Graphics 10
From Atariki
Wersja z dnia 11:55, 21 maj 2006 Dracon (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:10, 21 cze 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwanego również GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory). | + | Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu. |
- | * Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 256. | + | * Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 128. |
- | * Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. | + | * Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. |
* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[Display List]]) | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[Display List]]) | ||
* Proporcje piksela: 4x1 | * Proporcje piksela: 4x1 | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | ||
+ | |||
Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany - ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt. Ze względu na ilośc kolorów i kształt piksela (kwadrat czyli proporcjonalny) użyty był w demie [[Numen]]. | Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany - ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt. Ze względu na ilośc kolorów i kształt piksela (kwadrat czyli proporcjonalny) użyty był w demie [[Numen]]. | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] |
Wersja z dnia 11:10, 21 cze 2006
Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA, gdyż z punktu widzenia układu ANTIC jest to Graphics 8, a dopiero ingerencja w rejestr GTIA GTIACTL (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.
- Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 128.
- Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
- Proporcje piksela: 4x1
Cień rejestru GTIA GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:
- COLPM0 ($D012) (cień COLPM0S ($02C0)) (także kolor ramki);
- COLPM1 ($D013) (cień COLPM1S ($02C1));
- COLPM2 ($D014) (cień COLPM2S ($02C2));
- COLPM3 ($D015) (cień COLPM3S ($02C3));
- COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4));
- COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5));
- COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6));
- COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7));
- COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)).
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany - ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt. Ze względu na ilośc kolorów i kształt piksela (kwadrat czyli proporcjonalny) użyty był w demie Numen.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.