Przerwania
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 19:42, 13 sie 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 09:35, 31 sie 2005 Mikey (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Procesor 6502 obsługuje 3 typy przerwań: | Procesor 6502 obsługuje 3 typy przerwań: | ||
- | * sprzętowe przerwanie CHIP RESET | + | * sprzętowe przerwanie [[CHIPRESET|Chip Reset]] |
* [[IRQ]] (żądanie przerwania - maskowalne) | * [[IRQ]] (żądanie przerwania - maskowalne) | ||
Linia 7: | Linia 7: | ||
* [[NMI]] (żądanie przerwania - niemaskowalne) | * [[NMI]] (żądanie przerwania - niemaskowalne) | ||
- | ====CHIP RESET==== | ||
- | Przerwanie CHIP RESET jest wywoływane przez podanie procesorowi sygnału RST. Logika na płycie Atari robi to automatycznie po włączeniu zasilania a użytkownik może wywołać to przerwanie naciskając przycisk RESET. Domyślnym zachowaniem systemu po wywołaniu takiego przerwania jest skok do procedury zimnego startu.Procedura zimnego startu wygląda tak: | ||
- | |||
- | 1. Flaga ciepłego startu (WARMST $0008) ustawiana jest na wartość 0 (fałsz - wykonujemy wszak zimny start) | ||
- | |||
- | 2. Sprawdzany jest stan kartridża. Jeśli włożono kart diagnostyczny - kontrola przekazywana jest do niego) | ||
- | |||
- | 3. Określany jest adres konca pamięci RAM | ||
- | |||
- | 4. Zerowane są rejestry sprzętowe od $D000 do $D4FF (z wyjątkiem obszaru $D100 - $D1FF) | ||
- | |||
- | 5. Zerowana jest pamięć RAM od adresu $0008 do uprzednio obliczonego adresu końca RAM. | ||
- | |||
- | 6. Wektor skoku do programu użytkownika (DOSVEC $000A) ustawiany jest na adres procedury MEMO PAD (400/800) albo procedury SELF-TEST (XL/XE) | ||
- | |||
- | 7. Marginesy ekranu znakowego ustawiane są na wartości 2 i 39 | ||
- | |||
- | 8. Inicjalizowane są wektory przerwań. | ||
- | |||
- | 9. Adres najniższego wolnego bajtu pamięci (MEMLO $2E7) ustawiany jest na $0700 | ||
- | |||
- | 10. Inicjalizowane są wszystkie rezydentne handlery CIO. | ||
- | |||
- | 11. Jeśli naciśnięto START, ustawiana jest flaga żądania startu z kasety (CKEY $004A) | ||
- | |||
- | 12. Tablica urządzeń CIO (HATABS) zostaje zainicjalizowana. | ||
- | |||
- | 13. Jeśli włożony jest kartridż (inny niz diagnostyczny) - zostaje on zainicjalizowany. | ||
- | |||
- | 14. Kanał we/wy #0 zostaje otworzony dla edytora ekranowego. MEMTOP ($02E5) zostaje ustawiony na pierwszy bajt po końcu pamięci RAM. Następuje otwarcie ekranu (po tej operacji MEMTOP wskazuje ostatni wolny bajt przed pamięcią ekranu). | ||
- | |||
- | 15. Jeśli została ustawiona flaga żądania startu z kasety, następuje procedura startu z kasety. | ||
- | |||
- | 16. Jeśli nie ma kartridża albo nie zabrania on tego, następuje procedura startu z dysku, a potem z [[nowe urządzenia|nowych urządzeń]] (to tylko w XL/XE). | ||
- | |||
- | 17. Flaga zimnego startu zostaje skasowana. | ||
- | |||
- | 18. Jeśli włożono kartridż, system uruchamia go. | ||
- | |||
- | 19. Jeśli nie ma kartridża system uruchamia program pod adresem wskazywanym przez DOSVEC. | ||
- | |||
- | Po pierwszym zimnym starcie każde następne naciśnięcie klawisza RESET powoduje tzw. ciepły start. | ||
- | |||
- | 1.Flaga ciepłego startu ustawiana jest na $FF (prawda) | ||
- | |||
- | 2.Wykonywane są kroki 2-4 procedury zimnego startu. | ||
- | |||
- | 3.Zerowany jest RAM w obszarach $0010-007F i $0200-$03FF | ||
- | |||
- | 4.Wykonywane są kroki 7-14 procedury zimnego startu. | ||
- | |||
- | 5.Jeśli nastąpił boot z kasety system skacze pod adres zapisany w wektorze CASINI $0002 | ||
- | |||
- | 6.Jeśli nastąpił boot z dysku system skacze pod adres zapisany w wektorze DOSINI $000C | ||
- | |||
- | W pamięci komputera znajdują się znaczniki (np. CDST $0244), których zmiana powoduje przejście procedury ciepłego startu w zimny start. | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Wersja z dnia 09:35, 31 sie 2005
Procesor 6502 obsługuje 3 typy przerwań:
- sprzętowe przerwanie Chip Reset
- IRQ (żądanie przerwania - maskowalne)
- NMI (żądanie przerwania - niemaskowalne)
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.