Assembler Editor

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 00:39, 11 lip 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
KMK (Dyskusja | wkład)
(lit.)
Linia 1: Linia 1:
-Pełna nazwa '''Atari Assembler Editor'''. Zaprogramowany przez [http://en.wikipedia.org/wiki/Shepardson_Microsystems Shepardson Microsystems] i wydany przez Atari w 1981 roku pierwszy pakiet zintegrowany do programowania w asemblerze na komputerach Atari [[400/800]]. Oryginalnym nośnikiem jest [[kartridż]] o pojemności 8k. Zawiera on dwuprzebiegowy asembler oraz prosty debugger pozwalający przeglądać pamięć i rejestry CPU, uruchamiac program w trybie śledzenia lub w trybie krokowym oraz disasemblować wybrane miejsca pamięci.+Pełna nazwa '''Atari Assembler Editor'''. Zaprogramowany przez [http://en.wikipedia.org/wiki/Shepardson_Microsystems Shepardson Microsystems] i wydany przez Atari w 1981 roku pierwszy pakiet zintegrowany do programowania w asemblerze na komputerach Atari [[400/800]]. Oryginalnym nośnikiem jest [[kartridż]] o pojemności 8k. Zawiera on dwuprzebiegowy asembler oraz prosty debugger pozwalający przeglądać pamięć i rejestry CPU, uruchamiać program w trybie śledzenia lub w trybie krokowym oraz disasemblować wybrane miejsca pamięci. Istnieją dwie wersje znane jako rewizje "A" i "B".
-Kod źrodłowy Assembler Editor został odkupiony przez [[OSS]], która to firma wydała jego ulepszoną wersję znaną jako [[EASMD]], a potem rozwinęła w szeroko znany program [[MAC/65]]. Z tego powodu Assembler Editor prezentuje się jako ubogi krewny programu MAC/65 (skrzyżowanego z [[BUG/65]]), brak mu m.in. makr oraz zachodzą pewne różnice w składni, zwłaszcza dyrektyw kompilacji warunkowej.+Autorką Assembler Editora jest [http://www.laughton.com/Kathy/kathy.html Kathleen O'Brien].
-Pisanie programu przypomina nieco pracę w Atari BASIC, każda linia kodu źrodłowego musi miec numer, kod źrodłowy ulega tokenizacji, wykorzystywany jest też ten sam "goły", systemowy edytor, z którym mamy do czynienia po uruchomieniu interpretera BASIC-a.+Kod źródłowy Assembler Editor został odkupiony przez [[OSS]], która to firma wydała jego ulepszoną wersję znaną jako [[EASMD]], a potem rozwinęła w szeroko znany makroasembler [[MAC/65]]. Z tego powodu Assembler Editor prezentuje się jako jego ubogi krewny, brak mu m.in. makr oraz zachodzą pewne różnice w składni, zwłaszcza dyrektyw kompilacji warunkowej.
 + 
 +Pisanie programu przypomina nieco pracę w [[Atari BASIC]], każda linia kodu źródłowego musi mieć numer, kod źródłowy ulega tokenizacji, wykorzystywany jest też ten sam "goły", systemowy edytor, z którym mamy do czynienia po uruchomieniu interpretera BASIC-a.
 + 
 +Następcą Assembler Editora wydanym przez Atari jest [[AMAC]].
 + 
 +==Zobacz też==
 +* [http://www.strotmann.de/twiki/pub/Infothek/AtAssemblerEditor/ATARIAssemblerEditorUserManual.pdf Atari Assembler Editor User's Manual] (plik PDF)
 +* [http://www.strotmann.de/twiki/pub/Infothek/AtAssemblerEditor/ATARIAssemblerEditorUsersManualUpdate.pdf Atari Assembler Editor Manual Update] (plik PDF)
 +* [http://www.strotmann.de/twiki/pub/Infothek/AtAssemblerEditor/ATARIAssemblerEditorReferenceCard.pdf Atari Assembler Editor Reference Card] (plik PDF)
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Języki programowania]] [[Kategoria:Języki programowania]]

Aktualna wersja

Pełna nazwa Atari Assembler Editor. Zaprogramowany przez Shepardson Microsystems i wydany przez Atari w 1981 roku pierwszy pakiet zintegrowany do programowania w asemblerze na komputerach Atari 400/800. Oryginalnym nośnikiem jest kartridż o pojemności 8k. Zawiera on dwuprzebiegowy asembler oraz prosty debugger pozwalający przeglądać pamięć i rejestry CPU, uruchamiać program w trybie śledzenia lub w trybie krokowym oraz disasemblować wybrane miejsca pamięci. Istnieją dwie wersje znane jako rewizje "A" i "B".

Autorką Assembler Editora jest Kathleen O'Brien.

Kod źródłowy Assembler Editor został odkupiony przez OSS, która to firma wydała jego ulepszoną wersję znaną jako EASMD, a potem rozwinęła w szeroko znany makroasembler MAC/65. Z tego powodu Assembler Editor prezentuje się jako jego ubogi krewny, brak mu m.in. makr oraz zachodzą pewne różnice w składni, zwłaszcza dyrektyw kompilacji warunkowej.

Pisanie programu przypomina nieco pracę w Atari BASIC, każda linia kodu źródłowego musi mieć numer, kod źródłowy ulega tokenizacji, wykorzystywany jest też ten sam "goły", systemowy edytor, z którym mamy do czynienia po uruchomieniu interpretera BASIC-a.

Następcą Assembler Editora wydanym przez Atari jest AMAC.

Zobacz też


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools