SimCovox
From Atariki
Wersja z dnia 17:00, 25 wrz 2022 Jhusak (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (etykiety, linki, brakujace sta) |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
* gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w [[Gniazdo_monitorowe#NTSC.2FPAL|gnieździe monitorowym]] Atari | * gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w [[Gniazdo_monitorowe#NTSC.2FPAL|gnieździe monitorowym]] Atari | ||
* ośmiu oporników (patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Covox Covox]) | * ośmiu oporników (patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Covox Covox]) | ||
+ | * alternatywnie można użyć Arduino z oprogramowaniem SimCovox zamiast oporników w celu osiągnięcia idealnej 8-bit jakości. | ||
+ | |||
SimCovox jest w zasadzie namiastką "prawdziwego" Covoxa, nie tylko ze względu na mniejszą liczbę kanałów, ale też z powodu użycia portu układu [[PIA]] jako wyjścia danych cyfrowych: otóż rezystory, kondensatory i dławiki znajdujące się na płycie Atari pomiędzy układem PIA a gniazdami joysticka powodują zniekształcenia sygnału cyfrowego i tym samym dźwięku. W praktyce nie ma sensu odtwarzanie sampli z częstotliwością próbkowania powyżej 16000 Hz, bo jakość dźwięku się nie polepszy, a owszem, może się nawet pogorszyć. | SimCovox jest w zasadzie namiastką "prawdziwego" Covoxa, nie tylko ze względu na mniejszą liczbę kanałów, ale też z powodu użycia portu układu [[PIA]] jako wyjścia danych cyfrowych: otóż rezystory, kondensatory i dławiki znajdujące się na płycie Atari pomiędzy układem PIA a gniazdami joysticka powodują zniekształcenia sygnału cyfrowego i tym samym dźwięku. W praktyce nie ma sensu odtwarzanie sampli z częstotliwością próbkowania powyżej 16000 Hz, bo jakość dźwięku się nie polepszy, a owszem, może się nawet pogorszyć. | ||
- | Póki co, posiadaczem jedynego (prototypowego) egzemplarza jest [[KMK]]. SimCovox jest wspierany przez [[D2D]] (od wersji 1.4), [[DRUM Machine]] oraz [[PSG Player]]. | + | Póki co, jednym z niewielu posiadaczy SimCovoxów jest [[KMK]], posiadający prototypowy egzemplarz . SimCovox jest wspierany przez [[D2D]] (od wersji 1.4), [[DRUM Machine]], [[PSG Player]], oraz [[MOVPLAY]] |
W SimCovox wyposażone są też niektóre wersje [[IDE Plus]] rev. D (oznaczone jako rev. S). Ta wersja, oczywiście, nie ma wspomnianych wyżej wad swojego odpowiednika podłączanego przez porty PIA. | W SimCovox wyposażone są też niektóre wersje [[IDE Plus]] rev. D (oznaczone jako rev. S). Ta wersja, oczywiście, nie ma wspomnianych wyżej wad swojego odpowiednika podłączanego przez porty PIA. | ||
- | W 2022 [[Jakub Husak]] w ramach wieczornego projektu stworzył w celach testowych SimCovox oparty na Arduino (w praktyce Arduino Mini). Zastosowanie mikrokontrolera pozwoliło odtworzyć cyfrowy sygnał z portów joysticków i puścić go poprzez wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy - na wyjściu dostajemy sygnał PWM o częstotliwości bazowej 62.5 KHz. | + | W 2022 [[Jakub Husak]] w ramach wieczornego projektu stworzył w celach testowych SimCovox oparty na Arduino (w praktyce Arduino Mini). Zastosowanie mikrokontrolera pozwoliło odtworzyć cyfrowy sygnał z portów joysticków i puścić go poprzez wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy - na wyjściu dostajemy sygnał PWM o częstotliwości bazowej 62.5 KHz wraz z perfekcyjną liniowością przetwornika, czyli minimum możliwych zniekształceń cyfrowych. |
Adresowanie przetwornika odbywa się przez zapis rejestru wartością próbki: | Adresowanie przetwornika odbywa się przez zapis rejestru wartością próbki: | ||
- | * $D300 (PORTA) dla urządzenia podłączonego do portów joysticka, | + | * $D1FB dla IDE+ rev.S, |
- | * $D1FB dla IDE+ rev.S. | + | * $D300 (PORTA) dla urządzenia podłączonego do portów joysticka. |
- | Aby taki SimCovox działał, trzeba ustawić PORTA do zapisu: | + | Aby ten ostatni SimCovox działał, trzeba ustawić PORTA do zapisu: |
- | lda #$ff | + | lda #%11111111 |
- | sta $d300 | + | sta PORTA ;$D300 |
- | lda $D302 | + | lda PACTL ;$D302 |
- | and #$fb | + | and #%11111011 |
- | sta $D302 | + | sta PACTL |
- | lda #$ff | + | lda #%11111111 ;all output |
- | sta $D300 | + | sta PORTA |
- | lda $D302 | + | lda PACTL |
- | ora #$4 | + | ora #%00000100 |
- | sta $D302 | + | sta PACTL |
Po całej operacji,przy wyjściu z programu trzeba przywrócić domyślny stan PORTA- do odczytu: | Po całej operacji,przy wyjściu z programu trzeba przywrócić domyślny stan PORTA- do odczytu: | ||
- | lda #$ff | + | lda #%11111111 |
- | lda $D302 | + | sta PORTA ;$D300 |
- | and #$fb | + | lda PACTL ;$D302 |
- | sta $D302 | + | and #%11111011 |
- | lda #$00 | + | sta PACTL |
- | sta $D300 | + | lda #%00000000 ;all input |
- | lda $D302 | + | sta PORTA |
- | ora #$4 | + | lda PACTL |
- | sta $D302 | + | ora #%00000100 |
- | + | sta PACTL | |
== Odnośniki == | == Odnośniki == | ||
- | *[[https://github.com/jhusak/atari8_simcovox_arduino_mega328p repozytorium SimCovox Arduino]] | + | *[https://github.com/jhusak/atari8_simcovox_arduino_mega328p repozytorium SimCovox Arduino] |
+ | *[https://github.com/jhusak/avgcart_avfplay AVFPlay dla AVGCart obsługujący SimCovox] | ||
+ | *[https://github.com/jhusak/side-sideII-avfplay AVFPlay dla SIDE/SIDE2/Incognito obsługujący SimCovox] | ||
+ | *[https://github.com/jhusak/atari8_simcovox_arduino_mega328p SimCovox] przy użyciu arduino. | ||
[[Kategoria:Peryferia 8-bit]] | [[Kategoria:Peryferia 8-bit]] |
Aktualna wersja
Prosty, jednokanałowy Covox, zbudowany przez Simiusa w 2011 roku według założeń przedstawionych w tym wątku na Atari Area. Składa się z:
- dwóch wtyków pasujących do gniazd joysticka, a przeznaczonych do wetknięcia do gniazd nr 0 i 1 (czyli obu w XL i XE, lub dwóch pierwszych w 400/800)
- gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w gnieździe monitorowym Atari
- ośmiu oporników (patrz Covox)
- alternatywnie można użyć Arduino z oprogramowaniem SimCovox zamiast oporników w celu osiągnięcia idealnej 8-bit jakości.
SimCovox jest w zasadzie namiastką "prawdziwego" Covoxa, nie tylko ze względu na mniejszą liczbę kanałów, ale też z powodu użycia portu układu PIA jako wyjścia danych cyfrowych: otóż rezystory, kondensatory i dławiki znajdujące się na płycie Atari pomiędzy układem PIA a gniazdami joysticka powodują zniekształcenia sygnału cyfrowego i tym samym dźwięku. W praktyce nie ma sensu odtwarzanie sampli z częstotliwością próbkowania powyżej 16000 Hz, bo jakość dźwięku się nie polepszy, a owszem, może się nawet pogorszyć.
Póki co, jednym z niewielu posiadaczy SimCovoxów jest KMK, posiadający prototypowy egzemplarz . SimCovox jest wspierany przez D2D (od wersji 1.4), DRUM Machine, PSG Player, oraz MOVPLAY
W SimCovox wyposażone są też niektóre wersje IDE Plus rev. D (oznaczone jako rev. S). Ta wersja, oczywiście, nie ma wspomnianych wyżej wad swojego odpowiednika podłączanego przez porty PIA.
W 2022 Jakub Husak w ramach wieczornego projektu stworzył w celach testowych SimCovox oparty na Arduino (w praktyce Arduino Mini). Zastosowanie mikrokontrolera pozwoliło odtworzyć cyfrowy sygnał z portów joysticków i puścić go poprzez wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy - na wyjściu dostajemy sygnał PWM o częstotliwości bazowej 62.5 KHz wraz z perfekcyjną liniowością przetwornika, czyli minimum możliwych zniekształceń cyfrowych.
Adresowanie przetwornika odbywa się przez zapis rejestru wartością próbki:
- $D1FB dla IDE+ rev.S,
- $D300 (PORTA) dla urządzenia podłączonego do portów joysticka.
Aby ten ostatni SimCovox działał, trzeba ustawić PORTA do zapisu:
lda #%11111111 sta PORTA ;$D300 lda PACTL ;$D302 and #%11111011 sta PACTL lda #%11111111 ;all output sta PORTA lda PACTL ora #%00000100 sta PACTL
Po całej operacji,przy wyjściu z programu trzeba przywrócić domyślny stan PORTA- do odczytu:
lda #%11111111 sta PORTA ;$D300 lda PACTL ;$D302 and #%11111011 sta PACTL lda #%00000000 ;all input sta PORTA lda PACTL ora #%00000100 sta PACTL