Graphics 11

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:05, 7 wrz 2005
Krótki (Dyskusja | wkład)
(to samo co w Graphics 9)
← Previous diff
Wersja z dnia 20:47, 7 wrz 2005
Krótki (Dyskusja | wkład)
(link ANTIC $F)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-11-ty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[PRIOR]] do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).+11-ty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[PRIOR]] do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
* Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji z rejestru [[COLBK|COLBK ($D01A)]] (cień [[COLOR4|COLOR4 ($2C8)]]) * Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji z rejestru [[COLBK|COLBK ($D01A)]] (cień [[COLOR4|COLOR4 ($2C8)]])

Wersja z dnia 20:47, 7 wrz 2005

11-ty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 10. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA PRIOR do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).

  • Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji z rejestru COLBK ($D01A) (cień COLOR4 ($2C8))
  • Proporcje piksela: 4x1
  • Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTL) także 64 lub 96.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)

Cień rejestru GTIA PRIOR ($D01B) znajduje się pod adresem $026F (PRIOR), wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11.

Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej (wynika to z metody kodowania koloru w systemie PAL). Dzięki temu, jeżeli na przykład stworzymy Display List z liniami na zmianę w Graphics 9 i Graphics 11 będziemy widzieć tylko linie GR.9 ale pokolorowane wartościami z linii GR.11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych CIN oraz TIP.

Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools