Graphics 10
From Atariki
Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA PRIOR do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
- Liczba kolorów: 9 (niezależnych)
- Proporcje piksela: 4x1
- Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTL) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)
Cień rejestru GTIA PRIOR ($D01B) znajduje się pod adresem $026F (PRIOR), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:
- COLPM0 ($D012) (cień PCOLR0 ($02C0)) (także kolor ramki);
- COLPM1 ($D013) (cień PCOLR0 ($02C1));
- COLPM2 ($D014) (cień PCOLR0 ($02C2));
- COLPM3 ($D015) (cień PCOLR0 ($02C3));
- COLPF0 ($D016) (cień COLOR0 ($02C4));
- COLPF1 ($D017) (cień COLOR0 ($02C5));
- COLPF2 ($D018) (cień COLOR0 ($02C6));
- COLPF3 ($D019) (cień COLOR0 ($02C7));
- COLBK ($D01A) (cień COLOR4 ($02C8 )).
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.