Graphics 10

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 11:55, 21 maj 2006
Dracon (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 11:10, 21 cze 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwanego również GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).+Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.
-* Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 256.+* Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 128.
-* Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96.+* Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96.
* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[Display List]]) * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[Display List]])
* Proporcje piksela: 4x1 * Proporcje piksela: 4x1
Linia 19: Linia 19:
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
 +
Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany - ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt. Ze względu na ilośc kolorów i kształt piksela (kwadrat czyli proporcjonalny) użyty był w demie [[Numen]]. Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany - ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt. Ze względu na ilośc kolorów i kształt piksela (kwadrat czyli proporcjonalny) użyty był w demie [[Numen]].
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]

Wersja z dnia 11:10, 21 cze 2006

Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA, gdyż z punktu widzenia układu ANTIC jest to Graphics 8, a dopiero ingerencja w rejestr GTIA GTIACTL (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.

  • Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 128.
  • Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
  • Proporcje piksela: 4x1

Cień rejestru GTIA GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:

Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.

Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany - ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt. Ze względu na ilośc kolorów i kształt piksela (kwadrat czyli proporcjonalny) użyty był w demie Numen.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools