Numen

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 09:07, 6 lut 2019
Dracon (Dyskusja | wkład)
(github)
← Previous diff
Wersja z dnia 09:22, 6 lut 2019
Dracon (Dyskusja | wkład)
(poprawa stylówy i nowe fuck-ty ;))
Next diff →
Linia 12: Linia 12:
==Varia== ==Varia==
 +
 +- Nazwę dema zaproponował Dracon
- Kilka faktów technicznych: - Kilka faktów technicznych:
-Demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 15 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane 320 kB RAM) tylko dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę+Demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 15 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez rozszerzania pamięci.
-każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez rozszerzania pamięci.+
- Czas: - Czas:
Tak jak podano na końcu dema, prace nad demem trwały od 1997 aż do 2002 roku. Gros prac przypadł na ostatni rok-półtora, ale praktycznie do samego [[deadline]] trwały nad nim szlify. Przez ten okres Tak jak podano na końcu dema, prace nad demem trwały od 1997 aż do 2002 roku. Gros prac przypadł na ostatni rok-półtora, ale praktycznie do samego [[deadline]] trwały nad nim szlify. Przez ten okres
-członkowie grupy (także ci nie wymienieni wyżej) wymienili się setkami maili (sieć Internet bardzo usprawniała kontakt) i rozmów. Główni 2 koderzy i muzyk byli w Warszawie, grafik - w Gdańsku, a "dobre duchy" od+członkowie grupy (także ci nie wymienieni wyżej) wymienili się dziesiątkami maili (sieć Internet bardzo usprawniała kontakt) i rozmów. Główni 2 koderzy i muzyk byli w Warszawie, grafik - w Gdańsku, a "dobre duchy" od designu itp. w Lublinie (Slaves) i Niemczech (Heaven).
-designu itp. w Lublinie (Slaves) i Niemczech (Heaven). +
- Grafika: - Grafika:
-Podczas tworzenia NUMENa wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego [[hires]]u od Electrona czy też narzędzie w JAVA do kolorowania obrazków nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture [TIP} ; z użyciem edytora "Build" z PC /narzędzie do tworzenia poziomów w DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano także dołączenie grafik od Replaya oraz znacznie lepszy design, jednak powszechna bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie dane było to zrealizować. Obrazek tytułowy w demie (z A.EINSTEINem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie jest odzwierciedleniem uwielbienia jego autora do czołówki z dema "Flip-O-Demo" oraz niejako "spojleruje" kilka efektów w samym demie.+Demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystując różne tryby (i tricki) graficzne. Podczas tworzenia NUMENa wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego [[hires]]u od Electrona czy też narzędzie w JAVA do kolorowania obrazków nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture [TIP} ; z użyciem edytora "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzie do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano także dołączenie grafik od [[Replay]]a oraz zrobienie znacznie lepszego [[design]]u, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane to zrealizować. Obrazek tytułowy w demie (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie jest odzwierciedleniem uwielbienia grafika do czołówki z dema "Flip-O-Demo" oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie.
 + 
 +- Muzycznie do Numena udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny [[Adam Gilmore]] w [http://www.atari.org.pl/wywiad/adam-gilmore/3 wywiadzie] z 2004 roku.
-- NUMEN miał i swoje dramatyczne chwile, jako że okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie, zawiesza się z powodów problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. (...) Na szczęście udało się to rozwiązać na czas.+- NUMEN miał swoje dramatyczne chwile, jako że okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się z powodów problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. (...) Na szczęście udało się to rozwiązać na czas.
-- Tuż po premierze główni koderzy odreagowali stres i emocje w grze Archon na big-screenie.+- Tuż po premierze na zlocie, główni koderzy tego dema odreagowali stres i emocje w grze [[Archon]] na big-screenie. ;)

Wersja z dnia 09:22, 6 lut 2019

Nazwa pochodzi z łaciny i oznacza tyle co nadprzyrodzona siła.

Demo grupy Taquart. Zasłużony zwycięzca demo-compo na Lato Ludzików 2002.


Autorzy:


Varia

- Nazwę dema zaproponował Dracon

- Kilka faktów technicznych: Demo zawiera 15 efektów i trwa ok. 15 minut (jedno z najdłuższych czasowo dem w historii 8-bitowego Atari). Autorzy zdecydowali się na użycie rozszerzonej pamięci (wymagane minimum 320 kB RAM) głównie dlatego, aby zachować płynność dema. Tak naprawdę każdy efekt działałby bez problemu na komputerze Atari XL/XE PAL z GTIA bez rozszerzania pamięci.

- Czas: Tak jak podano na końcu dema, prace nad demem trwały od 1997 aż do 2002 roku. Gros prac przypadł na ostatni rok-półtora, ale praktycznie do samego deadline trwały nad nim szlify. Przez ten okres członkowie grupy (także ci nie wymienieni wyżej) wymienili się dziesiątkami maili (sieć Internet bardzo usprawniała kontakt) i rozmów. Główni 2 koderzy i muzyk byli w Warszawie, grafik - w Gdańsku, a "dobre duchy" od designu itp. w Lublinie (Slaves) i Niemczech (Heaven).

- Grafika: Demo z założenia miało być bardzo kolorowe, wykorzystując różne tryby (i tricki) graficzne. Podczas tworzenia NUMENa wykorzystywano kilka rozmaitych narzędzi graficznych (np. Photoshop, ale także powstałe przy okazji - prosty program do 3-kolorowego hiresu od Electrona czy też narzędzie w JAVA do kolorowania obrazków nowego trybu programowego trybu - Taquart Interlace Picture [TIP} ; z użyciem edytora "Build" (i "Mapster") z PC /narzędzie do tworzenia poziomów w słynnej pecetowej grze DUKE NUKEM/ została opracowana "trasa" całego dema w częściach z 3D). W temacie grafiki rozważano także dołączenie grafik od Replaya oraz zrobienie znacznie lepszego designu, jednak powszechna "czasowa" bolączka (polskich) produkcji dała o sobie także znać - i niestety nie było dane to zrealizować. Obrazek tytułowy w demie (z Albertem Einsteinem) jest autorską wersją karykatury w/w i w pewnym sensie jest odzwierciedleniem uwielbienia grafika do czołówki z dema "Flip-O-Demo" oraz niejako "zdradza" kilka efektów w samym demie.

- Muzycznie do Numena udało się skomponować długi, lecz nienużący utwór, ze zmienną dynamiką. Jego jakość docenił sławny Adam Gilmore w wywiadzie z 2004 roku.

- NUMEN miał swoje dramatyczne chwile, jako że okazało się, iż tuż przed samą premierą na zlocie zawiesza się z powodów problemów z obsługą rozszerzonej pamięci. (...) Na szczęście udało się to rozwiązać na czas.

- Tuż po premierze na zlocie, główni koderzy tego dema odreagowali stres i emocje w grze Archon na big-screenie. ;)


Linki

pouet.gif

Pouet: http://www.pouet.net/prod.php?which=9044

9044.gif

Demozoo

Warto również obejrzeć Numen The Movie.

Personal tools