Formaty systemów plików
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 12:15, 5 cze 2021 Mono (Dyskusja | wkład) (→AtariDOS 1.0 i pochodne - TopDOS) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→AtariDOS 1.0 i pochodne - LiteDOS) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
* [[Format AtariDOS 1|DOS 1.0]], [[Format AtariDOS 2|DOS 2.0]], [[Format AtariDOS 2.5|DOS 2.5]] | * [[Format AtariDOS 1|DOS 1.0]], [[Format AtariDOS 2|DOS 2.0]], [[Format AtariDOS 2.5|DOS 2.5]] | ||
- | * [[Format BiboDOS|BiboDOS]], [[Format MyDOS|MyDOS]], [[Format TopDOS|TopDOS]] | + | * [[Format BiboDOS|BiboDOS]], [[Format LiteDOS|LiteDOS]], [[Format MyDOS|MyDOS]], [[Format TopDOS|TopDOS]] |
==== Pozostałe formaty Atari ==== | ==== Pozostałe formaty Atari ==== |
Aktualna wersja
Spis treści |
[Edytuj]
Atari 400/800/XL/XE
Systemy plików (ang. file systems) stosowane w ośmiobitowych Atari można podzielić na trzy grupy w zależności od metody zapewnienia ciągłości plików:
- 3-bajtowy link w sektorze danych: stosowany przez DOS 1.0 i wszystkie jego pochodne.
- indywidualne mapy plików: użyte w OS/A+ v.4.1, SpartaDOS, DOS XE
- globalna mapa alokacji plików (FAT 8): DOS 3.0, DOS 4.0
Tylko formaty wymienione w ostatnim punkcie nie potrzebują mapy bitowej do przechowywania stanu zajętości sektorów dyskietki. Prawie wszystkie systemy plików stosują schemat nazwy pliku 8+3 - jedynym odstępcą jest tu OS/A+ v.4.1, gdzie nazwa pliku może mieć do 30 znaków. Tylko dwa - SpartaDOS i DOS XE - przechowują w katalogach informację o czasie: w SpartaDOS jest to data i czas (z dokładnością do sekundy) modyfikacji pliku, w DOS XE - dwie daty: utworzenia i modyfikacji.
[Edytuj]
AtariDOS
[Edytuj]
AtariDOS 1.0 i pochodne
[Edytuj]
Pozostałe formaty Atari
[Edytuj]
OS/A+
[Edytuj]
SpartaDOS
[Edytuj]
Inne
[Edytuj]
Atari ST/TT/Falcon
[Edytuj]