Graphics 11
From Atariki
Wersja z dnia 22:45, 7 wrz 2005 Krótki (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 22:49, 7 wrz 2005 Krótki (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
11-ty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]]. Od trybów tych różni go użycie [[Rejestry GTIA|rejestru GTIA]] [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany też GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory). | 11-ty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]]. Od trybów tych różni go użycie [[Rejestry GTIA|rejestru GTIA]] [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany też GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory). | ||
- | * Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji, określonej przez [[rejestr-cień]] [[Rejestry-cienie#COLBAKS|COLBAKS]] | + | * Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji, określonej przez [[rejestr-cień]] [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]] |
- | * Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. | + | * Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. |
* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) | ||
* Proporcje piksela: 4x1 | * Proporcje piksela: 4x1 | ||
- | Cień rejestru [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] to [[Rejestry-cienie#GTIACTLS|GTIACTLS]], wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11. | + | Cień rejestru [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] to [[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]], wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11. |
Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem (a raczej w ogóle z systemem [http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL]) jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej. Dzięki temu, jeżeli stworzymy [[ANTIC Display List|Display List]] z liniami na zmianę w [[Graphics 9]] i Graphics 11, wszystkie linie trybu 9 będą ''pokolorowane'' (czyt. przejmą [[chrominancja|chrominancję] z poprzedzających je linii trybu 11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych [[CIN]] oraz [[TIP]]. | Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem (a raczej w ogóle z systemem [http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL]) jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej. Dzięki temu, jeżeli stworzymy [[ANTIC Display List|Display List]] z liniami na zmianę w [[Graphics 9]] i Graphics 11, wszystkie linie trybu 9 będą ''pokolorowane'' (czyt. przejmą [[chrominancja|chrominancję] z poprzedzających je linii trybu 11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych [[CIN]] oraz [[TIP]]. |
Wersja z dnia 22:49, 7 wrz 2005
11-ty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 10. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA GTIACTL (zwany też GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
- Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji, określonej przez rejestr-cień COLBAKS
- Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)
- Proporcje piksela: 4x1
Cień rejestru GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11.
Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem (a raczej w ogóle z systemem PAL) jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej. Dzięki temu, jeżeli stworzymy Display List z liniami na zmianę w Graphics 9 i Graphics 11, wszystkie linie trybu 9 będą pokolorowane (czyt. przejmą [[chrominancja|chrominancję] z poprzedzających je linii trybu 11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych CIN oraz TIP.
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.