RAMbrandt
From Atariki
Wersja z dnia 16:02, 9 sie 2006 Dracon (Dyskusja | wkład) (→Podstawowe komendy) ← Previous diff |
Wersja z dnia 12:39, 10 sie 2006 Dracon (Dyskusja | wkład) (→Urządzenia sterujące) Next diff → |
||
Linia 61: | Linia 61: | ||
==Urządzenia sterujące== | ==Urządzenia sterujące== | ||
- | RAMbrandt może wykorzystywać 2 typy tabliczek odpowiednich dla komputera Atari XL/XE - Atari lub Koala. Wybór typu odbywa się także za pomocą klawiszy <OPTION> i <SELECT>. Bez względu na rodzaj wybranej tabliczki. RAMbrandt zawsze zaczyna pracę w trybie wykorzystującym joystick. W dowolnym momencie można zmienić tryb naciskając Shift+S (joystick) lub Shift+P (pad - tabliczka). RAMbrandt przewiduje podłączenie joysticka do portu 1., zaś tabliczki graficznej do portu 2. UWAGA: jeżeli wykorzystujesz tabliczkę ATARI Touch Tablet, RAMbrandt rozpozna jedynie użycie przycisków na samej tabliczce, nie na ołówku! | + | RAMbrandt może wykorzystywać 2 typy tabliczek odpowiednich dla komputera Atari XL/XE - [[CX77|Atari]] lub Koala. Wybór typu odbywa się także za pomocą klawiszy <OPTION> i <SELECT>. Bez względu na rodzaj wybranej tabliczki. RAMbrandt zawsze zaczyna pracę w trybie wykorzystującym joystick. W dowolnym momencie można zmienić tryb naciskając Shift+S (joystick) lub Shift+P (pad - tabliczka). RAMbrandt przewiduje podłączenie joysticka do portu 1., zaś tabliczki graficznej do portu 2. UWAGA: jeżeli wykorzystujesz tabliczkę ATARI Touch Tablet, RAMbrandt rozpozna jedynie użycie przycisków na samej tabliczce, nie na ołówku! |
==Wprowadzanie komend== | ==Wprowadzanie komend== |
Wersja z dnia 12:39, 10 sie 2006
Program graficzny o prawie profesjonalnych możliwościach (pomyślano nawet o animacji obrazu) ale o wiele trudniejszy w obsłudze niż Koala Microillustrator czy XL-Paint. Działa w kilku trybach graficznych i daje naprawdę duże pole do popisu. Jest to program typowo dyskowy, zajmuje 3 strony dyskietki (zawartość: program główny, moduł do drukowania gotowych prac, instrukcja, przykłady). Autorem programu jest Bard Ermentrout. RAMbrandt został stworzony przy użyciu pakietu valFORTH firmy Valpar International, opartego na fig-FORTH. Sprzedawany był w latach 80. XX w. przez amerykańską firmę ANTIC ($19.95).
Znanymi osobami na scenie atari, które wykorzystywały omawiany program do tworzenia grafiki są Dracon i P.W..
Program udostępnia dużo narzędzi (ponad 60 komend) do tworzenia i modyfikacji obrazków. Obsługuje Graphics 7, Graphics 15 oraz tryby GTIA. Ponieważ RAMbrandt stosuje własne nazewnictwo trybów graficznych, poniższa tabela powinna to wyjaśnić:
RAMbrandt | ATARI | ilość kolorów | jasność | rozdzielczość |
---|---|---|---|---|
0 | 7+16 | 4 | 160*96 | |
1 | 9 | 1 | 16 | 80*192 |
2 | 10 | 8 | 80*192 | |
3 | 11 | 16 | 1 | 80*192 |
4 | 15+16 | 4 | 160*192 |
Niektóre z w/w trybów są zgodne z innymi programami graficznymi:
- 0 - MOVIEMAKER (zbiory zawierające tło - background files)
- 4 - MICROPAINTER / MICROILLUSTRATOR (KOALA - tryb 7+).
W celu zmiany trybu należy, naciskając <OPTION> ustawić strzałkę przy opcji "mode", a następnie zmienić tryb za pomocą <SELECT>.
Spis treści |
Urządzenia sterujące
RAMbrandt może wykorzystywać 2 typy tabliczek odpowiednich dla komputera Atari XL/XE - Atari lub Koala. Wybór typu odbywa się także za pomocą klawiszy <OPTION> i <SELECT>. Bez względu na rodzaj wybranej tabliczki. RAMbrandt zawsze zaczyna pracę w trybie wykorzystującym joystick. W dowolnym momencie można zmienić tryb naciskając Shift+S (joystick) lub Shift+P (pad - tabliczka). RAMbrandt przewiduje podłączenie joysticka do portu 1., zaś tabliczki graficznej do portu 2. UWAGA: jeżeli wykorzystujesz tabliczkę ATARI Touch Tablet, RAMbrandt rozpozna jedynie użycie przycisków na samej tabliczce, nie na ołówku!
Wprowadzanie komend
Komendy RAMbrandta mogą być wprowadzane jedną z następujących metod:
- z klawiatury
- poprzez umieszczenie kursora na symbolu komendy (COMMAND BOX) za pomocą klawiszy ze strzałkami i naciśnięcie klawisza "." (kropka).
- jak wyżej, ale za pomocą joysticka lub tabliczki i naciśnięcie przycisku FIRE
Druga metoda sterowania kursora wydaje się szczególnie godna polecenia w przypadku gdy chcemy uzyskać wysoką precyzję położenia kursora (np. przy użyciu współrzędnych). Program musi wówczas pracować w trybie pracy z joystickiem.
Podstawowe komendy
W programie można wyróżnić 8 podstawowych komend. Wszystkie one mogą być wywołane z linii komend lub z klawiatury. Oto one:
- BOX [B]
- CIRCLE / ELLIPSE [Z]
- COLOR [Spacja]
- DRAW LINE [D]
- FILL [F]
- PLOT [P]
- TEXT
- UNDO [U]
Zalety i wady programu
Zalety:
- niezwykle rozbudowany, bogactwo możliwości (np. animacja)
- wsparcie dla tabliczek graficznych
- praca w kilku trybach graficznych (praktycznie jedyny znany program do pracy we wszystkich trybach GTIA)
- potrafi wykorzystać rozszerzoną pamięć Atari 130XE jako bufor na dane
- wsparcie dla używania większej ilości kolorów w obrazkach (proste używanie DLI)
- specjalny dodatek do programu (moduł) umożliwiający druk obrazka:
- w 16 odcieniach szarości (tryby GTIA) - dla drukarek EPSON lub Prowriter
- druk wielobarwny, uwzględniający efekty DLI (bardzo wyrafinowany moduł)
- jako szybki szkic czarno-biały (dwie odmiany)
Wady:
- program pracuje tylko w gęstości dyskowej Single (tylko w tej gęstości ładuje obrazki, inny format zawiesza program)
- swój własny, nietypowy format zapisu (choć może też eksportować do znanych formatów plików)
- dość powolne działanie niektórych operacji (w tym także i drukowania)
- nieprawdziwe odwzorowanie pikseli w Graphics 15 przy włączonej funkcji ZOOM (kwadratowe piksele)
- funkcja UNDO cofa tylko ostatnią operację
Linki
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.