Graphics 11

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:47, 7 wrz 2005
Krótki (Dyskusja | wkład)
(link ANTIC $F)
← Previous diff
Wersja z dnia 21:03, 7 wrz 2005
KMK (Dyskusja | wkład)
(nie wiem, czy tworzenie oddzielnych artykułów o każdym rejestrze GTIA ma sens ...)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-11-ty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[PRIOR]] do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).+11-ty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[GTIACTL]] (zwany też [[GPRIOR]]) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
-* Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji z rejestru [[COLBK|COLBK ($D01A)]] (cień [[COLOR4|COLOR4 ($2C8)]])+* Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji z rejestru [[COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[COLBAKS|COLBAKS ($2C8)]])
* Proporcje piksela: 4x1 * Proporcje piksela: 4x1
* Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 64 lub 96. * Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 64 lub 96.
* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]])
-Cień rejestru GTIA [[PRIOR|PRIOR ($D01B)]] znajduje się pod adresem $026F ([[PRIOR]]), wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11.+Cień rejestru GTIA [[GTIACTL|GTIACTL ($D01B)]] znajduje się pod adresem $026F ([[GTIACTLS]]), wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11.
Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej (wynika to z metody kodowania koloru w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL]). Dzięki temu, jeżeli na przykład stworzymy [[ANTIC Display List|Display List]] z liniami na zmianę w [[Graphics 9]] i Graphics 11 będziemy widzieć tylko linie GR.9 ale ''pokolorowane'' wartościami z linii GR.11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych [[CIN]] oraz [[TIP]]. Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej (wynika to z metody kodowania koloru w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL]). Dzięki temu, jeżeli na przykład stworzymy [[ANTIC Display List|Display List]] z liniami na zmianę w [[Graphics 9]] i Graphics 11 będziemy widzieć tylko linie GR.9 ale ''pokolorowane'' wartościami z linii GR.11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych [[CIN]] oraz [[TIP]].

Wersja z dnia 21:03, 7 wrz 2005

11-ty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 10. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA GTIACTL (zwany też GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).

  • Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji z rejestru COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($2C8))
  • Proporcje piksela: 4x1
  • Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTL) także 64 lub 96.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując Display Listę)

Cień rejestru GTIA GTIACTL ($D01B) znajduje się pod adresem $026F (GTIACTLS), wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11.

Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej (wynika to z metody kodowania koloru w systemie PAL). Dzięki temu, jeżeli na przykład stworzymy Display List z liniami na zmianę w Graphics 9 i Graphics 11 będziemy widzieć tylko linie GR.9 ale pokolorowane wartościami z linii GR.11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych CIN oraz TIP.

Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400/800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools