Graphics 10

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:26, 7 wrz 2005
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 19:57, 7 wrz 2005
Krótki (Dyskusja | wkład)
(to samo co w Graphics 9)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Basica. W numeracji [[ANTIC]]a jest to tryb piętnasty ($0F). A tak dokładniej jest to tryb [[GTIA]] co oznacza, że [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory.+Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[PRIOR]] do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
-* Liczba kolorów: 9+* Liczba kolorów: 9 (niezależnych)
* Proporcje piksela: 4x1 * Proporcje piksela: 4x1
-* Rozdzielczość pozioma: 64, 80, 96 pixli+* Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 64 lub 96.
-* Rozdzielczość pionowa: maksymalnie 239 linii+* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]])
-Cień rejestru GTIA ($D01B) znajduje się pod adresem $026F, wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10 w numeracji Basica.+Cień rejestru GTIA [[PRIOR|PRIOR ($D01B)]] znajduje się pod adresem $026F ([[PRIOR]]), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:
-Cienie dziewięciu rejestrów kolorów mają następujące adresy:+* [[COLPM0|COLPM0 ($D012)]] (cień [[PCOLR0|PCOLR0 ($02C0)]]) (także kolor ramki);
-* $02C0 ($D012)+* [[COLPM1|COLPM1 ($D013)]] (cień [[PCOLR0|PCOLR0 ($02C1)]]);
-* $02C1 ($D013)+* [[COLPM2|COLPM2 ($D014)]] (cień [[PCOLR0|PCOLR0 ($02C2)]]);
-* $02C2 ($D014)+* [[COLPM3|COLPM3 ($D015)]] (cień [[PCOLR0|PCOLR0 ($02C3)]]);
-* $02C3 ($D015)+* [[COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[COLOR0|COLOR0 ($02C4)]]);
-* $02C4 ($D016)+* [[COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[COLOR0|COLOR0 ($02C5)]]);
-* $02C5 ($D017)+* [[COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[COLOR0|COLOR0 ($02C6)]]);
-* $02C6 ($D018)+* [[COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[COLOR0|COLOR0 ($02C7)]]);
-* $02C7 ($D019)+* [[COLBK|COLBK ($D01A)]] (cień [[COLOR4|COLOR4 ($02C8 )]]).
-* $02C8 ($D01A)+ 
 +Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[Atari 400/800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]

Wersja z dnia 19:57, 7 wrz 2005

Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA PRIOR do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).

  • Liczba kolorów: 9 (niezależnych)
  • Proporcje piksela: 4x1
  • Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTL) także 64 lub 96.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)

Cień rejestru GTIA PRIOR ($D01B) znajduje się pod adresem $026F (PRIOR), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:

Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools