Graphics 9
From Atariki
Wersja z dnia 19:47, 7 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 19:49, 7 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Dziewiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[PRIOR]] do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory). | + | Dziewiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[GTIACTL]] (zwanego również [[GPRIOR]]) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory). |
- | * Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji pobranej z rejestru [[COLBK|COLBK ($D01A)]] (cień [[COLOR4|COLOR4 ($2C8)]]) | + | * Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji pobranej z rejestru [[COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[COLBAKS|COLBAKS ($2C8)]]) |
* Proporcje piksela: 4x1 | * Proporcje piksela: 4x1 | ||
* Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 64 lub 96. | * Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 64 lub 96. | ||
* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) | ||
- | Cień rejestru GTIA [[PRIOR|PRIOR ($D01B)]] znajduje się pod adresem $026F ([[PRIOR]]), wpisanie do niego wartości $40 spowoduje włączenie trybu 9 w numeracji BASIC-a. | + | Cień rejestru GTIA [[GTIACTL|GTIACTL ($D01B)]] znajduje się pod adresem $026F ([[GTICTLS]]), wpisanie do niego wartości $40 spowoduje włączenie trybu 9 w numeracji BASIC-a. |
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[Atari 400/800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[Atari 400/800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. |
Wersja z dnia 19:49, 7 wrz 2005
Dziewiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 10 i Graphics 11. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA GTIACTL (zwanego również GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
- Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji pobranej z rejestru COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($2C8))
- Proporcje piksela: 4x1
- Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTL) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)
Cień rejestru GTIA GTIACTL ($D01B) znajduje się pod adresem $026F (GTICTLS), wpisanie do niego wartości $40 spowoduje włączenie trybu 9 w numeracji BASIC-a.
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.