SimCovox
From Atariki
Wersja z dnia 17:09, 25 wrz 2022 Jhusak (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:09, 25 wrz 2022 Jhusak (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
* gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w [[Gniazdo_monitorowe#NTSC.2FPAL|gnieździe monitorowym]] Atari | * gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w [[Gniazdo_monitorowe#NTSC.2FPAL|gnieździe monitorowym]] Atari | ||
* ośmiu oporników (patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Covox Covox]) | * ośmiu oporników (patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Covox Covox]) | ||
- | * Alternatywnie można użyć Arduino z oprogramowaniem SimCovox zamiast oporników w celu osiągnięcia idealnej 8-bit jakości. | + | * alternatywnie można użyć Arduino z oprogramowaniem SimCovox zamiast oporników w celu osiągnięcia idealnej 8-bit jakości. |
Wersja z dnia 17:09, 25 wrz 2022
Prosty, jednokanałowy Covox, zbudowany przez Simiusa w 2011 roku według założeń przedstawionych w tym wątku na Atari Area. Składa się z:
- dwóch wtyków pasujących do gniazd joysticka, a przeznaczonych do wetknięcia do gniazd nr 0 i 1 (czyli obu w XL i XE, lub dwóch pierwszych w 400/800)
- gniazda DIN 5, w którym linia audio jest podpięta w tym samym miejscu, co w gnieździe monitorowym Atari
- ośmiu oporników (patrz Covox)
- alternatywnie można użyć Arduino z oprogramowaniem SimCovox zamiast oporników w celu osiągnięcia idealnej 8-bit jakości.
SimCovox jest w zasadzie namiastką "prawdziwego" Covoxa, nie tylko ze względu na mniejszą liczbę kanałów, ale też z powodu użycia portu układu PIA jako wyjścia danych cyfrowych: otóż rezystory, kondensatory i dławiki znajdujące się na płycie Atari pomiędzy układem PIA a gniazdami joysticka powodują zniekształcenia sygnału cyfrowego i tym samym dźwięku. W praktyce nie ma sensu odtwarzanie sampli z częstotliwością próbkowania powyżej 16000 Hz, bo jakość dźwięku się nie polepszy, a owszem, może się nawet pogorszyć.
Póki co, jednym z niewielu posiadaczy SimCovoxów jest KMK, posiadający prototypowy egzemplarz . SimCovox jest wspierany przez D2D (od wersji 1.4), DRUM Machine, PSG Player, oraz MOVPLAY
W SimCovox wyposażone są też niektóre wersje IDE Plus rev. D (oznaczone jako rev. S). Ta wersja, oczywiście, nie ma wspomnianych wyżej wad swojego odpowiednika podłączanego przez porty PIA.
W 2022 Jakub Husak w ramach wieczornego projektu stworzył w celach testowych SimCovox oparty na Arduino (w praktyce Arduino Mini). Zastosowanie mikrokontrolera pozwoliło odtworzyć cyfrowy sygnał z portów joysticków i puścić go poprzez wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy - na wyjściu dostajemy sygnał PWM o częstotliwości bazowej 62.5 KHz wraz z perfekcyjną liniowością przetwornika, czyli minimum możliwych zniekształceń cyfrowych
Adresowanie przetwornika odbywa się przez zapis rejestru wartością próbki:
- $D300 (PORTA) dla urządzenia podłączonego do portów joysticka,
- $D1FB dla IDE+ rev.S.
Aby taki SimCovox działał, trzeba ustawić PORTA do zapisu:
lda #$ff sta $d300 lda $D302 and #$fb sta $D302 lda #$ff sta $D300 lda $D302 ora #$4 sta $D302
Po całej operacji,przy wyjściu z programu trzeba przywrócić domyślny stan PORTA- do odczytu:
lda #$ff lda $D302 and #$fb sta $D302 lda #$00 sta $D300 lda $D302 ora #$4 sta $D302