FAQ

From Atariki

Revision as of 18:43, 8 gru 2005; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Zanim zaczniesz gdziekolwiek zadawać pytania (forum atari.area, IRC, dyskusja w atariki), przejrzyj uważnie tę stronę oraz znajdujące się na niej linki, czy aby na pewno nie ma gdzieś odpowiedzi na twoje pytanie.

Spis treści

Obsługa

Q: Jak wgrać program ze stacji dysków?
A: Podstawowy sposób wgrywania dyskietki polega na umieszczeniu jej w stacji dysków i włączenia komputera z wciśniętym klawiszem OPTION (programy maszynowe) lub bez wciskania żadnego klawisza (programy w Basicu). Czasem potrzebujemy wgrać także dyskowy system operacyjny (DOS), aby móc wykonać kolejne działania. Robimy to w taki sam sposób, dbając o to, aby odpowiednia dyskietka znalazła się najpierw w stacji dysków.

Q: Jak wgrać program przy użyciu magnetofonu?
A: Podstawowy sposób wczytania programu to ustawienie kasety na początek sygnału (taki długi pisk), nacisnąć klawisz PLAY w magnetofonie oraz włączyć komputer trzymając wciśnięte klawisze START i OPTION (programy maszynowe) lub sam klawisz START (skompilowane programy w Basicu), nacisnąć dowolny klawisz na klawiaturze.
A2: Aby wczytać programy w Basicu zapisane za pomocą instrukcji "CSAVE" należy ustawić kasetę na początek sygnału i mając włączony komputer napisać z linii komend Basica "CLOAD", nacisnąć PLAY w magnetofonie i dwa razy "RETURN" na klawiaturze komputera. Dla programów zapisanych przez instrukcję LIST "C:" stosujemy komendę ENTER"C:", a dalej postępujemy analogicznie; podobnie ma się z parą rozkazów SAVE i LOAD.

Q: Podczas wgrywania programu ze stacji dysków/magnetofonu pojawia mi się napis "BOOT ERROR". O co chodzi?
A: Sytuacja taka zachodzi podczas próby wgrywania programu przy uruchomieniu komputera. Przy stacji dysków mogą być następujące przyczyny:
1. Dyskietka jest niesformatowana lub zawiera programy bez systemu (DOS) lub bez inicjalizera.
2. Usiłowano wgrać program w niewłaściwy sposób (program basicowy z klawiszem "OPTION" lub maszynowy bez wciskania żadnego klawisza).
3. Stacja dysków jest niewłączona lub posiada niewłaściwie przydzielony numer (inny niż D1).
Przy kasecie podstawowe błędy to:
1. Komputer nie odnalazł początku programu;
2. Niewłaściwy sposób wczytywania (klawisz "START" lub "START" i "OPTION").

Q: Jak znaleźć początek programu na kasecie?
A: Początek programu objawia się na Atari długim, jednostajnym piskiem. Jeżeli nie masz spisanego stanu licznika, od którego się zaczyna program (lub nie zgadza się on ze stanem faktycznym) należy przy włączonym komputerze z linii komend Basica wpisać instrukcję: POKE 54018,54 (załącza silnik w magnetofonie, wartość 0 - wyłącza), nacisnąć Return na komputerze i Play w magnetofonie, po odnalezieniu pisku zatrzymać kasetę na jego początku (proponuję spisać stan licznika, aby można było później szybciej znaleźć program), a następnie w standardowy sposób wgrać program do komputera.

Q: Kupiłem magnetofon do Atari z jakimś turbo i kasetami. Czy coś jeszcze potrzebuję?
A: Występuje kilka rodzajów systemów turbo montowanych w magnetofonach Atari. Teoretycznie każdy z nich wymaga specjalnego cartridge'a do obsługi, więc powinieneś taki posiadać. Potrzebujesz też kaset z programami nagranymi w Twoim systemie turbo. Zdarza się też (chcociaż sporadycznie), że system turbo można wgrać z kasety zapisanej w normalnym systemie, a następnie wgrać odpowiedni program w turbo (wcześniejsze wersje KSO Turbo 2000).

Sprzęt

Q: Czy mogę podłączyć do mojego Atari XL/XE twardy dysk?
A: Tak. Oprócz produkowanych kiedyś dedykowanych twardych dysków istnieją tzw. interfejsy (zarówno wbudowane do komputera, jak i dołączane zewnętrznie), które umożliwiają podłączenie nie tylko twardego dysku, ale także kart CF czy napędów CD. Do najbardziej rozpowszechnionych interfejsów tego typu należą IDE JZ/KMK, SIO2IDE, a ostatnio dołączyło do tej grupy MyIDE.

Q: Czy do wgrywania programów na moje Atari XL/XE muszę dokupić magnetofon lub stację dysków?
A: Teoretycznie nie. Wystarczy zaopatrzyć się w kabel zwany SIO2PC, dzięki któremu przy pomocy odpowiednich programów (na przykład APE) możesz wykorzystać swojego PC lub Atari ST/TT030/Falcon jako stacje dysków małego Atari. Możesz także podłączyć do Atari cartridge, z którego błyskawicznie uruchomisz gry i programy.

Q: Moje Atari przestało działać? Co mam robić, nie chcę się go pozbywać?
A: Obecnie ciężko znaleźć serwis, który za rozsądne pieniądze podjął by się naprawy naszego ulubionego sprzętu. Drogi są dwie: albo zapytać na forum Atari atariarea - jest tam trochę elektroników, którzy za niewielką opłatą pomogą lub doradzą, albo wybrać się na jedno z atarowskich party, gdzie zazwyczaj niektórzy z nich się pojawiają i chętnie pomogą na miejscu.

Q: Czy mogę do Atari xl/xe podłączyć drukarkę?
A: Tak. Praktycznie bezproblemowo - oprócz drukarek firmowych Atari, za pośrednictwem interfejsu "Centronix" (np. "MicroPrint") można podłączyć praktycznie dowolną drukarkę. O ile w drukarkach igłowych wszystko powinno pójść w miarę z automatu (standard "EPSON FX" i jego emulacja w drukarkach igłowych), to inne mogą wymagać specjalnego sterownika. Jeśli chodzi o wydruk tekstów - dobrym rozwiązaniem jest edytor Panther, który pozwala wczytać własne kody sterowania drukarkami (jak także je zaedytować - są to odpowiednio spreparowane pliki takstowe).

Programy

Q: Czy i gdzie mogę w sieci znaleźć oprogramowanie dla mojego Atari?
A: Na dole listy znajduje się dział linki - tam znajdziesz odpowiednie adresy stron z programami, jak również inne, ciekawe odnośniki.

Q: Czy programy ściągane z sieci są legalne?
A: Niektóre tak, niektóre nie. Jeżeli chodzi o gry komercyjne - większość z nich została uwolniona przez firmy, ale na część z nich nadal obowiązuje licencja (na przykład gra "Boulder Dash" czy gry z "Sikor Soft"). To samo dotyczy programów użytkowych. Jest natomiast wiele programów typu Public Domain, Freeware oraz Shareware, których można śmiało używać przy zachowaniu pewnych założeń - odpowiednie hasła proponuję wyszukać w wyszukiwarce internetowej.

Q: Ściągnąłem z sieci demo i nie chce mi się uruchomić. Dlaczego?
A: Zakładająć, że wszystko jest dobrze podłączone i że obsługujesz komputer prawidłowo - przyczyną może być zbyt mała ilość pamięci RAM w Twoim Atari. Dzisiejsze dema wymagają w dużej mierze rozszeżonej pamięci komputera (standardem stało się praktycznie 320Kb), więc standardowe Atari xl/xe nie jest w stanie takiej produkcji uruchomić.

Emulacja

Q: Chciałbym pograć w gry z mojego Atari na PC, czy się da ?
A: Oczywiście, należy ściągnąć emulator odpowiedni dla Twojego systemu operacyjnego. Dla Windows jest to Atari800Win, dla pozostałych Atari800. Dodatkowo musisz pobrać z internetu pliki ROM.

Q: Skąd można pobrać emulator Atari800 lub Atari800Win?
A: Atari800, Atari800Win.

Q: Jakie pliki ROM potrzebuję do emulacji Atari?
A: Przydadzą się: ATARIBAS.ROM, ATARIOSB.ROM, ATARIXL.ROM. Znajdziesz je w archiwum zawierającym emulator Xformer.

Q: Co to jest plik .xex?
A: Jest to normalny plik wykonywalny dla Atari (np. COM lub EXE), ze zmienionym rozszerzeniem. Podyktowane jest to skojarzeniami plików w np. Windows (tzn. aby system Windows nie próbował uruchamiać (z racji tego samego rozszerzenia) programu, przeznaczonego dla 8-bitowego Atari)

Q: Jak wgrać plik .xex do emulatora Atari800Win?
A: Jeśli jest skojarzony z tym emulatorem po prostu dwa razy kliknij jego ikonę. Jeśli nie jest spróbuj przeciągnąć go na okno z emulatorem.

Q: Co to jest plik .atr
A: Jest to obraz dyskietki ośmiobitowego Atari (lub partycji jego dysku twardego). Więcej.

Q: Jak wgrać plik .atr do emulatora Atari800Win
A: Jeśli jest skojarzony z tym emulatorem po prostu dwa razy kliknij jego ikonę. Jeśli nie jest spróbuj przeciągnąć go na okno z emulatorem. Ewentualnie naciśnij w emulatorze ALT+F1 i wskaż lokalizację pliku ATR. Następnie naciśnij SHIFT+F5, co spowoduje zimny reset emulowanego Atari.

Q: W jakich formatach przechowywane są obrazy atarowskich dyskietek i czym się charakteryzują?
A: Są to wspomniane .ATR, spakowane zip-em .ATR czyli .ATZ, .DCM (spakowane na Atari programem DiskComm) oraz .XFD (praktycznie pierwszy format wirtualnej dyskieteki atarowskiej, obecnie raczej nie używany). Dodać można jeszcze format .PRO, który zawiera w sobie informacje o protekcji użytej na danej dyskietce. Powstał też alternatywny, niekomercyjny format, przypominający .PRO - ATP.

Q: Czy istnieją (na PC i nie tylko) specjalne programy do edycji obrazów wirtualnych dyskietek (ATR, XFD) ? Jeśli tak, to jakie?
A: Tak, istnieją (jest ich kilka), np. wtyczka, obsługująca obrazy dyskietek .ATR, do Windowsowego menedżera plików Total Commander autorstwa Pajero, AtrUtil Kena Sidera, czy MakeATR Soudiego.

Inne

Q: Co znaczy FAQ?
A: Jest to skrót od angielskich słów Frequently Asked Questions (Najczęściej Zadawane Pytania). Jest to również fonetyczny zapis słów jakie dostaniesz w odpowiedzi jeśli nie zastosujesz się do FAQ.

Linki

http://rtfm.killfile.pl/ Jak Mądrze Zadawać Pytania. Polska wersja. Przeczytaj KONIECZNIE.


http://atari.fandal.cz/ - Zbiór programów na Atari XL/XE
http://atari.online.pl/v01/index.phtml?ct=nowinki - Zbiór programów na Atari XL/XE
http://www.atarimania.com/ - Zbiór programów na Atari XL/XE, informacje o Atari w języku angielskim
http://atari8.info/ - strona informacyjna polskiej sceny Atari XL/XE
http://atariarea.krap.pl/ - newsy ze świata Atari w języku polskim, forum
http://atariage.com/ - newsy ze świata atari w języku angielskim, forum


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools