RAMbrandt

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 17:56, 24 lip 2006
Dracon (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 13:07, 9 sie 2006
Dracon (Dyskusja | wkład)
(kto pomoże poprawić wygląd tabeli ??? ;])
Next diff →
Linia 54: Linia 54:
 +Niektóre z w/w trybów są zgodne z innymi programami graficznymi:
 +* 0 - MOVIEMAKER (zbiory zawierające tło - background files)
 +* 4 - MICROPAINTER / MICROILLUSTRATOR (KOALA - tryb 7+).
 +W celu zmiany trybu należy, naciskając <OPTION> ustawić strzałkę przy opcji "mode", a następnie zmienić tryb za pomocą <SELECT>.
 +==Urządzenia sterujące==
 +RAMbrandt może wykorzystywać 2 typy tabliczek odpowiednich dla komputera Atari XL/XE - Atari lub Koala. Wybór typu odbywa się także za pomocą klawiszy <OPTION> i <SELECT>. Bez względu na rodzaj wybranej tabliczki. RAMbrandt zawsze zaczyna pracę w trybie wykorzystującym joystick. W dowolnym momencie można zmienić tryb naciskając Shift+S (joystick) lub Shift+P (pad - tabliczka). RAMbrandt przewiduje podłączenie joysticka do portu 1., zaś tabliczki graficznej do portu 2. UWAGA: jeżeli wykorzystujesz tabliczkę ATARI Touch Tablet, RAMbrandt rozpozna jedynie użycie przycisków na samej tabliczce, nie na ołówku!
 +==Wprowadzanie komend==
 +Komendu RAMbrandta mogą być wprowadzane jedną z następujących metod:
 +* z klawiatury
 +* poprzez umieszczenie kursora na symbolu komendy (COMMAND BOX) za pomocą klawiszy ze strzałkami i naciśnięcie klawisza "." (kropka).
 +* jak wyżej, ale za pomocą joysticka lub tabliczki
 +i naciśnięcie przycisku FIRE
-Linki:+Druga metoda sterowania kursora wydaje się szczególnie godna polecenia w przypadku gdy chcemy uzyskać wysoką precyzję położenia kursora (np. przy użycia współrzędnych). Program musi wówczas pracować w trybie pracy z joystickiem.
 + 
 +==Podstawowe komendy==
 +W programie można wyróżnić 8 podstawowych komend. Wszystkie one mogą być wywołane z linii komend lub z klawiatury. Oto one:
 + 
 +# BOX [B]
 +# CIRCLE/ELLIPSE [Z]
 +# COLOR [Spacja]
 +# DRAW LINE [D]
 +# FILL [F]
 +# PLOT [P]
 +# TEXT
 +# UNDO [U]
 + 
 + 
 +==Zalety i wady programu==
 + 
 +Zalety:
 +* niezwykle rozbudowany, bogactwo możliwości (np. animacja)
 +* wsparcie dla tabliczek graficznych
 +* praca w kilku trybach graficznych
 +* wsparcie dla używania większej ilości kolorów w obrazkach (proste używanie DLI)
 +* specjalny dodatek do programu (moduł) umożliwiający druk obrazka:
 +# w 16 odcieniach szarości (tryby GTIA) - dla drukarek EPSON lub Prowriter
 +# druk wielobarwny, z efektami DLI (bardzo wyrafinowany moduł)
 +# jako szybki szkic czarno-biały
 + 
 +Wady:
 +* program pracuje tylko w gęstości dyskowej Single (tylko w tej gęstości ładuje obrazki, inny format zawiesza program)
 +* swój własny, nietypowy format zapisu (choć może też eksportować do znanych formatów plików)
 +* dość powolne działanie niektórych operacji (w tym także i drukowania)
 +* nieprawdziwe odwzorowanie pikseli w Graphics 15 przy włączonej funkcji ZOOM (kwadratowe piksele)
 + 
 + 
 +==Linki==
* [http://ftp.pigwa.net/stuff/collections/atari_forever/Tools%20-%20atr/RambRant/ download] (3 dyskietki) * [http://ftp.pigwa.net/stuff/collections/atari_forever/Tools%20-%20atr/RambRant/ download] (3 dyskietki)
* [http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=12480 RAMbrandt w portalu Atarimania] * [http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=12480 RAMbrandt w portalu Atarimania]

Wersja z dnia 13:07, 9 sie 2006

Rambrandt-1.JPG

Program graficzny o prawie profesjonalnych możliwościach (pomyślano nawet o animacji obrazu) ale o wiele trudniejszy w obsłudze niż Koala Microillustrator czy XL-Paint. Działa w kilku trybach graficznych i daje naprawdę duże pole do popisu. Jest to program typowo dyskowy, zajmuje 3 strony dyskietki (zawartość: program główny, moduł do drukowania gotowych prac, instrukcja, przykłady). Autorem programu jest Bard Ermentrout. RAMbrandt został stworzony przy użyciu pakietu valFORTH firmy Valpar International, opartego na fig-FORTH. Sprzedawany był w latach 80. XX w. przez amerykańską firmę ANTIC ($19.95).

Znanymi osobami na scenie atari, które wykorzystywały omawiany program do tworzenia grafiki są Dracon i P.W..


Program udostępnia dużo narzędzi (ponad 60 komend) do tworzenia i modyfikacji obrazków. Obsługuje Graphics 7, Graphics 15 oraz tryby GTIA. Ponieważ RAMbrandt stosuje własne nazewnictwo trybów graficznych, poniższa tabela powinna to wyjaśnić:

RAMbrandt ATARI ilość kolorów jasność rozdzielczość
0 7+16 4 160*96
1 9 1 16 80*192
2 10 8 80*192
3 11 16 1 80*192
4 15+16 4 160*192


Niektóre z w/w trybów są zgodne z innymi programami graficznymi:

  • 0 - MOVIEMAKER (zbiory zawierające tło - background files)
  • 4 - MICROPAINTER / MICROILLUSTRATOR (KOALA - tryb 7+).

W celu zmiany trybu należy, naciskając <OPTION> ustawić strzałkę przy opcji "mode", a następnie zmienić tryb za pomocą <SELECT>.


Spis treści

Urządzenia sterujące

RAMbrandt może wykorzystywać 2 typy tabliczek odpowiednich dla komputera Atari XL/XE - Atari lub Koala. Wybór typu odbywa się także za pomocą klawiszy <OPTION> i <SELECT>. Bez względu na rodzaj wybranej tabliczki. RAMbrandt zawsze zaczyna pracę w trybie wykorzystującym joystick. W dowolnym momencie można zmienić tryb naciskając Shift+S (joystick) lub Shift+P (pad - tabliczka). RAMbrandt przewiduje podłączenie joysticka do portu 1., zaś tabliczki graficznej do portu 2. UWAGA: jeżeli wykorzystujesz tabliczkę ATARI Touch Tablet, RAMbrandt rozpozna jedynie użycie przycisków na samej tabliczce, nie na ołówku!

Wprowadzanie komend

Komendu RAMbrandta mogą być wprowadzane jedną z następujących metod:

  • z klawiatury
  • poprzez umieszczenie kursora na symbolu komendy (COMMAND BOX) za pomocą klawiszy ze strzałkami i naciśnięcie klawisza "." (kropka).
  • jak wyżej, ale za pomocą joysticka lub tabliczki

i naciśnięcie przycisku FIRE

Druga metoda sterowania kursora wydaje się szczególnie godna polecenia w przypadku gdy chcemy uzyskać wysoką precyzję położenia kursora (np. przy użycia współrzędnych). Program musi wówczas pracować w trybie pracy z joystickiem.

Podstawowe komendy

W programie można wyróżnić 8 podstawowych komend. Wszystkie one mogą być wywołane z linii komend lub z klawiatury. Oto one:

  1. BOX [B]
  2. CIRCLE/ELLIPSE [Z]
  3. COLOR [Spacja]
  4. DRAW LINE [D]
  5. FILL [F]
  6. PLOT [P]
  7. TEXT
  8. UNDO [U]


Zalety i wady programu

Zalety:

  • niezwykle rozbudowany, bogactwo możliwości (np. animacja)
  • wsparcie dla tabliczek graficznych
  • praca w kilku trybach graficznych
  • wsparcie dla używania większej ilości kolorów w obrazkach (proste używanie DLI)
  • specjalny dodatek do programu (moduł) umożliwiający druk obrazka:
  1. w 16 odcieniach szarości (tryby GTIA) - dla drukarek EPSON lub Prowriter
  2. druk wielobarwny, z efektami DLI (bardzo wyrafinowany moduł)
  3. jako szybki szkic czarno-biały

Wady:

  • program pracuje tylko w gęstości dyskowej Single (tylko w tej gęstości ładuje obrazki, inny format zawiesza program)
  • swój własny, nietypowy format zapisu (choć może też eksportować do znanych formatów plików)
  • dość powolne działanie niektórych operacji (w tym także i drukowania)
  • nieprawdziwe odwzorowanie pikseli w Graphics 15 przy włączonej funkcji ZOOM (kwadratowe piksele)


Linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools