Moon Patrol

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:10, 2 kwi 2011
Krótki (Dyskusja | wkład)
(autorzy, prototypy, linki)
← Previous diff
Aktualna wersja
Miker (Dyskusja | wkład)
(Odnośniki zewnętrzne)
Linia 6: Linia 6:
Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami. Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami.
-Mimo prostoty gra jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), [[scroll]]owaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...+Mimo prostoty gry jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), [[scroll]]owaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...
== Atari 8-bit == == Atari 8-bit ==
Linia 73: Linia 73:
* [http://www.atarimania.com/game-atari-2600-vcs-moon-patrol_7760.html ''Moon Patrol'' (2600)] w [[Atarimania|Atarimanii]] * [http://www.atarimania.com/game-atari-2600-vcs-moon-patrol_7760.html ''Moon Patrol'' (2600)] w [[Atarimania|Atarimanii]]
* [http://www.atarimania.com/game-atari-5200-moon-patrol_13657.html ''Moon Patrol'' (5200)] w [[Atarimania|Atarimanii]] * [http://www.atarimania.com/game-atari-5200-moon-patrol_13657.html ''Moon Patrol'' (5200)] w [[Atarimania|Atarimanii]]
-* [http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2460 Moon Patrol] u Fandala+* [http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=2460 Moon Patrol] u Fandala
* [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc Moon Patrol] z poprawioną muzyką na stronie [[KMK]] * [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc Moon Patrol] z poprawioną muzyką na stronie [[KMK]]
* [http://www.atariprotos.com/5200/software/moonpatrol/moonpatrol.htm ''Moon Patrol'' (5200)] na [[AtariProtos.com]] * [http://www.atariprotos.com/5200/software/moonpatrol/moonpatrol.htm ''Moon Patrol'' (5200)] na [[AtariProtos.com]]

Aktualna wersja

Niniejszy opis dotyczy wersji gry będącej konwersją tytułu wydanego dla automatów do gier (tzw. arcade). Dla Atari XL/XE istnieje jeszcze inna gra pod tym samym tytułem.

Spis treści

Okoliczności przyrody

Kiedy w roku 1982 firma Irem oraz Williams Electronics stworzyła nową grę - to był szok. Tysiące ludzi spędzało czas na księżycowym patrolu - przy grze "Moon Patrol".

Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami.

Mimo prostoty gry jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), scrollowaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...

Atari 8-bit

Grafika:Mpcart.gif

Na 8-bitowe komputery firma Atari wydała "Moon Patrol" w 1983 roku, tylko na cartridge'u. Autorami są Scott Smith (program), Courtney Granner (grafika) i Robert Vieira (dźwięk). Jest to dość wierna konwersja gry z automatu. Ma ładną i dopracowaną grafikę, oczy cieszy efekt paralaksy w tle.

Gra jest prawdopodobnie konwersją z Atari 5200 - wskazują na to odwołania na ekranie tytułowym do klawiszy * i # występujących na joystickach od konsoli 5200.

Grafika:mpa.gif

Istnieje też inna konwersja z Atari 5200, dokonana przez duet Glenn & Craig. Ta wersja, która najprawdopodobniej powstała przed wydaniem oficjalnej wersji na ośmiobitowce, charakteryzuje się - jak wszystkie konwersje Glenna - lekko zepsutą grafiką (tekst w inverse video) oraz, na XL i XE, piskami zamiast muzyki. Naciśnięcie na ekranie tytułowym Control + G ujawnia pseudonimy crackerów.

Konwersję Glenna w 2005 roku poprawił KMK - wersję z działającą muzyką można pobrać np. stąd.

Sterowanie

  • Joystick:
  • Lewo, prawo - jazda wolniej/szybciej
  • Góra - skok
  • Fire - strzał
  • Klawiatura
  • Start - rozpoczęcie gry
  • Select (w wersji Glenna również *) - wybór ilości graczy
  • Option (w wersji Glenna również Shift + 3) - wybór poziomu trudności
  • spacja - pauza
  • 2 - kontynuacja od miejsca straty ostatniego życia

Atari ST

Grafika:mpst.gif

Gra w wersji dla Atari ST została wydana w 1987 roku, zasadniczo niewiele różni się od wersji dla Atari XL/XE - grafika dostosowana została do rozdzielczości ST.


Klawiszologia:

  • F1 - rozpoczęcie gry
  • F2 - wybór ilości graczy
  • F3 - wybór sterowania za pomocą joysticka lub myszki
  • F4 - wybór poziomu trudności (beginner (początkujący) / champion (mistrz))
  • Fire - kontynuacja po stracie ostatniego życia (wybór ograniczony czasem)

Atari 5200

Wersja na konsolę 5200, wydana w 1983 roku, jest identyczna jak ta dla małego Atari, z tą różnicą że skok wykonuje się drugim przyciskiem joysticka, a nie ruchem w górę. Znana jest też jedna wersja prototypowa.

Atari 2600

Grafika:mp2600.gif

Wersja dla konsoli Atari 2600, zaprogramowana przez pracowników firmy GCC, także została wydana w 1983 . Jest to odwzorowanie gry na miarę tej konsoli, co przy tak małej pamięci i tak wygląda nie najgorzej (patrz screeny). Ogólnie ta wersja także oddaje klimat oryginału.

Znane jest 6 prototypów tej gry w różnych stadiach postępu.

Opis ekranu

Niniejszy opis powstał w oparciu o wersje dla Atari 8-bit. Ekran gry jest podzielony na dwie części: górną (tryb tekstowy) informacyjną i zasadniczą część gry, gdzie poruszamy się łazikiem. W części informacyjnej możemy się dowiedzieć o:

  • Aktualnej ilości punktów gracza;
  • Najlepszym wyniku;
  • Sektorze, w którym się znajdujemy (Point);
  • Czasie pozostałym do wykonania patrolu;
  • Obecności statków obcych (maksymalnie 3 - "radar" koło sektora);
  • Aktualnej pozycji na księżycu (pasek z sektorami);
  • Ilości dodatkowych wozów (pod ikonką pojazdu).

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools