Graph8
From Atariki
Wersja z dnia 00:38, 15 gru 2010 Mono (Dyskusja | wkład) (→I/O) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:05, 15 gru 2010 KMK (Dyskusja | wkład) (dr. red.) Next diff → |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
* wciśnięcie Shift, | * wciśnięcie Shift, | ||
* wciśnięcie przycisku joysticka, | * wciśnięcie przycisku joysticka, | ||
- | * wciśnięcie LMB. | + | * wciśnięcie lewego przycisku myszy. |
=== Funkcje === | === Funkcje === | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
* z wolnej ręki (D), | * z wolnej ręki (D), | ||
* pojedyncze linie (L), | * pojedyncze linie (L), | ||
- | * poligony niezamknięte (P), | + | * wielokąty niezamknięte (P), |
* promienie (R). | * promienie (R). | ||
Wersja z dnia 11:05, 15 gru 2010
Program graficzny napisany przez Jerzego "Mono" Kuta. Służy do tworzenia grafiki hires, w kolorze czarnym i białym. Maksymalny rozmiar obrazka to 320 na 200 pikseli. Aby poprawnie działać potrzebuje DOS-a (ma specjalne wsparcie dla SpartaDOS). Program ma własny format zapisu i odczytu danych - GHG (Gephard Hires Graphics). Ciekawostkę stanowi fakt, że potrafi zapisywać rysunki w formacie PC (BMP) oraz Amigi (IFF/ILBM).
Spis treści |
Obsługa
Obsługa programu odbywa się za pomocą 3 narzędzi jednocześnie:
- mysz Atari ST lub Amiga wpięta do portu 2 (przełączanie rodzajów za pomocą Ctrl+AtariLogo),
- joystick wpięty do portu 1,
- klawiatura.
Postawienie piksela odbywa się poprzez:
- wciśnięcie Shift,
- wciśnięcie przycisku joysticka,
- wciśnięcie lewego przycisku myszy.
Funkcje
Program umożliwia następujące tryby rysowania:
- z wolnej ręki (D),
- pojedyncze linie (L),
- wielokąty niezamknięte (P),
- promienie (R).
Możliwe są również operacje na blokach:
- zaznaczanie (Ctrl+B),
- wypełnienie bieżącym kolorem (Ctrl+<),
- pobranie do bufora (Ctrl+BkSp),
- wstawienie z bufora (Ctrl+>),
- odwrócenie kolorów (Ctrl+I),
- załadowanie z nośnika zewnętrznego (Ctrl+L),
- zapisanie na nośnik zewnętrzny (Ctrl+S),
- odwrócenie względem osi poziomej (Ctrl+H),
- odwrócenie względem osi pionowej (Ctrl+V),
- eksport na nośnik zewnętrzny do formatu BMP (Ctrl+X) lub IFF/ILBM (X).
Operacje specjalne:
- zmiana koloru (AtariLogo),
- wybór wielkości piórka (1..8).
- cofnięcie ostatnio dokonywanej operacji (U).
- wyjście z programu (Ctrl+Esc).
Linia statusu
Linia statusu programu umieszczona jest na dole ekranu przedstawia kolejno:
- nazwę programu (GRAPH8),
- używany kolor (Colr),
- rozmiar piórka (Brsh),
- pozycja piórka (xxx x yyy),
- rozmiar bloku (www : hhh),
- tryb obsługi myszy (A-Amiga, S-Atari ST).
I/O
Zapisu całego obrazka dokonuje się za pomocą sekwencji operacji:
- zaznaczenia bloku o rozmiarze całego ekranu (Ctrl+B),
- zapisania bloku (Ctrl+S).
Edycja nazwy pliku przy operacjach I/O pozwala na:
- nawigację kursorem o pojedynczy znak (Ctrl+strzałki w lewo i w prawo),
- nawigację do początku członu nazwy (Shift+Ctrl+strzałka w lewo),
- nawigację do początku następnego członu nazwy (Shift+Ctrl+strzałka w prawo),
- usuwanie znaku na lewo od kursora (BkSp),
- usuwanie znaku pod kursorem (Ctrl+BkSp),
- usuwanie członu nazwy na lewo od kursora (Shift+BkSp),
- usuwanie członu nazwy na prawo od kursora (Shift+Ctrl+BkSp),
- akceptacja nazwy (Return),
- zaniechanie operacji I/O (Esc).
Człony nazwy pliku separowane są znakami ":", "<", ">", "." (aktualnie brak supportu dla "\" z SpartaDOS X).
Program uzupełnia rozszerzenie (jeśli nie podano) podczas operacji I/O:
- .GHG dla odczytu i zapisu bloku,
- .BMP dla eksportu bitmapy BMP,
- .IFF dla eksportu bitmapy IFF/ILBM.
Galeria
- Praca na 8-bit gfx compo wystawiana przez Innuendo na Głuchołazy 2010
- Prace na 8-bit gfx compo wystawiane przez Innuendo na Sillyventure 2010