Graphics 10
From Atariki
Wersja z dnia 13:26, 7 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 19:57, 7 wrz 2005 Krótki (Dyskusja | wkład) (to samo co w Graphics 9) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Basica. W numeracji [[ANTIC]]a jest to tryb piętnasty ($0F). A tak dokładniej jest to tryb [[GTIA]] co oznacza, że [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory. | + | Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[PRIOR]] do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory). |
- | * Liczba kolorów: 9 | + | * Liczba kolorów: 9 (niezależnych) |
* Proporcje piksela: 4x1 | * Proporcje piksela: 4x1 | ||
- | * Rozdzielczość pozioma: 64, 80, 96 pixli | + | * Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 64 lub 96. |
- | * Rozdzielczość pionowa: maksymalnie 239 linii | + | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) |
- | Cień rejestru GTIA ($D01B) znajduje się pod adresem $026F, wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10 w numeracji Basica. | + | Cień rejestru GTIA [[PRIOR|PRIOR ($D01B)]] znajduje się pod adresem $026F ([[PRIOR]]), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one: |
- | Cienie dziewięciu rejestrów kolorów mają następujące adresy: | + | * [[COLPM0|COLPM0 ($D012)]] (cień [[PCOLR0|PCOLR0 ($02C0)]]) (także kolor ramki); |
- | * $02C0 ($D012) | + | * [[COLPM1|COLPM1 ($D013)]] (cień [[PCOLR0|PCOLR0 ($02C1)]]); |
- | * $02C1 ($D013) | + | * [[COLPM2|COLPM2 ($D014)]] (cień [[PCOLR0|PCOLR0 ($02C2)]]); |
- | * $02C2 ($D014) | + | * [[COLPM3|COLPM3 ($D015)]] (cień [[PCOLR0|PCOLR0 ($02C3)]]); |
- | * $02C3 ($D015) | + | * [[COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[COLOR0|COLOR0 ($02C4)]]); |
- | * $02C4 ($D016) | + | * [[COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[COLOR0|COLOR0 ($02C5)]]); |
- | * $02C5 ($D017) | + | * [[COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[COLOR0|COLOR0 ($02C6)]]); |
- | * $02C6 ($D018) | + | * [[COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[COLOR0|COLOR0 ($02C7)]]); |
- | * $02C7 ($D019) | + | * [[COLBK|COLBK ($D01A)]] (cień [[COLOR4|COLOR4 ($02C8 )]]). |
- | * $02C8 ($D01A) | + | |
+ | Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[Atari 400/800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] |
Wersja z dnia 19:57, 7 wrz 2005
Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA PRIOR do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
- Liczba kolorów: 9 (niezależnych)
- Proporcje piksela: 4x1
- Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTL) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)
Cień rejestru GTIA PRIOR ($D01B) znajduje się pod adresem $026F (PRIOR), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:
- COLPM0 ($D012) (cień PCOLR0 ($02C0)) (także kolor ramki);
- COLPM1 ($D013) (cień PCOLR0 ($02C1));
- COLPM2 ($D014) (cień PCOLR0 ($02C2));
- COLPM3 ($D015) (cień PCOLR0 ($02C3));
- COLPF0 ($D016) (cień COLOR0 ($02C4));
- COLPF1 ($D017) (cień COLOR0 ($02C5));
- COLPF2 ($D018) (cień COLOR0 ($02C6));
- COLPF3 ($D019) (cień COLOR0 ($02C7));
- COLBK ($D01A) (cień COLOR4 ($02C8 )).
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.