Tryby GTIA
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 12:41, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (kategoria tryby graficzne) ← Previous diff |
Wersja z dnia 12:46, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (cztery bity na piksel) Next diff → |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Oto wspólne ich cechy: | Oto wspólne ich cechy: | ||
+ | * Za pojedynczy piksel odpowiada zawsze cztery bity. | ||
* Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 80, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 64 i 96. | * Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 80, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 64 i 96. | ||
* Kolor piksela nie zawsze jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru [[Rejestry GTIA#COLPM0|COLPMx]]/[[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPFx]], ale w niektórych trybach kombinowany jest dodatkowo z wartością odpowiadającą pikselowi w pamięci ekranu. | * Kolor piksela nie zawsze jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru [[Rejestry GTIA#COLPM0|COLPMx]]/[[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPFx]], ale w niektórych trybach kombinowany jest dodatkowo z wartością odpowiadającą pikselowi w pamięci ekranu. |
Wersja z dnia 12:46, 25 kwi 2024
Kolorowe tryby graficzne układu GTIA, w których jeden piksel ma szerokość dwóch cykli koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiada zawsze cztery bity.
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 80, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 64 i 96.
- Kolor piksela nie zawsze jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru COLPMx/COLPFx, ale w niektórych trybach kombinowany jest dodatkowo z wartością odpowiadającą pikselowi w pamięci ekranu.
- Nie we wszystkich trybach poprawnie działają kolizje.
- Mogą być włączone w dowolnym z trybów ANTIC-a za pośrednictwem modyfikacji rejestru GTIACTL (GTIACTLS).
- Wyłącznie przy użyciu tych trybów możliwe jest uzyskanie pełnej palety 256 kolorów na ekranie.
Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 3 tryby GTIA: Graphics 9, Graphics 10 i Graphics 11.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.