Graphics 11

From Atariki

Revision as of 20:05, 7 wrz 2005; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

11-ty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 10. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA PRIOR do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).

  • Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji z rejestru COLBK ($D01A) (cień COLOR4 ($2C8))
  • Proporcje piksela: 4x1
  • Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTL) także 64 lub 96.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)

Cień rejestru GTIA PRIOR ($D01B) znajduje się pod adresem $026F (PRIOR), wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11.

Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej (wynika to z metody kodowania koloru w systemie PAL). Dzięki temu, jeżeli na przykład stworzymy Display List z liniami na zmianę w Graphics 9 i Graphics 11 będziemy widzieć tylko linie GR.9 ale pokolorowane wartościami z linii GR.11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych CIN oraz TIP.

Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools