ATR

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:12, 2 paź 2011
KMK (Dyskusja | wkład)
(Nagłówek)
← Previous diff
Wersja z dnia 11:48, 3 paź 2011
KMK (Dyskusja | wkład)
(+ linki do dokumentacji)
Next diff →
Linia 109: Linia 109:
== Narzędzia == == Narzędzia ==
-Do przygotowania pliku ATR na komputerze PC można użyć programu [http://serious-dial.atari.pl/makeATR/ makeATR] autorstwa [[Soudi]]ego.+* Do przygotowania pliku ATR na komputerze PC można użyć programu [http://serious-dial.atari.pl/makeATR/ makeATR] autorstwa [[Soudi]]ego.
 +* Wtyczka dla programu Total Commander umożliwiająca operowanie na plikach ATR autorstwa [[Pajero]] [http://madteam.atari8.info/uzytki/atrwcx.7z Total Commander ATR Plugin]
-Wtyczka dla programu Total Commander umożliwiająca operowanie na plikach ATR autorstwa [[Pajero]] [http://madteam.atari8.info/uzytki/atrwcx.7z Total Commander ATR Plugin]+== Zobacz też ==
 +* [http://pages.suddenlink.net/wa5bdu/readme.txt Dokumentacja Nicka Kennedy'ego]
 +* [http://www.atarimax.com/ape/docs/DiskImageFAQ/#Atr_Format Nagłówek ATR w APE]
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Emulacja]] [[Kategoria:Emulacja]]
[[Kategoria:Formaty plików]] [[Kategoria:Formaty plików]]

Wersja z dnia 11:48, 3 paź 2011

Obraz dyskietki 8-bitowego Atari używany w emulatorach, APE itp. opracowany przez Nicka Kennedy'ego.

Istnieje też odmiana ATZ, jest to obraz dyskietki w formacie ATR skompresowany przy pomocy programu gzip. Format ATZ (i ATR też) jest obsługiwany przez emulatory Atari800 oraz Atari800Win PLus.

Spis treści

Nagłówek

16 bajtów zgodnie z poniższą tabelką.

Typ Nazwa Opis

WORD

wMagic

Kolejno wartości: $96 i $02 ($0296, suma 'NICKATARI')

WORD

wPars

Rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w paragrafach: innymi słowy rozmiar w bajtach podzielić przez 16.

WORD

wSecSize

Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200.

BYTE

btParsHigh

Najstarszy bajt rozmiaru w paragrafach (wprowadzono w REV 3.00).

DWORD

dwCRC

32-bit CRC pliku (dodano w APE?)

DWORD

dwUnused

Niewykorzystane.

BYTE

btFlags

  • bit 0 = 1 - obraz tylko do odczytu (dodano w APE?).

Treść

Po nagłówku występują po kolei sektory danych.

Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku:

  • jako obszaru 768 bajtów, w których "rzeczywiste" dane sektorów zajmują pierwsze 384 bajty, a druga połówka jest niewykorzystana
  • jako trzech porcji danych po 128 bajtów

Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru:

((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka

Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów (DD 512) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy).

Narzędzia

Zobacz też


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools