Graphics 10
From Atariki
Wersja z dnia 20:13, 7 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) (to samo, co w gr.9) ← Previous diff |
Wersja z dnia 20:46, 7 wrz 2005 Krótki (Dyskusja | wkład) (link ANTIC $F) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[GTIACTL]] (zwanego również [[GPRIOR]]) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory). | + | Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[GTIACTL]] (zwanego również [[GPRIOR]]) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory). |
* Liczba kolorów: 9 (niezależnych) | * Liczba kolorów: 9 (niezależnych) |
Wersja z dnia 20:46, 7 wrz 2005
Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA GTIACTL (zwanego również GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
- Liczba kolorów: 9 (niezależnych)
- Proporcje piksela: 4x1
- Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTL) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)
Cień rejestru GTIA GTIACTL ($D01B) znajduje się pod adresem $026F (GTIACTLS), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:
- COLPM0 ($D012) (cień COLPM0S ($02C0)) (także kolor ramki);
- COLPM1 ($D013) (cień COLPM1S ($02C1));
- COLPM2 ($D014) (cień COLPM2S ($02C2));
- COLPM3 ($D015) (cień COLPM3S ($02C3));
- COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4));
- COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5));
- COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6));
- COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7));
- COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)).
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.