Tryby GTIA
From Atariki
(Różnice między wersjami)
| Wersja z dnia 12:38, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (podstawowe cechy) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (layout) |
||
| Linia 3: | Linia 3: | ||
| Oto wspólne ich cechy: | Oto wspólne ich cechy: | ||
| + | * Za pojedynczy piksel odpowiada zawsze cztery bity. | ||
| * Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 80, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 64 i 96. | * Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 80, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 64 i 96. | ||
| * Kolor piksela nie zawsze jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru [[Rejestry GTIA#COLPM0|COLPMx]]/[[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPFx]], ale w niektórych trybach kombinowany jest dodatkowo z wartością odpowiadającą pikselowi w pamięci ekranu. | * Kolor piksela nie zawsze jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru [[Rejestry GTIA#COLPM0|COLPMx]]/[[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPFx]], ale w niektórych trybach kombinowany jest dodatkowo z wartością odpowiadającą pikselowi w pamięci ekranu. | ||
| Linia 9: | Linia 10: | ||
| * Wyłącznie przy użyciu tych trybów możliwe jest uzyskanie pełnej palety 256 kolorów na ekranie. | * Wyłącznie przy użyciu tych trybów możliwe jest uzyskanie pełnej palety 256 kolorów na ekranie. | ||
| - | Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 3 tryby GTIA: [[Graphics 9]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]. | + | Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 3 tryby GTIA: |
| + | * [[Graphics 9]], | ||
| + | * [[Graphics 10]] | ||
| + | * [[Graphics 11]]. | ||
| [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
| + | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | ||
| {{stub}} | {{stub}} | ||
Aktualna wersja
Kolorowe tryby graficzne układu GTIA, w których jeden piksel ma szerokość dwóch cykli koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiada zawsze cztery bity.
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 80, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 64 i 96.
- Kolor piksela nie zawsze jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru COLPMx/COLPFx, ale w niektórych trybach kombinowany jest dodatkowo z wartością odpowiadającą pikselowi w pamięci ekranu.
- Nie we wszystkich trybach poprawnie działają kolizje.
- Mogą być włączone w dowolnym z trybów ANTIC-a za pośrednictwem modyfikacji rejestru GTIACTL (GTIACTLS).
- Wyłącznie przy użyciu tych trybów możliwe jest uzyskanie pełnej palety 256 kolorów na ekranie.
Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 3 tryby GTIA:
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.
