Graphics 7
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 13:42, 12 sie 2007 Miker (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (tym) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Siódmy tryb grafiki w numeracji Atari OS. Składa się ze 96 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0D]]. | + | [[Grafika:Gr7.png|GR.7|right]] |
+ | Siódmy tryb grafiki w numeracji Atari OS. Składa się z 96 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0D]]. | ||
*Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128). | *Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128). | ||
*Proporcje piksela: 2x2, czyli ma kształt zbliżony do kwadratu | *Proporcje piksela: 2x2, czyli ma kształt zbliżony do kwadratu | ||
*Rozdzielczość pozioma: 160 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 128 lub 192. | *Rozdzielczość pozioma: 160 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 128 lub 192. | ||
- | *Rozdzielczość pionowa: 96 linii, maksymalnie 119 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List) | + | *Rozdzielczość pionowa: 96 linii, maksymalnie 120 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List) |
- | Rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie: | + | Oto wartości pikseli i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie: |
- | * [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]); | + | * %00 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]). |
- | * [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]); | + | * %01 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]); |
- | * [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]); | + | * %10 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]); |
- | * [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]). | + | * %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]); |
+ | |||
+ | Ekran w tym trybie zajmuje 40*96=3840 ($F00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami. | ||
+ | Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]]. | ||
Tryb ten użyty został w paru grach, m. in. [[Draconus]], [[Zybex]], czy [[Blinky's Scary School]], a także na stronach tytułowych takich pozycji, jak [[Black Lamp]], [[Crumble's Crisis]], [[Space Lobsters]] oraz [[Ninja Commando]]. | Tryb ten użyty został w paru grach, m. in. [[Draconus]], [[Zybex]], czy [[Blinky's Scary School]], a także na stronach tytułowych takich pozycji, jak [[Black Lamp]], [[Crumble's Crisis]], [[Space Lobsters]] oraz [[Ninja Commando]]. | ||
Linia 17: | Linia 21: | ||
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
+ | [[Kategoria: Tryby graficzne]] |
Aktualna wersja
Siódmy tryb grafiki w numeracji Atari OS. Składa się z 96 linii trybu ANTIC $0D.
- Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128).
- Proporcje piksela: 2x2, czyli ma kształt zbliżony do kwadratu
- Rozdzielczość pozioma: 160 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 128 lub 192.
- Rozdzielczość pionowa: 96 linii, maksymalnie 120 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
Oto wartości pikseli i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:
- %00 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)).
- %01 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4));
- %10 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5));
- %11 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6));
Ekran w tym trybie zajmuje 40*96=3840 ($F00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.
Tryb ten użyty został w paru grach, m. in. Draconus, Zybex, czy Blinky's Scary School, a także na stronach tytułowych takich pozycji, jak Black Lamp, Crumble's Crisis, Space Lobsters oraz Ninja Commando.
Programy graficzne używające tego trybu to RAMbrandt oraz Graphics Arts Department.