Cartridge
From Atariki
Wersja z dnia 14:47, 23 cze 2016 KMK (Dyskusja | wkład) (zasady dodawania, konstrukcja formalna, punkt 4) ← Previous diff |
Wersja z dnia 10:08, 29 cze 2016 KMK (Dyskusja | wkład) (→Linki) Next diff → |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
== Linki == | == Linki == | ||
- | * [[Gniazdo Cartridge'a]] | + | * [[Gniazdo cartridge'a]] |
* [[Cartridge (mapa pamięci)]] | * [[Cartridge (mapa pamięci)]] | ||
* [[Supercartridge]] | * [[Supercartridge]] |
Wersja z dnia 10:08, 29 cze 2016
Lub "kartridż". Układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.
W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 czy Jaguar kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.
Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.
Komputery serii ST wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.