ATR
From Atariki
Obraz dyskietki 8-bitowego Atari używany w emulatorach, APE itp. opracowany przez Nicka Kennedy'ego.
Istnieje też odmiana ATZ, jest to obraz dyskietki w formacie ATR skompresowany przy pomocy programu gzip. Format ATZ (i ATR też) jest obsługiwany przez emulatory Atari800 oraz Atari800Win PLus.
Spis treści | 
Nagłówek
16 bajtów zgodnie z poniższą tabelką. Istnieją dwie wersje, pierwsze siedem bajtów ma takie samo znaczenie w obu:
Nagłówek SIO2PC
| Typ | Nazwa | Opis | 
|---|---|---|
| 
 WORD  | 
 wMagic  | 
 Kolejno wartości: $96 i $02 ($0296, suma 'NICKATARI')  | 
| 
 WORD  | 
 wPars  | 
 Rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w paragrafach: innymi słowy rozmiar w bajtach podzielić przez 16.  | 
| 
 WORD  | 
 wSecSize  | 
 Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200.  | 
| 
 WORD  | 
 wParsHigh  | 
 Najstarsze słowo rozmiaru w paragrafach (wprowadzono w REV 3.00).  | 
| 
 BYTE  | 
 btFlags  | 
  | 
| 
 WORD  | 
 wBad  | 
 Numer pierwszego "bad sektora" (jeśli bit 5 btFlags jest ustawiony).  | 
| 
 DWORD  | 
 dwUnused  | 
 Cztery bajty nieużywane, równe $00.  | 
| 
 BYTE  | 
 btUnused  | 
 Bajt nieużywany, równy $00.  | 
Nagłówek APE
| Typ | Nazwa | Opis | 
|---|---|---|
| 
 WORD  | 
 wMagic  | 
 Kolejno wartości: $96 i $02 ($0296, suma 'NICKATARI')  | 
| 
 WORD  | 
 wPars  | 
 Rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w paragrafach: innymi słowy rozmiar w bajtach podzielić przez 16.  | 
| 
 WORD  | 
 wSecSize  | 
 Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200.  | 
| 
 BYTE  | 
 btParsHigh  | 
 Najstarszy bajt rozmiaru w paragrafach.  | 
| 
 DWORD  | 
 dwCRC  | 
 32-bit CRC pliku. Wartość ta jest ważna jeśli bit 1 bajtu nr 15 (btFlags) jest ustawiony.  | 
| 
 DWORD  | 
 dwUnused  | 
 Niewykorzystane.  | 
| 
 BYTE  | 
 btFlags  | 
 Pozostałe bity są niewykorzystane i powinny być równe zero.  | 
Treść
Po nagłówku występują po kolei sektory danych.
Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku:
- jako obszaru 768 bajtów, w których "rzeczywiste" dane sektorów zajmują pierwsze 384 bajty, a druga połówka jest niewykorzystana
 - jako trzech porcji danych po 128 bajtów
 
Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru:
((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka
Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów (DD 512) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy).
Narzędzia
- Do przygotowania pliku ATR na komputerze PC można użyć programu makeATR autorstwa Soudiego.
 - Wtyczka dla programu Total Commander umożliwiająca operowanie na plikach ATR autorstwa Pajero Total Commander ATR Plugin
 
Zobacz też
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.
