systemów plików
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 21:39, 10 wrz 2005 Miker (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→AtariDOS 1.0 i pochodne - LiteDOS) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | SpartaDOS: | + | == Atari 400/800/XL/XE == |
- | * [[Format SpartaDOS|SpartaDOS (SpartaDOS X, BW-DOS)]] | + | Systemy plików (ang. ''file systems'') stosowane w ośmiobitowych Atari można podzielić na trzy grupy w zależności od metody zapewnienia ciągłości plików: |
- | AtariDOS II i jego różne klony: | + | * ''3-bajtowy link w sektorze danych'': stosowany przez [[DOS 1.0]] i wszystkie jego pochodne. |
+ | * ''indywidualne mapy plików'': użyte w [[OS/A Plus|OS/A+ v.4.1]], [[SpartaDOS]], [[DOS XE]] | ||
+ | * ''globalna mapa alokacji plików'' (FAT 8): [[DOS 3.0]], [[DOS 4.0]] | ||
- | * [[Format AtariDOS 2|Atari DOS 2.0 i 2.5]] | + | Tylko formaty wymienione w ostatnim punkcie nie potrzebują mapy bitowej do przechowywania stanu zajętości sektorów dyskietki. Prawie wszystkie systemy plików stosują schemat nazwy pliku 8+3 - jedynym odstępcą jest tu OS/A+ v.4.1, gdzie nazwa pliku może mieć do 30 znaków. Tylko dwa - [[SpartaDOS]] i [[DOS XE]] - przechowują w katalogach informację o czasie: w SpartaDOS jest to data i czas (z dokładnością do sekundy) modyfikacji pliku, w DOS XE - dwie daty: utworzenia i modyfikacji. |
- | * [[Format MyDOS|MyDOS]] | + | |
- | * [[Format DOS II/D|DOS II/D]] | + | |
- | * [[Format BiboDOS|BiboDOS]] | + | |
- | Nieco bardziej egzotycznie: | + | === AtariDOS === |
- | * [[Format AtariDOS 3|Atari DOS 3]] | + | ==== AtariDOS 1.0 i pochodne ==== |
- | * [[Format AtariDOS 4|Atari DOS 4]] | + | |
- | * [[Format AtariDOS XE|Atari DOS XE]] | + | |
- | {{stub}} | + | * [[Format AtariDOS 1|DOS 1.0]], [[Format AtariDOS 2|DOS 2.0]], [[Format AtariDOS 2.5|DOS 2.5]] |
+ | * [[Format BiboDOS|BiboDOS]], [[Format LiteDOS|LiteDOS]], [[Format MyDOS|MyDOS]], [[Format TopDOS|TopDOS]] | ||
+ | |||
+ | ==== Pozostałe formaty Atari ==== | ||
+ | |||
+ | * [[Format AtariDOS 3|DOS 3.0]], [[Format AtariDOS 4|DOS 4.0]], [[Format AtariDOS XE|DOS XE]] | ||
+ | |||
+ | === OS/A+ === | ||
+ | |||
+ | * [[Format OS/A Plus 4|OS/A+ v.4.1]] | ||
+ | |||
+ | === SpartaDOS === | ||
+ | |||
+ | * [[Format SpartaDOS|SpartaDOS (SpartaDOS X, BW-DOS, Real.DOS)]] | ||
+ | |||
+ | === Inne === | ||
+ | |||
+ | * [[Format CP/M 2.2|CP/M 2.2]] | ||
+ | * [[Format MasterDOS|MasterDOS]] | ||
+ | |||
+ | == Atari ST/TT/Falcon == | ||
+ | |||
+ | * [[FAT]] | ||
+ | * [[MinixFS]] | ||
+ | * [[ext2fs]] | ||
+ | |||
+ | == Zobacz też == | ||
+ | * [[GEMDOS]] | ||
[[Kategoria:Menu Główne]] | [[Kategoria:Menu Główne]] | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] |
Aktualna wersja
Spis treści |
[Edytuj]
Atari 400/800/XL/XE
Systemy plików (ang. file systems) stosowane w ośmiobitowych Atari można podzielić na trzy grupy w zależności od metody zapewnienia ciągłości plików:
- 3-bajtowy link w sektorze danych: stosowany przez DOS 1.0 i wszystkie jego pochodne.
- indywidualne mapy plików: użyte w OS/A+ v.4.1, SpartaDOS, DOS XE
- globalna mapa alokacji plików (FAT 8): DOS 3.0, DOS 4.0
Tylko formaty wymienione w ostatnim punkcie nie potrzebują mapy bitowej do przechowywania stanu zajętości sektorów dyskietki. Prawie wszystkie systemy plików stosują schemat nazwy pliku 8+3 - jedynym odstępcą jest tu OS/A+ v.4.1, gdzie nazwa pliku może mieć do 30 znaków. Tylko dwa - SpartaDOS i DOS XE - przechowują w katalogach informację o czasie: w SpartaDOS jest to data i czas (z dokładnością do sekundy) modyfikacji pliku, w DOS XE - dwie daty: utworzenia i modyfikacji.
[Edytuj]
AtariDOS
[Edytuj]
AtariDOS 1.0 i pochodne
[Edytuj]
Pozostałe formaty Atari
[Edytuj]
OS/A+
[Edytuj]
SpartaDOS
[Edytuj]
Inne
[Edytuj]
Atari ST/TT/Falcon
[Edytuj]