Graph8
From Atariki
Wersja z dnia 00:48, 10 cze 2011 Krótki (Dyskusja | wkład) (poprawka linków po przeniesieniu artykułów) ← Previous diff |
Wersja z dnia 14:02, 6 sie 2011 Mono (Dyskusja | wkład) (personalia) Next diff → |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[Grafika:Innuendo_Amentia.png|Graph8 1.1|right]] | [[Grafika:Innuendo_Amentia.png|Graph8 1.1|right]] | ||
- | Program graficzny napisany przez Jerzego "[[Mono]]" Kuta. Służy do tworzenia grafiki [[hires]], w kolorze czarnym i białym. Maksymalny rozmiar obrazka to 320 na 200 pikseli. Aby poprawnie działać potrzebuje [[DOS]]-a (ma specjalne wsparcie dla [[SpartaDOS]]). | + | Program graficzny napisany przez [[Mono]]. Służy do tworzenia grafiki [[hires]], w kolorze czarnym i białym. Maksymalny rozmiar obrazka to 320 na 200 pikseli. Aby poprawnie działać potrzebuje [[DOS]]-a (ma specjalne wsparcie dla [[SpartaDOS]]). |
Program ma własny format zapisu i odczytu danych - [[GHG]] (Gephard Hires Graphics). Ciekawostkę stanowi fakt, że potrafi zapisywać rysunki w formacie PC (BMP) oraz Amigi (IFF/ILBM). | Program ma własny format zapisu i odczytu danych - [[GHG]] (Gephard Hires Graphics). Ciekawostkę stanowi fakt, że potrafi zapisywać rysunki w formacie PC (BMP) oraz Amigi (IFF/ILBM). | ||
Wersja z dnia 14:02, 6 sie 2011
Program graficzny napisany przez Mono. Służy do tworzenia grafiki hires, w kolorze czarnym i białym. Maksymalny rozmiar obrazka to 320 na 200 pikseli. Aby poprawnie działać potrzebuje DOS-a (ma specjalne wsparcie dla SpartaDOS). Program ma własny format zapisu i odczytu danych - GHG (Gephard Hires Graphics). Ciekawostkę stanowi fakt, że potrafi zapisywać rysunki w formacie PC (BMP) oraz Amigi (IFF/ILBM).
Spis treści |
Obsługa
Obsługa programu odbywa się za pomocą 3 narzędzi jednocześnie:
- mysz Atari ST lub Amiga wpięta do portu 2 (przełączanie rodzajów za pomocą Ctrl+AtariLogo),
- joystick wpięty do portu 1,
- klawiatura.
Postawienie piksela odbywa się poprzez:
- wciśnięcie Shift,
- wciśnięcie przycisku joysticka,
- wciśnięcie lewego przycisku myszy.
Funkcje
Program umożliwia następujące tryby rysowania:
- z wolnej ręki (D),
- pojedyncze linie (L),
- wielokąty niezamknięte (P),
- promienie (R).
Możliwe są również operacje na blokach:
- zaznaczanie (Ctrl+B),
- wypełnienie bieżącym kolorem (Ctrl+<),
- pobranie do bufora (Ctrl+BkSp),
- wstawienie z bufora (Ctrl+>) w miejscu zaznaczenia bloku przy zachowaniu rozmiaru z bufora,
- odwrócenie kolorów (Ctrl+I),
- załadowanie z nośnika zewnętrznego (Ctrl+L),
- zapisanie na nośnik zewnętrzny (Ctrl+S),
- odwrócenie względem osi poziomej (Ctrl+H),
- odwrócenie względem osi pionowej (Ctrl+V),
- eksport na nośnik zewnętrzny do formatu BMP (Ctrl+X) lub IFF/ILBM (X).
UWAGA! Aby skopiować blok w inne miejsce należy:
- Pobrać blok do bufora (Ctrl+BkSp).
- Zaznaczyć nowy blok (Ctrl+B) - rozmiar nie ma znaczenia.
- Wkleić blok znajdujący się w buforze (Ctrl+>) - rozmiar bloku zostanie zaktualizowany rozmiarem bloku z bufora.
Operacje specjalne:
- zmiana koloru (AtariLogo),
- wybór wielkości piórka (1..8).
- cofnięcie ostatnio dokonanej operacji (U).
- wyjście z programu (Ctrl+Esc).
Linia statusu
Linia statusu programu umieszczona na dole ekranu przedstawia kolejno:
- nazwę programu (GRAPH8),
- używany kolor (Colr),
- rozmiar piórka (Brsh),
- pozycję piórka (xxx x yyy),
- rozmiar bloku (www : hhh),
- tryb obsługi myszy (A-Amiga, S-Atari ST).
I/O
Zapisu całego obrazka dokonuje się za pomocą sekwencji operacji:
- Zaznaczenia bloku o rozmiarze całego ekranu (Ctrl+B).
- Zapisania bloku (Ctrl+S).
Edycja nazwy pliku przy operacjach I/O pozwala na:
- przesunięcie kursora o pojedynczy znak (Ctrl+strzałki w lewo i w prawo),
- przesunięcie kursora do początku członu nazwy (Shift+strzałka w lewo),
- przesunięcie kursora do początku następnego członu nazwy (Shift+strzałka w prawo),
- usunięcie znaku na lewo od kursora (BkSp),
- usunięcie znaku pod kursorem (Ctrl+BkSp),
- usunięcie członu nazwy na lewo od kursora (Shift+BkSp),
- usunięcie członu nazwy na prawo od kursora (Shift+Ctrl+BkSp),
- akceptację operacji I/O (Return),
- zaniechanie operacji I/O (Esc).
Człony nazwy pliku separowane są znakami ":", "<", ">", "." (aktualnie nie można używać separatora "\" znanego ze SpartaDOS X).
Program uzupełnia rozszerzenie (jeśli nie podano) podczas operacji I/O:
- .GHG dla odczytu i zapisu bloku/ekranu,
- .BMP dla eksportu bitmapy BMP,
- .IFF dla eksportu bitmapy IFF/ILBM.
Galeria
- Praca "Eyes" na 8-bit gfx compo wystawiana przez Innuendo podczas Głuchołazów 2010
- Prace "Comix" i "Memento Mori" na 8-bit gfx compo wystawiane przez Innuendo podczas SillyVenture 2010