Cartridge

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:04, 2 lut 2021
Jhusak (Dyskusja | wkład)
(aktualizacja linków)
← Previous diff
Aktualna wersja
Jhusak (Dyskusja | wkład)
(update linków)
Linia 16: Linia 16:
* [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts2.html RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena] * [http://www.atarimax.com/jindroush.atari.org/acarts2.html RAM/ROM Control On An XL/XE Computer, napisany przez Johna Pickena]
* [https://github.com/atari800/atari800/blob/master/DOC/cart.txt Informacje nt. kartridżów emulowanych przez Atari800] * [https://github.com/atari800/atari800/blob/master/DOC/cart.txt Informacje nt. kartridżów emulowanych przez Atari800]
-* [https://github.com/atari800/atari800 repozytorium emulatora Atari800] 
[[Kategoria:Glosariusz]] [[Kategoria:Glosariusz]]

Aktualna wersja

Grafika:Ramcart.jpg

Lub "kartridż". Układ elektroniczny rozszerzający możliwości komputera lub konsoli, wciskany do specjalnego złącza. Cartridge może zawierać oprogramowanie, dodatkowy interfejs wejścia/wyjścia lub inne specjalistyczne urządzenie elektroniczne.

Oprogramowanie przechowywane w pamięciach ROM na kartridżu ma tę właściwość, że dostępne jest natychmiast po włączeniu komputera, bez potrzeby czekania na jakiekolwiek wczytywanie. Najczęściej w tej formie spotykane są gry. Oprócz tego można spotkać kartridże zawierające np. DOSy lub języki programowania.

W konsolach Atari, takich jak Lynx, 2600, 5200, 7800 czy Jaguar kartridże są podstawową formą przechowywania oprogramowania.

Każdy z komputerów Atari 8-bit miał odpowiednie złącze do podłączenia kartridża, ale w komputerach są one tylko opcjonalnym, chociaż użytecznym dodatkiem.

Komputery serii ST wykorzystywały gniazdo cartridge'a raczej w roli interfejsu. Można było podłączyć przez nie np. dysk twardy. Niektóre programy użytkowe (np. oryginalny CUBASE) wymagały do działania obecności tzw. "klucza" umieszczonego w tymże gnieździe.

Linki

Personal tools