Przerwania
From Atariki
Wersja z dnia 14:01, 13 sie 2005 Mikey (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 19:42, 13 sie 2005 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 64: | Linia 64: | ||
W pamięci komputera znajdują się znaczniki (np. CDST $0244), których zmiana powoduje przejście procedury ciepłego startu w zimny start. | W pamięci komputera znajdują się znaczniki (np. CDST $0244), których zmiana powoduje przejście procedury ciepłego startu w zimny start. | ||
- | |||
- | ====NMI==== | ||
- | |||
- | Przerwania niemaskowalne są to zgłoszenia przerwań których, w przeciwieństwie do przerwań IRQ procesor nie może zignorować (zamaskować). Innymi słowy, procesor zawsze musi zareagować na zgłoszenie takiego przerwania. | ||
- | |||
- | W komputerze Atari jedynym źródłem przerwań NMI jest układ ANTIC. W serii 400/800 również naciśnięcie SYSTEM RESET. | ||
- | |||
- | Antic zgłasza 2 przerwania NMI - przerwanie [[DLI]] oraz przerwanie [[VBL]]. | ||
- | |||
- | Zob. [[NMI]] | ||
- | |||
- | ====IRQ==== | ||
- | |||
- | Zob. [[IRQ]] | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Wersja z dnia 19:42, 13 sie 2005
Procesor 6502 obsługuje 3 typy przerwań:
- sprzętowe przerwanie CHIP RESET
- IRQ (żądanie przerwania - maskowalne)
- NMI (żądanie przerwania - niemaskowalne)
CHIP RESET
Przerwanie CHIP RESET jest wywoływane przez podanie procesorowi sygnału RST. Logika na płycie Atari robi to automatycznie po włączeniu zasilania a użytkownik może wywołać to przerwanie naciskając przycisk RESET. Domyślnym zachowaniem systemu po wywołaniu takiego przerwania jest skok do procedury zimnego startu.Procedura zimnego startu wygląda tak:
1. Flaga ciepłego startu (WARMST $0008) ustawiana jest na wartość 0 (fałsz - wykonujemy wszak zimny start)
2. Sprawdzany jest stan kartridża. Jeśli włożono kart diagnostyczny - kontrola przekazywana jest do niego)
3. Określany jest adres konca pamięci RAM
4. Zerowane są rejestry sprzętowe od $D000 do $D4FF (z wyjątkiem obszaru $D100 - $D1FF)
5. Zerowana jest pamięć RAM od adresu $0008 do uprzednio obliczonego adresu końca RAM.
6. Wektor skoku do programu użytkownika (DOSVEC $000A) ustawiany jest na adres procedury MEMO PAD (400/800) albo procedury SELF-TEST (XL/XE)
7. Marginesy ekranu znakowego ustawiane są na wartości 2 i 39
8. Inicjalizowane są wektory przerwań.
9. Adres najniższego wolnego bajtu pamięci (MEMLO $2E7) ustawiany jest na $0700
10. Inicjalizowane są wszystkie rezydentne handlery CIO.
11. Jeśli naciśnięto START, ustawiana jest flaga żądania startu z kasety (CKEY $004A)
12. Tablica urządzeń CIO (HATABS) zostaje zainicjalizowana.
13. Jeśli włożony jest kartridż (inny niz diagnostyczny) - zostaje on zainicjalizowany.
14. Kanał we/wy #0 zostaje otworzony dla edytora ekranowego. MEMTOP ($02E5) zostaje ustawiony na pierwszy bajt po końcu pamięci RAM. Następuje otwarcie ekranu (po tej operacji MEMTOP wskazuje ostatni wolny bajt przed pamięcią ekranu).
15. Jeśli została ustawiona flaga żądania startu z kasety, następuje procedura startu z kasety.
16. Jeśli nie ma kartridża albo nie zabrania on tego, następuje procedura startu z dysku, a potem z nowych urządzeń (to tylko w XL/XE).
17. Flaga zimnego startu zostaje skasowana.
18. Jeśli włożono kartridż, system uruchamia go.
19. Jeśli nie ma kartridża system uruchamia program pod adresem wskazywanym przez DOSVEC.
Po pierwszym zimnym starcie każde następne naciśnięcie klawisza RESET powoduje tzw. ciepły start.
1.Flaga ciepłego startu ustawiana jest na $FF (prawda)
2.Wykonywane są kroki 2-4 procedury zimnego startu.
3.Zerowany jest RAM w obszarach $0010-007F i $0200-$03FF
4.Wykonywane są kroki 7-14 procedury zimnego startu.
5.Jeśli nastąpił boot z kasety system skacze pod adres zapisany w wektorze CASINI $0002
6.Jeśli nastąpił boot z dysku system skacze pod adres zapisany w wektorze DOSINI $000C
W pamięci komputera znajdują się znaczniki (np. CDST $0244), których zmiana powoduje przejście procedury ciepłego startu w zimny start.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.