XEGS
From Atariki
Wersja z dnia 11:51, 25 paź 2008 Stryker (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Simius (Dyskusja | wkład) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Inaczej XE Game System. Jest to ostatni model Atari z linii 8bit. W zamierzeniach marketingowych miała być to konsola do gier. | + | {{grafr|Xegs2.jpg}} |
- | [[Grafika:Xegs2.jpg]] | + | Inaczej XE Game System - konsola do gier zaprezentowana po raz pierwszy w Ameryce Północnej na zimowych targach CES, które odbyły się w styczniu 1987 r. w Las Vegas, system miał premierę w Europie w marcu tego samego roku na targach CeBIT '87 w Hanowerze. Zbudowany na podstawie [[65XE|Atari 65XE]], XEGS jest kompatybilny z niemal wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi, które zostały wyprodukowane dla komputerów serii 400/800 oraz XL/XE, a także z dotychczasową biblioteką oprogramowania. Urządzenie jest w stanie działać jako konsola do gier, a także - po podłączeniu klawiatury - jako komputer. Jest to ostatni model z 8-bitowej linii komputerów Atari. |
+ | |||
+ | XEGS był sprzedawany z wbudowaną grą [[Missile Command]], a także w różnych zestawach zawierających samą konsolę z dopasowanym kolorystycznie dżojstikiem [[CX40]], z dżojstkiem i pistoletem świetlnym [[XG-1]], jak również w najbogatszym zestawie zawierającym klawiaturę, dżojstik, pistolet świetlny i dwie gry na kartridżach ([[Flight Simulator II]] i [[Bug Hunt]] - podczas pierwszych pokazów gra nosiła nazwę Blast 'Em). W sprzedaży znajdowały się również osobno zestawy składające się z: | ||
+ | * pistoletu XG-1 i gry Bug Hunt, | ||
+ | * klawiatury, magnetofonu [[XC12]] i kartridża z grą Flight Simulator II. | ||
+ | Dostępna była również sama klawiatura bez dodatkowych akcesoriów. Pod marką XE Video Game System sprzedawano też zestaw składający się z komputera 65XE, pistoletu XG-1 oraz dopasowanego kolorystycznie do serii dżojstika CX40. | ||
+ | |||
+ | XEGS trafił do sklepów w drugiej połowie 1987 r. i kosztował w USA 150$ (konsola, CX40, XG-1, klawiatura i kartridże Bug Hunt oraz FS II), w Wielkiej Brytanii sprzedawano oddzielnie konsolę (80£) i klawiaturę (40£). | ||
+ | |||
+ | Niedługo po premierze Atari rozpoczęło sprzedaż gier przeznaczonych dla nowej konsoli - część z nich, to wydane ponownie na kartridżach hity znane również z wersji kasetowych i dyskietkowych. | ||
+ | |||
+ | Podczas letnich targów CES, które odbywały się na przełomie maja i czerwca 1987 r. zaanonsowano [[Lista gier dla XEGS|następujące gry]] wydane w jednolitych kolorystycznie (zarówno opakowanie, jak i moduły) kartridżach: | ||
+ | |||
+ | [[Hardball]], [[Fight Night]], [[Touchdown Football]], [[One-on-One Basketball]], [[Archon]], [[Ballblazer]], [[Rescue on Fractalus]], [[Lode Runner]], [[Blue Max]], [[David's Midnight Magic]], [[Crossbow]], [[Food Fight]], [[BattleZone]] oraz [[Star Raiders II]]. | ||
+ | |||
+ | Z wyjątkiem Food Fight oraz BattleZone, były to gry, które użytkownicy komputerów XL/XE znali wcześniej z poprzednio wydanych kartridży lub wersji dyskietkowych. Podczas wspomnianych targów Atari zapowiedziało dwie nowe gry, które są przygotowywane specjalnie dla pistoletu świetlnego XG-1 (wydane później jako [[Barnyard Blaster]] i [[Crime Buster]]). | ||
+ | |||
+ | Rok później, ponownie na letnich targach CES, zapowiedziano kolejne tytuły, które miały się ukazać w 1988 r.: | ||
+ | |||
+ | * w drugim kwartale: [[Ace of Aces]]*, [[Desert Falcon]], [[GATO]], [[Necromancer]]*; | ||
+ | * w trzecim kwartale: [[Choplifter]], [[Commando]]†, Crime Buster, Crossbow, [[Crystal Castles]], [[Into the Eagle's Nest]], [[Karateka]]*, [[Mario Bros.]], [[Mean 18 Ultimate Golf]]†, [[Summer Games]]*, [[Thunderfox]]; | ||
+ | * w czwartym kwartale: [[Airball]], [[Dark Chambers]], [[Jinks]]†, [[Nebulus]] (późniejsza nazwa: [[Tower Toppler]])†. | ||
+ | |||
+ | <small>Znak * oznacza reedycję poprzednio wydanej gry, znak † oznacza, że gra nie została nigdy oficjalnie wydana.</small> | ||
+ | |||
+ | Przesłany do sprzedawców w 1989 r. cennik zawiera m.in. kolejne gry, których dystrybucja miała się rozpocząć w drugiej połowie 1989 r.: | ||
+ | |||
+ | [[Deflektor]]† (przewidywany termin wydania to sierpień), [[MIDI Maze]]† (sierpień), [[Super Football]]† (sierpień), [[Xenophobe]]† (wrzesień). | ||
+ | |||
+ | Ostatnimi kartridżami wydanymi dla XEGS były Crossbow, Karateka, Summer Games, Airball i Thunderfox, które ukazały się na rynku w kwietniu 1989 r. | ||
+ | |||
+ | W 1991 r. Atari ogłosiło koniec wsparcia i produkcji 8-bitowych konsol stacjonarnych (w tym XEGS). | ||
== Technikalia == | == Technikalia == | ||
- | Technicznie jest to nic innego jak Atari [[65XE]] z tymi różnicami XEGS: | + | Technicznie jest to nic innego jak Atari [[65XE]] z następującymi różnicami: |
- | * przeprojekowana płyta główna i kształt obudowy z | + | * przeprojektowana płyta główna, |
- | * odłączaną klawiaturą | + | * odłączana klawiatura (obecność klawiatury można wykryć badając wartość rejestru [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]]) |
- | * wbudowana gra [[Missile Command]] - grę uruchamia się gdy uruchmomimy XEGS bez podłączonej klawiatury lub wciśniemy Select przy bootowaniu (gdy klawiatura jest podłączona) | + | * wbudowana gra Missile Command - grę uruchamia się włączając konsolę bez podłączonej klawiatury lub przytrzymując klawisz Select przy [[Boot|bootowaniu]] (gdy klawiatura jest podłączona), |
- | * wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz chinch (a nie [[Gniazdo monitorowe|DIN5]] jak w 65XE) | + | * wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz RCA (a nie [[Gniazdo monitorowe|DIN5]] jak w 65XE) |
* brak złącza [[Gniazdo ECI|ECI]] | * brak złącza [[Gniazdo ECI|ECI]] | ||
- | == Akcesoria == | + | [[Grafika:Xegs.jpg]] |
- | XE Game System był sprzedawany w zależności od wersji opakowania wraz z joystickiem, pistoletem [[XG-1]] oraz grami BugHunt i Flight Simulator II lub jako oddzielna (niezależna) konsolabez klawiatury i dodatków. | + | |
+ | == System operacyjny == | ||
+ | W XEGS znajduje się [[XL OS]] w wersji BB 01.04 (Rev. 4). Jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja BB 01.03 znana z późnych modeli [[65XE]] i [[130XE]]. W systemie dokonano następujących zmian: | ||
- | [[Grafika:Xegs.jpg]] | + | * dodano obsługę klawisza Select i wbudowanej gry podczas uruchamiania komputera. Gdy klawiatura jest podłączona, domyślnie następuje odczyt wstępny z włączonym interpreterem BASIC. Przytrzymanie Select podczas uruchamiania włącza grę Missile Command. Przy odłączonej klawiaturze działanie klawisza Select jest odwrotne - pozwala to wczytać bez klawiatury programy wymagające BASIC. |
+ | * przy odczycie lub zapisie z kasety dodano możliwość uruchomienia silnika magnetofonu przez naciśnięcie klawisza Start (w poprzednich wersjach wymagane było użycie klawiatury). Pozwala to bootować programy z magnetofonu kasetowego przy odłączonej klawiaturze. | ||
+ | |||
+ | == Zobacz też == | ||
+ | * [[XEGS SECAM|wersja SECAM]] | ||
+ | |||
+ | ==Odnośniki zewnętrzne== | ||
+ | [http://www.atarimagazines.com/v7n4/firstlook.html First Look Inside the XE Game System] - artykuł z [[ANTIC (czasopismo)|ANTIC-a]] z sierpnia 1988 | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] |
Aktualna wersja
Inaczej XE Game System - konsola do gier zaprezentowana po raz pierwszy w Ameryce Północnej na zimowych targach CES, które odbyły się w styczniu 1987 r. w Las Vegas, system miał premierę w Europie w marcu tego samego roku na targach CeBIT '87 w Hanowerze. Zbudowany na podstawie Atari 65XE, XEGS jest kompatybilny z niemal wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi, które zostały wyprodukowane dla komputerów serii 400/800 oraz XL/XE, a także z dotychczasową biblioteką oprogramowania. Urządzenie jest w stanie działać jako konsola do gier, a także - po podłączeniu klawiatury - jako komputer. Jest to ostatni model z 8-bitowej linii komputerów Atari.
XEGS był sprzedawany z wbudowaną grą Missile Command, a także w różnych zestawach zawierających samą konsolę z dopasowanym kolorystycznie dżojstikiem CX40, z dżojstkiem i pistoletem świetlnym XG-1, jak również w najbogatszym zestawie zawierającym klawiaturę, dżojstik, pistolet świetlny i dwie gry na kartridżach (Flight Simulator II i Bug Hunt - podczas pierwszych pokazów gra nosiła nazwę Blast 'Em). W sprzedaży znajdowały się również osobno zestawy składające się z:
- pistoletu XG-1 i gry Bug Hunt,
- klawiatury, magnetofonu XC12 i kartridża z grą Flight Simulator II.
Dostępna była również sama klawiatura bez dodatkowych akcesoriów. Pod marką XE Video Game System sprzedawano też zestaw składający się z komputera 65XE, pistoletu XG-1 oraz dopasowanego kolorystycznie do serii dżojstika CX40.
XEGS trafił do sklepów w drugiej połowie 1987 r. i kosztował w USA 150$ (konsola, CX40, XG-1, klawiatura i kartridże Bug Hunt oraz FS II), w Wielkiej Brytanii sprzedawano oddzielnie konsolę (80£) i klawiaturę (40£).
Niedługo po premierze Atari rozpoczęło sprzedaż gier przeznaczonych dla nowej konsoli - część z nich, to wydane ponownie na kartridżach hity znane również z wersji kasetowych i dyskietkowych.
Podczas letnich targów CES, które odbywały się na przełomie maja i czerwca 1987 r. zaanonsowano następujące gry wydane w jednolitych kolorystycznie (zarówno opakowanie, jak i moduły) kartridżach:
Hardball, Fight Night, Touchdown Football, One-on-One Basketball, Archon, Ballblazer, Rescue on Fractalus, Lode Runner, Blue Max, David's Midnight Magic, Crossbow, Food Fight, BattleZone oraz Star Raiders II.
Z wyjątkiem Food Fight oraz BattleZone, były to gry, które użytkownicy komputerów XL/XE znali wcześniej z poprzednio wydanych kartridży lub wersji dyskietkowych. Podczas wspomnianych targów Atari zapowiedziało dwie nowe gry, które są przygotowywane specjalnie dla pistoletu świetlnego XG-1 (wydane później jako Barnyard Blaster i Crime Buster).
Rok później, ponownie na letnich targach CES, zapowiedziano kolejne tytuły, które miały się ukazać w 1988 r.:
- w drugim kwartale: Ace of Aces*, Desert Falcon, GATO, Necromancer*;
- w trzecim kwartale: Choplifter, Commando†, Crime Buster, Crossbow, Crystal Castles, Into the Eagle's Nest, Karateka*, Mario Bros., Mean 18 Ultimate Golf†, Summer Games*, Thunderfox;
- w czwartym kwartale: Airball, Dark Chambers, Jinks†, Nebulus (późniejsza nazwa: Tower Toppler)†.
Znak * oznacza reedycję poprzednio wydanej gry, znak † oznacza, że gra nie została nigdy oficjalnie wydana.
Przesłany do sprzedawców w 1989 r. cennik zawiera m.in. kolejne gry, których dystrybucja miała się rozpocząć w drugiej połowie 1989 r.:
Deflektor† (przewidywany termin wydania to sierpień), MIDI Maze† (sierpień), Super Football† (sierpień), Xenophobe† (wrzesień).
Ostatnimi kartridżami wydanymi dla XEGS były Crossbow, Karateka, Summer Games, Airball i Thunderfox, które ukazały się na rynku w kwietniu 1989 r.
W 1991 r. Atari ogłosiło koniec wsparcia i produkcji 8-bitowych konsol stacjonarnych (w tym XEGS).
Spis treści |
Technikalia
Technicznie jest to nic innego jak Atari 65XE z następującymi różnicami:
- przeprojektowana płyta główna,
- odłączana klawiatura (obecność klawiatury można wykryć badając wartość rejestru TRIG2)
- wbudowana gra Missile Command - grę uruchamia się włączając konsolę bez podłączonej klawiatury lub przytrzymując klawisz Select przy bootowaniu (gdy klawiatura jest podłączona),
- wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz RCA (a nie DIN5 jak w 65XE)
- brak złącza ECI
System operacyjny
W XEGS znajduje się XL OS w wersji BB 01.04 (Rev. 4). Jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja BB 01.03 znana z późnych modeli 65XE i 130XE. W systemie dokonano następujących zmian:
- dodano obsługę klawisza Select i wbudowanej gry podczas uruchamiania komputera. Gdy klawiatura jest podłączona, domyślnie następuje odczyt wstępny z włączonym interpreterem BASIC. Przytrzymanie Select podczas uruchamiania włącza grę Missile Command. Przy odłączonej klawiaturze działanie klawisza Select jest odwrotne - pozwala to wczytać bez klawiatury programy wymagające BASIC.
- przy odczycie lub zapisie z kasety dodano możliwość uruchomienia silnika magnetofonu przez naciśnięcie klawisza Start (w poprzednich wersjach wymagane było użycie klawiatury). Pozwala to bootować programy z magnetofonu kasetowego przy odłączonej klawiaturze.
Zobacz też
Odnośniki zewnętrzne
First Look Inside the XE Game System - artykuł z ANTIC-a z sierpnia 1988