Let's Emu!

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 08:39, 29 cze 2015
KMK (Dyskusja | wkład)
(Odnośniki zewnętrzne - + filmik)
← Previous diff
Wersja z dnia 19:48, 29 cze 2015
KMK (Dyskusja | wkład)
(poprawki, linki itp.)
Next diff →
Linia 18: Linia 18:
* [[SpartaDOS X]] * [[SpartaDOS X]]
-Program został napisany dla karty [[Rapidus Accelerator|Rapidus]], ale nie jest ona niezbędnie konieczna do jego działania: ''Let's Emu'' można np. uruchomić pod emulatorem [[Altirra]] (niemniej po wykryciu karty Rapidus wykorzystywane są jej niektóre specyficzne możliwości).+Program został napisany dla karty [[Rapidus Accelerator|Rapidus]], ale nie jest ona niezbędnie konieczna do jego działania: ''Let's Emu!'' można np. uruchomić pod emulatorem [[Altirra]] (niemniej po wykryciu karty Rapidus wykorzystywane są jej niektóre specyficzne możliwości).
Bez VBXE brak jest atrybutów koloru ZX Spectrum. Układ [[PSG (układ)|PSG]] znajdujący się w Evie lub SONari jest pod emulatorem widoczny jako przystawka z układem AY-3-8910. Bez VBXE brak jest atrybutów koloru ZX Spectrum. Układ [[PSG (układ)|PSG]] znajdujący się w Evie lub SONari jest pod emulatorem widoczny jako przystawka z układem AY-3-8910.
Linia 39: Linia 39:
* plik ROM: "kartridż" o wielkości 16k zastępujący oryginalny ROM ZX Spectrum * plik ROM: "kartridż" o wielkości 16k zastępujący oryginalny ROM ZX Spectrum
* plik SNA: nieskompresowany zrzut 48k pamięci * plik SNA: nieskompresowany zrzut 48k pamięci
-* plik Z80: skompresowany zrzut 48k pamięci (obsługiwane są wersje formatu 1.0, 2.0 i 3.0)+* plik Z80: skompresowany zrzut 48k pamięci (obsługiwane są wersje formatu v1, v2 i v3)
-Bieżącą zawartość pamięci emulatora można też zapisać do pliku w formacie Z80.+Bieżącą zawartość pamięci emulatora można też zapisać do pliku w formacie Z80 (v2).
== Klawiszologia == == Klawiszologia ==
Linia 54: Linia 54:
== Ciekawostki == == Ciekawostki ==
-Program napisano na Atari, początkowo z kartą [[F7]] (10 MHz), potem z rozszerzeniem [[SIMMius 4 MB]], na końcu z kartą [[Rapidus Accelerator|Rapidus]]. Wykorzystano [[MAE]] jako edytor, a kod źródłowy został zasemblowany (nieopublikowanym) asemblerem [[N16]] autorstwa KMK. Cały proces kompilacji ''Let's Emu'' wymaga też SpartaDOS X w wersji co najmniej 4.47.+Program napisano na Atari, początkowo z kartą [[F7]] (10 MHz), potem z rozszerzeniem [[SIMMius 4 MB]] (1,77 MHz), na końcu z kartą [[Rapidus Accelerator|Rapidus]] (początkowo 16, potem 20 MHz). Wykorzystano [[MAE]] jako edytor, a kod źródłowy został zasemblowany (nieopublikowanym) asemblerem [[N16]] autorstwa KMK. Cały proces kompilacji ''Let's Emu!'' wymaga też SpartaDOS X w wersji co najmniej 4.47.
== Przykładowe gry == == Przykładowe gry ==
Linia 72: Linia 72:
Snapszoty zrzucono z emulatora Altirra. Snapszoty zrzucono z emulatora Altirra.
 +
 +== Zobacz też ==
 +
 +* [[zXemulator]]
== Odnośniki zewnętrzne == == Odnośniki zewnętrzne ==
* [https://www.youtube.com/watch?v=0TpQC7afQDo Film prezentujący działanie emulatora] * [https://www.youtube.com/watch?v=0TpQC7afQDo Film prezentujący działanie emulatora]
-* [http://drac030.krap.pl/wapniak-2012.flac Let's Emu gra (na Evie) utwór z inwitra na Wapniaka 2012] (skomponowany przez [[Yerzmyey]]a na [[PSG]]).+* [http://drac030.krap.pl/wapniak-2012.flac Let's Emu! gra (na Evie) utwór z inwitra na Wapniaka 2012] (skomponowany przez [[Yerzmyey]]a na [[PSG]]).
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]

Wersja z dnia 19:48, 29 cze 2015

Grafika:letsemu.png

Eksperymentalny emulator komputera Sinclair ZX Spectrum dla Atari wyposażonego w procesor 65C816. Autorem jest KMK.

Spis treści

Wymagania sprzętowe

  • procesor 65C816
  • dodatkowa pamięć liniowa o rozmiarze co najmniej 448k
  • DracOS (ze względu na funkcje zarządzania pamięcią liniową)

Joysticki Atari działają jako joysticki Kempston lub Sinclair. Wybór pomiędzy jednym a drugim systemem jest automatyczny, tj. pierwsze odwołanie do portu I/O joysticka Kempston wyłącza emulację joysticków Sinclair.

Zalecana konfiguracja sprzętowa

Program został napisany dla karty Rapidus, ale nie jest ona niezbędnie konieczna do jego działania: Let's Emu! można np. uruchomić pod emulatorem Altirra (niemniej po wykryciu karty Rapidus wykorzystywane są jej niektóre specyficzne możliwości).

Bez VBXE brak jest atrybutów koloru ZX Spectrum. Układ PSG znajdujący się w Evie lub SONari jest pod emulatorem widoczny jako przystawka z układem AY-3-8910.

SpartaDOS X pozwala zarejestrować program jako "przeglądarkę" do plików (tzw. snapszotów) zawierających programy na ZX Spectrum.

Kompatybilność

Program emuluje podstawowy model ZX Spectrum, tj. ZX Spectrum 48k. Procesor Z80 i w ogóle cała maszyna emulowana jest dość wiernie, za wyjątkiem dwóch rzeczy:

  • nie jest dokładnie emulowany rejestr R procesora
  • czas wykonywania poszczególnych rozkazów emulowanego Z80 ma niewiele wspólnego z tymże czasem na "prawdziwym" CPU: emulator wykonuje rozkazy tak szybko, jak potrafi, ale nie zachowuje np. ich wzajemnych zależności czasowych

To ostatnie powoduje słyszalne kłopoty w przypadku np. gier odtwarzających muzykę na beeperze, w której długości i częstotliwości nut mierzone są przez pętle opóźniające.

Obsługiwane formaty plików

Emulator umie załadować programy w następujących formatach:

  • plik ROM: "kartridż" o wielkości 16k zastępujący oryginalny ROM ZX Spectrum
  • plik SNA: nieskompresowany zrzut 48k pamięci
  • plik Z80: skompresowany zrzut 48k pamięci (obsługiwane są wersje formatu v1, v2 i v3)

Bieżącą zawartość pamięci emulatora można też zapisać do pliku w formacie Z80 (v2).

Klawiszologia

Program obsługiwany jest z menu widocznego na obrazku. Poza tym do dyspozycji są klawisze konsoli:

  • START przerywa emulację i powoduje powrót do menu (lub do DOS-u, jeśli program uruchomiono w trybie "automatycznym", tzn. z parametrem /A w wierszu poleceń)
  • SELECT odpowiada klawiszowi Symbol Shift na klawiaturze ZX Spectrum
  • OPTION powoduje odwrócenie kolorów INK i PAPER (tylko wtedy, kiedy VBXE jest nieaktywne)
  • HELP wyświetla ściągę z układem klawiatury ZX Spectrum

Ciekawostki

Program napisano na Atari, początkowo z kartą F7 (10 MHz), potem z rozszerzeniem SIMMius 4 MB (1,77 MHz), na końcu z kartą Rapidus (początkowo 16, potem 20 MHz). Wykorzystano MAE jako edytor, a kod źródłowy został zasemblowany (nieopublikowanym) asemblerem N16 autorstwa KMK. Cały proces kompilacji Let's Emu! wymaga też SpartaDOS X w wersji co najmniej 4.47.

Przykładowe gry

Grafika:Letsemu_3weeks1.png Grafika:Letsemu_3weeks2.png Grafika:Letsemu_boulder.png Grafika:Letsemu_crap.png Grafika:Letsemu_cyber1.png Grafika:Letsemu_elite.png Grafika:Letsemu_fairlight1.png Grafika:Letsemu_jsw.png Grafika:Letsemu_knightlore.png Grafika:Letsemu_paperboy.png Grafika:Letsemu_rick.png Grafika:Letsemu_trapdoor.png

Snapszoty zrzucono z emulatora Altirra.

Zobacz też

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools