ATR
From Atariki
Wersja z dnia 20:01, 26 lip 2011 KMK (Dyskusja | wkład) (++) ← Previous diff |
Wersja z dnia 20:02, 26 lip 2011 KMK (Dyskusja | wkład) (→Treść) Next diff → |
||
Linia 105: | Linia 105: | ||
Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru: ((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka. | Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru: ((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka. | ||
- | Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów ([[DD 512]]) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy). | + | Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów ([[Formaty_dyskietek#DD_512]]) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy). |
== Narzędzia == | == Narzędzia == |
Wersja z dnia 20:02, 26 lip 2011
Obraz dyskietki 8-bitowego Atari używany w emulatorach, APE itp. opracowany przez Nicka Kennedy'ego.
Istnieje też odmiana ATZ, jest to obraz dyskietki w formacie ATR skompresowany przy pomocy programu gzip. Format ATZ (i ATR też) jest obsługiwany przez emulatory Atari800 oraz Atari800Win PLus.
Nagłówek
16 bajtów zgodnie z ponizszą tabelką.
Typ | Nazwa | Opis |
---|---|---|
WORD |
wMagic |
$0296 (suma 'NICKATARI') |
WORD |
wPars |
rozmiar obrazu, w paragrafach (rozmiar/$10) |
WORD |
wSecSize |
Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200. |
BYTE |
btParsHigh |
starsza część rozmiaru w paragrafach (rozmiar/$10) (wprowadzono w REV 3.00) |
DWORD |
dwCRC |
32bit CRC pliku (dodano w APE?) |
DWORD |
dwUnused |
Niewykorzystane |
BYTE |
btFlags |
bit 0 (Tylko do odczytu) (dodano w APE?) |
Treść
Po nagłówku występują po kolei sektory danych.
Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku:
- jako trzech porcji danych po 256 bajtów, w których "rzeczywiste" dane każdego sektora zajmują pierwsze 128 bajtów przypisanego mu obszaru
- jako trzech porcji danych po 128 bajtów
Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru: ((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka.
Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów (Formaty_dyskietek#DD_512) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy).
Narzędzia
Do przygotowania pliku ATR na komputerze PC można użyć programu makeATR autorstwa Soudiego.
Wtyczka dla programu Total Commander umożliwiająca operowanie na plikach ATR autorstwa Pajero Total Commander ATR Plugin
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.