Atari BASIC
From Atariki
| Wersja z dnia 21:51, 1 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 03:42, 7 lis 2005 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| - | '''Atari BASIC''' to wersja języka programowania '''BASIC''' (''Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code''), przygotowana specjalnie na potrzeby komputerów [[Atari 8-bit]]. Zaprogramowany przez [[OSS]] na zlecenie firmy [[Atari]], był sprzedawany razem z komputerem, a w późniejszych modelach wbudowany. | + | '''Atari BASIC''', właściwie '''Shepardson BASIC''', to wersja języka programowania '''BASIC''' (''Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code''), przygotowana na potrzeby komputerów [[Atari 8-bit]]. Zaprogramowany przez [http://en.wikipedia.org/wiki/Shepardson_Microsystems Shepardson Microsystems] na zlecenie firmy [[Atari]], był sprzedawany razem z komputerem, a w późniejszych modelach wbudowany. Objętość interpretera wynosi osiem kilobajtów. W późniejszych latach prawa do Atari BASIC-a przejęła firma [[OSS]]. |
| - | ''Basic'' czyli "prosty", i taki też ma być ten język programowania. Skierowany jest do początkujących użytkowników, którzy zaczynają dopiero przygodę z komputerem. Dyrektywy języka są wyrazami z języka angielskiego, co ułatwia zrozumienie ich działania. Basic nie potrzebuje kompilatora, zastępuje go interpreter, czyli program który w czasie rzeczywistym analizuje numerowane linie programu i wykonuje je. Taki sposób wykonywania programu odbija się na szybkości działania, które jest najwolniejsze ze wszystkich rodzajów języków. | + | Od innych wersji BASIC-a Atari BASIC już na pierwszy rzut oka odróżnia to, że interpreter dokonuje kontroli składni natychmiast po wpisaniu polecenia lub wiersza programu przez użytkownika (wiele wersji BASIC-a na inne komputery kontroluje składnię dopiero podczas wykonywania programu). Inna jest też obsługa zmiennych tekstowych: brak jest wielowymiarowych tablic tekstowych, a zmienne jednowymiarowe (stringi) należy obowiązkowo deklarować jako tablice właśnie. |
| - | Dostępne były następujące wersje Atari BASIC-a: | + | Powód tych różnic jest prosty: Atari BASIC nie jest "klonem" Microsoft BASIC-a, który zdefiniował najbardziej rozpowszechniony standard tego języka. Atari BASIC jest implementacją BASIC-a według standardu opracowanego przez firmę [http://en.wikipedia.org/wiki/Data_General Data General]. |
| + | |||
| + | Dostępne są następujące wersje Atari BASIC-a: | ||
| * Revision A: sprzedawana jako [[kartridż]] razem z komputerami serii [[400]] i [[800]] lub oddzielnie; | * Revision A: sprzedawana jako [[kartridż]] razem z komputerami serii [[400]] i [[800]] lub oddzielnie; | ||
| Linia 16: | Linia 18: | ||
| Dla ośmiobitowych Atari wydano także [[Microsoft BASIC]], który jednak, ze względu na brak kompatybilności z Atari BASIC, nie zyskał żadnej popularności i jest bardzo rzadki. | Dla ośmiobitowych Atari wydano także [[Microsoft BASIC]], który jednak, ze względu na brak kompatybilności z Atari BASIC, nie zyskał żadnej popularności i jest bardzo rzadki. | ||
| + | |||
| + | == Błędy w Atari BASIC == | ||
| + | |||
| + | W Atari BASIC rev. C zostało parę drobnych błędów, z których większość dotyczy procedur kontroli składni. | ||
| + | |||
| [[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | ||
| [[Kategoria:Języki programowania]] | [[Kategoria:Języki programowania]] | ||
Wersja z dnia 03:42, 7 lis 2005
Atari BASIC, właściwie Shepardson BASIC, to wersja języka programowania BASIC (Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code), przygotowana na potrzeby komputerów Atari 8-bit. Zaprogramowany przez Shepardson Microsystems na zlecenie firmy Atari, był sprzedawany razem z komputerem, a w późniejszych modelach wbudowany. Objętość interpretera wynosi osiem kilobajtów. W późniejszych latach prawa do Atari BASIC-a przejęła firma OSS.
Od innych wersji BASIC-a Atari BASIC już na pierwszy rzut oka odróżnia to, że interpreter dokonuje kontroli składni natychmiast po wpisaniu polecenia lub wiersza programu przez użytkownika (wiele wersji BASIC-a na inne komputery kontroluje składnię dopiero podczas wykonywania programu). Inna jest też obsługa zmiennych tekstowych: brak jest wielowymiarowych tablic tekstowych, a zmienne jednowymiarowe (stringi) należy obowiązkowo deklarować jako tablice właśnie.
Powód tych różnic jest prosty: Atari BASIC nie jest "klonem" Microsoft BASIC-a, który zdefiniował najbardziej rozpowszechniony standard tego języka. Atari BASIC jest implementacją BASIC-a według standardu opracowanego przez firmę Data General.
Dostępne są następujące wersje Atari BASIC-a:
- Revision A: sprzedawana jako kartridż razem z komputerami serii 400 i 800 lub oddzielnie;
- Revision B: w założeniu poprawiona wersja przeznaczona dla 800XL i faktycznie wbudowana w znacznej części modeli XL. Ta wersja BASIC-a miała sporo błędów.
- Revision C: pozbawiona (większości) błędów rewizji B, wbudowana w ostatnich partiach komputerów XL i wszystkich XE.
Atari BASIC doczekał się paru ulepszonych (ale kompatybilnych) odmian:
Dla ośmiobitowych Atari wydano także Microsoft BASIC, który jednak, ze względu na brak kompatybilności z Atari BASIC, nie zyskał żadnej popularności i jest bardzo rzadki.
Błędy w Atari BASIC
W Atari BASIC rev. C zostało parę drobnych błędów, z których większość dotyczy procedur kontroli składni.
