ATR
From Atariki
Obraz dyskietki 8-bitowego Atari używany w emulatorach, APE itp. opracowany przez Nicka Kennedy'ego.
Istnieje też odmiana ATZ, jest to obraz dyskietki w formacie ATR skompresowany przy pomocy programu gzip. Format ATZ (i ATR też) jest obsługiwany przez emulatory Atari800 oraz Atari800Win PLus.
Spis treści |
Nagłówek
16 bajtów zgodnie z poniższą tabelką.
Typ | Nazwa | Opis |
---|---|---|
WORD |
wMagic |
Kolejno wartości: $96 i $02 ($0296, suma 'NICKATARI') |
WORD |
wPars |
Rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w paragrafach: innymi słowy rozmiar w bajtach podzielić przez 16. |
WORD |
wSecSize |
Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200. |
BYTE |
btParsHigh |
Najstarszy bajt rozmiaru w paragrafach (wprowadzono w REV 3.00). |
DWORD |
dwCRC |
32-bit CRC pliku (dodano w APE?) |
DWORD |
dwUnused |
Niewykorzystane. |
BYTE |
btFlags |
|
Treść
Po nagłówku występują po kolei sektory danych.
Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku:
- jako obszaru 768 bajtów, w których "rzeczywiste" dane sektorów zajmują pierwsze 384 bajty, a druga połówka jest niewykorzystana
- jako trzech porcji danych po 128 bajtów
Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru:
((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka
Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów (DD 512) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy).
Narzędzia
- Do przygotowania pliku ATR na komputerze PC można użyć programu makeATR autorstwa Soudiego.
- Wtyczka dla programu Total Commander umożliwiająca operowanie na plikach ATR autorstwa Pajero Total Commander ATR Plugin
Zobacz też
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.