Graph8

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 18:59, 15 gru 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(Funkcje - kopiowanie bloku w nowe miejsce)
← Previous diff
Wersja z dnia 19:28, 16 gru 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(info + work pngs)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
 +[[Grafika:Graph8-1.1-info.png|Graph8 1.1 - info|right]]
 +[[Grafika:Graph8-1.1-work.png|Graph8 1.1|right]]
 +
Program graficzny napisany przez Jerzego "[[Mono]]" Kuta. Służy do tworzenia grafiki [[hires]], w kolorze czarnym i białym. Maksymalny rozmiar obrazka to 320 na 200 pikseli. Aby poprawnie działać potrzebuje [[DOS]]-a (ma specjalne wsparcie dla [[SpartaDOS]]). Program graficzny napisany przez Jerzego "[[Mono]]" Kuta. Służy do tworzenia grafiki [[hires]], w kolorze czarnym i białym. Maksymalny rozmiar obrazka to 320 na 200 pikseli. Aby poprawnie działać potrzebuje [[DOS]]-a (ma specjalne wsparcie dla [[SpartaDOS]]).
Program ma własny format zapisu i odczytu danych - [[GHG]] (Gephard Hires Graphics). Ciekawostkę stanowi fakt, że potrafi zapisywać rysunki w formacie PC (BMP) oraz Amigi (IFF/ILBM). Program ma własny format zapisu i odczytu danych - [[GHG]] (Gephard Hires Graphics). Ciekawostkę stanowi fakt, że potrafi zapisywać rysunki w formacie PC (BMP) oraz Amigi (IFF/ILBM).

Wersja z dnia 19:28, 16 gru 2010

Graph8 1.1 - info
Graph8 1.1

Program graficzny napisany przez Jerzego "Mono" Kuta. Służy do tworzenia grafiki hires, w kolorze czarnym i białym. Maksymalny rozmiar obrazka to 320 na 200 pikseli. Aby poprawnie działać potrzebuje DOS-a (ma specjalne wsparcie dla SpartaDOS). Program ma własny format zapisu i odczytu danych - GHG (Gephard Hires Graphics). Ciekawostkę stanowi fakt, że potrafi zapisywać rysunki w formacie PC (BMP) oraz Amigi (IFF/ILBM).

Spis treści

Obsługa

Obsługa programu odbywa się za pomocą 3 narzędzi jednocześnie:

  • mysz Atari ST lub Amiga wpięta do portu 2 (przełączanie rodzajów za pomocą Ctrl+AtariLogo),
  • joystick wpięty do portu 1,
  • klawiatura.

Postawienie piksela odbywa się poprzez:

  • wciśnięcie Shift,
  • wciśnięcie przycisku joysticka,
  • wciśnięcie lewego przycisku myszy.

Funkcje

Program umożliwia następujące tryby rysowania:

  • z wolnej ręki (D),
  • pojedyncze linie (L),
  • wielokąty niezamknięte (P),
  • promienie (R).

Możliwe są również operacje na blokach:

  • zaznaczanie (Ctrl+B),
  • wypełnienie bieżącym kolorem (Ctrl+<),
  • pobranie do bufora (Ctrl+BkSp),
  • wstawienie z bufora (Ctrl+>) w miejscu zaznaczenia bloku przy zachowaniu rozmiaru z bufora,
  • odwrócenie kolorów (Ctrl+I),
  • załadowanie z nośnika zewnętrznego (Ctrl+L),
  • zapisanie na nośnik zewnętrzny (Ctrl+S),
  • odwrócenie względem osi poziomej (Ctrl+H),
  • odwrócenie względem osi pionowej (Ctrl+V),
  • eksport na nośnik zewnętrzny do formatu BMP (Ctrl+X) lub IFF/ILBM (X).

UWAGA! Aby skopiować blok w inne miejsce należy:

  1. Pobrać blok do bufora (Ctrl+BkSp).
  2. Zaznaczyć nowy blok (Ctrl+B) - rozmiar nie ma znaczenia.
  3. Wkleić blok znajdujący się w buforze (Ctrl+>) - rozmiar bloku zostanie zaktualizowany rozmiarem bloku z bufora.

Operacje specjalne:

  • zmiana koloru (AtariLogo),
  • wybór wielkości piórka (1..8).
  • cofnięcie ostatnio dokonanej operacji (U).
  • wyjście z programu (Ctrl+Esc).

Linia statusu

Linia statusu programu umieszczona na dole ekranu przedstawia kolejno:

  • nazwę programu (GRAPH8),
  • używany kolor (Colr),
  • rozmiar piórka (Brsh),
  • pozycję piórka (xxx x yyy),
  • rozmiar bloku (www : hhh),
  • tryb obsługi myszy (A-Amiga, S-Atari ST).

I/O

Zapisu całego obrazka dokonuje się za pomocą sekwencji operacji:

  1. Zaznaczenia bloku o rozmiarze całego ekranu (Ctrl+B).
  2. Zapisania bloku (Ctrl+S).

Edycja nazwy pliku przy operacjach I/O pozwala na:

  • przesunięcie kursora o pojedynczy znak (Ctrl+strzałki w lewo i w prawo),
  • przesunięcie kursora do początku członu nazwy (Shift+strzałka w lewo),
  • przesunięcie kursora do początku następnego członu nazwy (Shift+strzałka w prawo),
  • usunięcie znaku na lewo od kursora (BkSp),
  • usunięcie znaku pod kursorem (Ctrl+BkSp),
  • usunięcie członu nazwy na lewo od kursora (Shift+BkSp),
  • usunięcie członu nazwy na prawo od kursora (Shift+Ctrl+BkSp),
  • akceptację operacji I/O (Return),
  • zaniechanie operacji I/O (Esc).

Człony nazwy pliku separowane są znakami ":", "<", ">", "." (aktualnie nie można używać separatora "\" znanego ze SpartaDOS X).

Program uzupełnia rozszerzenie (jeśli nie podano) podczas operacji I/O:

  • .GHG dla odczytu i zapisu bloku/ekranu,
  • .BMP dla eksportu bitmapy BMP,
  • .IFF dla eksportu bitmapy IFF/ILBM.

Galeria

Eyes

Comix Memento Mori

Pliki

  • Obraz dyskietki z wersją 1.1 programu można pobrać stąd.
  • Skrypt konwertujący pliki IFF/ILBM zapisane przez Graph8 z powrotem do postaci GHG można pobrać stąd.
  • Skrypt generujący plik wykonywalny XEX na podstawie grafiki GHG można pobrać stąd.
Personal tools