ATR

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:29, 26 lip 2011
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 13:47, 27 wrz 2011
KMK (Dyskusja | wkład)
(zapomniałem poprawić)
Next diff →
Linia 99: Linia 99:
Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku: Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku:
-* jako trzech porcji danych po 256 bajtów, w których "rzeczywiste" dane każdego sektora zajmują pierwsze 128 bajtów przypisanego mu obszaru+* jako obszaru 768 bajtów, w których "rzeczywiste" dane sektorów zajmują pierwsze 384 bajty, a druga połówka jest niewykorzystana
* jako trzech porcji danych po 128 bajtów * jako trzech porcji danych po 128 bajtów

Wersja z dnia 13:47, 27 wrz 2011

Obraz dyskietki 8-bitowego Atari używany w emulatorach, APE itp. opracowany przez Nicka Kennedy'ego.

Istnieje też odmiana ATZ, jest to obraz dyskietki w formacie ATR skompresowany przy pomocy programu gzip. Format ATZ (i ATR też) jest obsługiwany przez emulatory Atari800 oraz Atari800Win PLus.

Nagłówek

16 bajtów zgodnie z poniższą tabelką.

Typ Nazwa Opis

WORD

wMagic

$0296 (suma 'NICKATARI')

WORD

wPars

rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w paragrafach (rozmiar/$10)

WORD

wSecSize

Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200.

BYTE

btParsHigh

starsza część rozmiaru w paragrafach (rozmiar/$10) (wprowadzono w REV 3.00)

DWORD

dwCRC

32bit CRC pliku (dodano w APE?)

DWORD

dwUnused

Niewykorzystane

BYTE

btFlags

bit 0 (Tylko do odczytu) (dodano w APE?)

Treść

Po nagłówku występują po kolei sektory danych.

Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku:

  • jako obszaru 768 bajtów, w których "rzeczywiste" dane sektorów zajmują pierwsze 384 bajty, a druga połówka jest niewykorzystana
  • jako trzech porcji danych po 128 bajtów

Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru:

((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka

Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów (DD 512) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy).

Narzędzia

Do przygotowania pliku ATR na komputerze PC można użyć programu makeATR autorstwa Soudiego.

Wtyczka dla programu Total Commander umożliwiająca operowanie na plikach ATR autorstwa Pajero Total Commander ATR Plugin


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools