Buzzer
From Atariki
Wersja z dnia 22:27, 6 lis 2014 Mono (Dyskusja | wkład) (→Ciekawostki - evie) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:08, 13 lis 2014 Mono (Dyskusja | wkład) (→Ciekawostki) Next diff → |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie [[Axel Foley]] grupy [[Union Software Of Silesia Rousers (USSR)]] zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda. | 1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie [[Axel Foley]] grupy [[Union Software Of Silesia Rousers (USSR)]] zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda. | ||
- | 2. [[Evie]] emuluje buzzera i włącza go w swój tor audio. | + | 2. [[Evie]] implementuje buzzera i włącza go w swój tor audio. |
= Linki = | = Linki = |
Wersja z dnia 11:08, 13 lis 2014
1-bitowe wyjście dźwiękowe służące do generowania:
- kliku klawiatury "K:",
- sygnału uruchomienia magnetofonu "C:",
- dźwięku brzęczyka edytora "E:" (patrz CIO).
Sterowanie odbywa się za pomocą 3 bitu rejestru CONSOL stąd też często mówi się o "1-bitowym dźwięku GTIA".
W modelach serii 400/800 wyjście bitu GTIA podłączone jest do rzeczywistego głośnika umieszczonego wewnątrz komputera, natomiast w modelach serii XL/XE do ogólnego wyjścia audio (wyprowadzonego do gniazda TV oraz monitorowego).
Systemowa procedura VBLK w części opóźnionej tuż przed odblokowaniem przerwań zapisuje do rejestru CONSOL wartość 8 co powoduje ustalenie poziomu linii układu GTIA w stan wysoki. Z tego względu programy generujące dźwięk techniką PWM w celu uniknięcia zakłóceń zazwyczaj blokują opóźnione przerwanie VBLK.
Seria dem Beep'em All autorstwa xxl pozwala naocznie przekonać się o możliwościach dźwiękowych GTIA.
Ciekawostki
1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie Axel Foley grupy Union Software Of Silesia Rousers (USSR) zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda.
2. Evie implementuje buzzera i włącza go w swój tor audio.
Linki
- Beep'em All
- Beep'em All II
- Beep'em All III
- Beep'em All IV
- Beep'em All V
- Dyskusja nt. engine-u Tritone
- Dyskusja nt. engine-u Octode
- Dyskusja nt. możliwości 5-go kanału
- Dyskusja nt. muzyki 1-bit
- Tritone engine
- Lyndon Sharp Engine
- OCTODE Engine
- QChan Engine
- Pixels
- Happy New Year 2013
- Isora 1-bitowa muzyka na ekranie z logo gry
- MazezaM 1-bitowa muzyka na ekranie tytułowym