U-BASIC

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 17:04, 30 wrz 2016
KMK (Dyskusja | wkład)
(kosmetyka, dr. red.)
← Previous diff
Wersja z dnia 14:04, 30 lis 2016
KMK (Dyskusja | wkład)
(Charakterystyka ogólna)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
{{grafr|Ubasic.png}} {{grafr|Ubasic.png}}
== Charakterystyka ogólna == == Charakterystyka ogólna ==
-Jest to w gruncie rzeczy oryginalny interpreter [[Atari BASIC]]-a (rev. C) przerobiony tak, żeby zamiast w obszarze [[kartridż]]a A ($A000-$BFFF) działał "pod ROM-em" systemu operacyjnego, tj. w obszarze $C000-$FFFF. Zwalnia to dodatkowe 8 KB pamięci RAM, które można wykorzystać na program w BASIC-u. W głównej pamięci interpreter zajmuje tylko 43 bajty (wersja 1.7), o którą to wartość podnosi wskaźnik MEMLO.+Jest to w gruncie rzeczy oryginalny interpreter [[Atari BASIC]]-a (rev. C) przerobiony tak, żeby zamiast w obszarze [[kartridż]]a A ($A000-$BFFF) działał "pod ROM-em" systemu operacyjnego, tj. w obszarze $C000-$FFFF. Zwalnia to dodatkowe 8 KB pamięci RAM, które można wykorzystać na program w BASIC-u. W głównej pamięci interpreter zajmuje tylko 40 bajtów (wersja 1.8), o którą to wartość podnosi wskaźnik MEMLO.
-Maksymalna, możliwa do uzyskania ilość wolnej pamięci (wynik działania komendy ''? FRE(0)'' po załadowaniu interpretera z magnetofonu) to 46051 bajtów - dla porównania w Atari BASIC dostępne są 37902 bajty (w rzeczywistości w obu wypadkach jest to o 16 bajtów więcej). Ta wielkość jest oczywiście odpowiednio zmniejszana przez DOS.+Maksymalna, możliwa do uzyskania ilość wolnej pamięci (wynik działania komendy ''? FRE(0)'' po załadowaniu interpretera z magnetofonu) to 46054 bajty - dla porównania w Atari BASIC dostępne są 37902 bajty (w rzeczywistości w obu wypadkach jest to o 16 bajtów więcej). Ta wielkość jest oczywiście odpowiednio zmniejszana przez DOS.
Autorem przeróbki jest [[KMK]], pierwsza wersja U-BASIC-a (1.0) powstała 19 lipca 2015 r. Autorem przeróbki jest [[KMK]], pierwsza wersja U-BASIC-a (1.0) powstała 19 lipca 2015 r.
Linia 14: Linia 14:
=== Skoki GOTO/GOSUB === === Skoki GOTO/GOSUB ===
Od wersji 1.3 skoki GOTO i GOSUB wykonywane w przód (tj. z wiersza programu o mniejszym numerze do wiersza o numerze większym), a także skoki GOTO do początku tego samego wiersza programu poszukują linii docelowej począwszy od miejsca, w którym się znajdują. Powinno to skutkować nieco szybszym ich wykonywaniem się niż w Atari BASIC-u (który zawsze przy takiej okazji przeszukuje cały program od początku). Od wersji 1.3 skoki GOTO i GOSUB wykonywane w przód (tj. z wiersza programu o mniejszym numerze do wiersza o numerze większym), a także skoki GOTO do początku tego samego wiersza programu poszukują linii docelowej począwszy od miejsca, w którym się znajdują. Powinno to skutkować nieco szybszym ich wykonywaniem się niż w Atari BASIC-u (który zawsze przy takiej okazji przeszukuje cały program od początku).
 +
 +Od wersji 1.8 obecność dodatkowej pamięci w komputerze pozwala na włączenie prekompilacji programu. Pod SpartaDOS X następuje to automatycznie, jeśli program wykryje 64k wolnej pamięci dodatkowej. Pod innymi DOS-ami prekompilację trzeba włączyć w pliku CFG.
=== Tablice === === Tablice ===
Linia 30: Linia 32:
W wersji 1.6 dodano komendę "DIR" dostępną tylko w trybie bezpośrednim (nie ma ona przypisanego [[tokenu]]). Pod SpartaDOS X generowany jest pełen listing katalogu, tzn. wraz z dokładną długością pliku oraz czasem i datą ostatniej modyfikacji. W wersji 1.6 dodano komendę "DIR" dostępną tylko w trybie bezpośrednim (nie ma ona przypisanego [[tokenu]]). Pod SpartaDOS X generowany jest pełen listing katalogu, tzn. wraz z dokładną długością pliku oraz czasem i datą ostatniej modyfikacji.
 +
 +Od wersji 1.8 w trybie bezpośrednim dostępna jest również komenda "HEX". Wyświetla ona wartość podanego argumentu dziesiętnego (z zakresu 0-65535) w postaci szesnastkowej.
== Konfiguracja == == Konfiguracja ==

Wersja z dnia 14:04, 30 lis 2016

Grafika:Ubasic.png

Spis treści

Charakterystyka ogólna

Jest to w gruncie rzeczy oryginalny interpreter Atari BASIC-a (rev. C) przerobiony tak, żeby zamiast w obszarze kartridża A ($A000-$BFFF) działał "pod ROM-em" systemu operacyjnego, tj. w obszarze $C000-$FFFF. Zwalnia to dodatkowe 8 KB pamięci RAM, które można wykorzystać na program w BASIC-u. W głównej pamięci interpreter zajmuje tylko 40 bajtów (wersja 1.8), o którą to wartość podnosi wskaźnik MEMLO.

Maksymalna, możliwa do uzyskania ilość wolnej pamięci (wynik działania komendy ? FRE(0) po załadowaniu interpretera z magnetofonu) to 46054 bajty - dla porównania w Atari BASIC dostępne są 37902 bajty (w rzeczywistości w obu wypadkach jest to o 16 bajtów więcej). Ta wielkość jest oczywiście odpowiednio zmniejszana przez DOS.

Autorem przeróbki jest KMK, pierwsza wersja U-BASIC-a (1.0) powstała 19 lipca 2015 r.

Procedury matematyczne

W U-BASIC wkompilowano FASTCHIP, dzięki czemu interpreter działa ok. 2,5 raza szybciej niż standardowy Atari BASIC. Począwszy od wersji 1.7 interpreter można w razie potrzeby przełączyć w tryb użytkowania pakietu matematycznego znajdującego się w ROM-ie.

W wersji 1.6 funkcję RND() przyspieszono i uzdatniono do współpracy z akceleratorami.

Skoki GOTO/GOSUB

Od wersji 1.3 skoki GOTO i GOSUB wykonywane w przód (tj. z wiersza programu o mniejszym numerze do wiersza o numerze większym), a także skoki GOTO do początku tego samego wiersza programu poszukują linii docelowej począwszy od miejsca, w którym się znajdują. Powinno to skutkować nieco szybszym ich wykonywaniem się niż w Atari BASIC-u (który zawsze przy takiej okazji przeszukuje cały program od początku).

Od wersji 1.8 obecność dodatkowej pamięci w komputerze pozwala na włączenie prekompilacji programu. Pod SpartaDOS X następuje to automatycznie, jeśli program wykryje 64k wolnej pamięci dodatkowej. Pod innymi DOS-ami prekompilację trzeba włączyć w pliku CFG.

Tablice

W wersji 1.6 zniesiono granicę 32k dla wielkości tablic numerycznych i tekstowych. Dodano sprawdzenie, czy podczas obliczeń wielkości tablicy nie doszło do przepełnienia (co czasem może wystąpić w Atari BASIC-u).

AUTORUN.BAS

Od wersji 1.3 interpreter po starcie próbuje automatycznie wczytać i uruchomić plik o nazwie "D:AUTORUN.BAS". Jeśli DOS oferuje funkcje wiersza poleceń zgodne z DOS XL/SpartaDOS, podanie nazwy pliku jako parametru powoduje próbę wczytania i uruchomienia tego pliku zamiast domyślnego "D:AUTORUN.BAS".

Od wersji 1.7 można (w pliku konfiguracyjnym) zmienić domyślną nazwę pliku AUTORUN.BAS na dowolną inną.

Zapis bieżącej zawartości pamięci (MEM.SAV)

W wersji 1.7 dodano możliwość automatycznego zapisu zawartości pamięci BASIC-a przed wyjściem do DOS-u do pliku UBI.SAV znajdującego się w katalogu bieżącym. Ten plik zostanie automatycznie wczytany przy następnym uruchomieniu interpretera z tego katalogu.

Tryb bezpośredni

Od wersji 1.3 komendy i treść programu w BASIC-u (słowa kluczowe, nazwy zmiennych itp.) można wpisywać małymi literami.

W wersji 1.6 dodano komendę "DIR" dostępną tylko w trybie bezpośrednim (nie ma ona przypisanego tokenu). Pod SpartaDOS X generowany jest pełen listing katalogu, tzn. wraz z dokładną długością pliku oraz czasem i datą ostatniej modyfikacji.

Od wersji 1.8 w trybie bezpośrednim dostępna jest również komenda "HEX". Wyświetla ona wartość podanego argumentu dziesiętnego (z zakresu 0-65535) w postaci szesnastkowej.

Konfiguracja

W wersji 1.7 dodano tekstowy plik konfiguracyjny (UBI.CFG), pozwalający zmieniać niektóre domyślne parametry pracy interpretera.

Pod SpartaDOS X interpreter spróbuje ten plik najpierw znaleźć w $PATH, a potem w katalogu bieżącym; przy czym jeśli znajdzie dwa pliki, wczyta oba w kolejności ich znalezienia. Pozwala to na rozdzielenie ustawień na globalne (w $PATH) i lokalne (w katalogu bieżącym).

Pod innymi DOS-ami (w których nie ma $PATH) plik konfiguracyjny zostanie wczytany tylko z katalogu bieżącego.

Struktura pliku konfiguracyjnego

Plik UBI.CFG jest plikiem tekstowym interpretowanym wiersz po wierszu. Każdy wiersz może mieć długość do 255 znaków i musi być zakończony znakiem EOL (ATASCII 155). W pojedynczym wierszu może się znajdować najwyżej jedno polecenie. Wiersze puste są ignorowane, a wiersze zaczynające się od średnika (";") są traktowane jako wiersze puste.

Wszystkie polecenia pliku konfiguracyjnego są skonstruowane wg tego samego schmatu: słowo_kluczowe=wartość. Pomiędzy poszczególne elementy można wstawić dowolną liczbę spacji, są one pomijane przy interpretacji pliku.

INFO

INFO=1 pozwala na wyświetlenie początkowej informacji o intepreterze (tj. tekstu "U-BASIC v.1.7 Based on ATARI BASIC rev. C ..." itd.), a INFO=0 zabrania tego. Domyślną wartością jest 1.

AUTORUN

AUTORUN=1 po starcie interpretera nakazuje mu wczytać i uruchomić plik o nazwie zdefiniowanej przez AUTONAME (patrz niżej), a AUTORUN=0 zabrania tego. Domyślną wartością jest 1.

Działanie tej funkcji jest dodatkowo uzależnione od słowa kluczowego MEMSAV (patrz niżej): podanie MEMSAV=1 powoduje automatyczne ustawienie AUTORUN=0.

AUTONAME

Gdy ustawiono AUTORUN=1, podanie AUTONAME=D:FILENAME.EXT spowoduje automatyczne wczytanie i uruchomienie programu w BASIC-u o nazwie "D:FILENAME.EXT". Domyślną nazwą jest "D:AUTORUN.BAS".

FASTFP

FASTFP=0 powoduje przełączenie interpretera na pakiet matematyczny znajdujący się w ROM-ie komputera (normalnie w użyciu jest wkompilowany FASTCHIP). Domyślną wartością jest 1.

Przełączenia na FASTFP=0 można dokonać tylko raz, późniejsze polecenia FASTFP=1 nie spowodują przywrócenia domyślnego pakietu matematycznego bez ponownego uruchomienia interpretera.

MEMSAV

Ustawienie MEMSAV=1 sprawia, że interpreter po wydaniu mu polecenia "DOS" zapisze zawartość obszaru pamięci zajętego przez program w BASIC-u do pliku "D:UBI.SAV". Ten plik zostanie wczytany po następnym uruchomieniu interpretera.

MEMSAV=1 powoduje automatyczne ustawienie AUTORUN=0 niezależnie od tego, co mamy w pliku konfiguracyjnym. Z kolei podanie interpreterowi nazwy pliku w wierszu poleceń powoduje automatyczne przyjęcie MEMSAV=0.

Plik UBI.SAV zawiera na początku znacznik $55,$42 ("UB"), względne wartości wektorów BASIC-a ze strony zerowej, strony pamięci 4,5,6 oraz zawartość pamięci znajdującą się pomiędzy adresem wskazywanym przez wektor LOMEM, a tym wskazywanym przez wektor BMEMHI.

Download

Zobacz też

Personal tools