Buzzer

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:55, 18 wrz 2014
Mono (Dyskusja | wkład)
(tv klamie!)
← Previous diff
Aktualna wersja
KMK (Dyskusja | wkład)
(styl)
Linia 1: Linia 1:
{{SDP}} {{SDP}}
-1-bitowe wyjście dźwiękowe służące generowania:+1-bitowe wyjście dźwiękowe służące do generowania:
* kliku klawiatury "K:", * kliku klawiatury "K:",
Linia 17: Linia 17:
= Ciekawostki = = Ciekawostki =
-Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie [[Axel Foley]] grupy [[Union Software Of Silesia Rousers (USSR)]] zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda. +1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie [[Axel Foley]] grupy [[Union Software Of Silesia Rousers (USSR)]] zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - nie jest to jednak prawda.
- + 
 +2. [[Evie]] implementuje buzzer i włącza go w swój tor audio.
 + 
= Linki = = Linki =
Linia 26: Linia 28:
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1628 Beep'em All IV] * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1628 Beep'em All IV]
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1754 Beep'em All V] * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1754 Beep'em All V]
-* [http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=39 Axel Foley] 
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=11915 Dyskusja] nt. engine-u Tritone * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=11915 Dyskusja] nt. engine-u Tritone
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=9204 Dyskusja] nt. engine-u Octode * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=9204 Dyskusja] nt. engine-u Octode
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=6317 Dyskusja] nt. możliwości 5-go kanału * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=6317 Dyskusja] nt. możliwości 5-go kanału
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=3844 Dyskusja] nt. muzyki 1-bit * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=3844 Dyskusja] nt. muzyki 1-bit
 +* [http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1376243900&archive=&start_from=0&ucat=1,7&ct=poczatki Tritone engine]
 +* [http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1356810769&archive=&start_from=0&ucat=1,7&ct=poczatki Lyndon Sharp Engine]
 +* [http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1362337891&archive=&start_from=0&ucat=1,7&ct=poczatki OCTODE Engine]
 +* [http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1369770683&archive=&start_from=0&ucat=1,7&ct=poczatki QChan Engine]
 +* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1211 Pixels]
 +* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1300 Happy New Year 2013]
 +* [http://xxl.atari.pl/?page_id=82 Isora] 1-bitowa muzyka na ekranie z logo gry
 +* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1169 MazezaM] 1-bitowa muzyka na ekranie tytułowym
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]

Aktualna wersja

1-bitowe wyjście dźwiękowe służące do generowania:

  • kliku klawiatury "K:",
  • sygnału uruchomienia magnetofonu "C:",
  • dźwięku brzęczyka edytora "E:" (patrz CIO).

Sterowanie odbywa się za pomocą 3 bitu rejestru CONSOL stąd też często mówi się o "1-bitowym dźwięku GTIA".

W modelach serii 400/800 wyjście bitu GTIA podłączone jest do rzeczywistego głośnika umieszczonego wewnątrz komputera, natomiast w modelach serii XL/XE do ogólnego wyjścia audio (wyprowadzonego do gniazda TV oraz monitorowego).

Systemowa procedura VBLK w części opóźnionej tuż przed odblokowaniem przerwań zapisuje do rejestru CONSOL wartość 8 co powoduje ustalenie poziomu linii układu GTIA w stan wysoki. Z tego względu programy generujące dźwięk techniką PWM w celu uniknięcia zakłóceń zazwyczaj blokują opóźnione przerwanie VBLK.

Seria dem Beep'em All autorstwa xxl pozwala naocznie przekonać się o możliwościach dźwiękowych GTIA.

Ciekawostki

1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie Axel Foley grupy Union Software Of Silesia Rousers (USSR) zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - nie jest to jednak prawda.

2. Evie implementuje buzzer i włącza go w swój tor audio.

Linki

Personal tools