Sic!

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:25, 7 lip 2011
Stryker (Dyskusja | wkład)
(Co to jest w ogóle jest?)
← Previous diff
Wersja z dnia 21:33, 7 lip 2011
Stryker (Dyskusja | wkład)
(Software)
Next diff →
Linia 10: Linia 10:
==Software== ==Software==
Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie): Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):
-*Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash +*Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/c/c4/Sicflash.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/c/c4/Sicflash.png<br><br>
-*Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash +*Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/0/09/Sicautoflasher.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/0/09/Sicautoflasher.png<br><br>
-*Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash +*Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash <br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/b/bb/Sicdump.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/b/bb/Sicdump.png><br><br>
-*SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u+*SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u<br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/1/1b/Sdxflasher.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/1/1b/Sdxflasher.png<br><br>
-*Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)+*Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)<br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/c/ca/Sicmenu.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/c/ca/Sicmenu.png<br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/5/5e/Sicmenu_2.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/5/5e/Sicmenu_2.png<br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/7/78/Sicmenu_3.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/7/78/Sicmenu_3.png<br><br>
-*Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.+*Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.<br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/8/80/Sicgen.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/8/80/Sicgen.png><br><br>
-<center>http://atariki.krap.pl/images/7/77/Sicgen_2.png</center>+http://atariki.krap.pl/images/7/77/Sicgen_2.png<br><br>
== Za wszystko odpowiadają == == Za wszystko odpowiadają ==

Wersja z dnia 21:33, 7 lip 2011

Spis treści

Co to w ogóle jest?

SIC!, czyli w skrócie Super Inexpensive Cart, to inteligentny cartridge przeznaczony dla ośmiobitowego Atari, działający na pamięci typu flash. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań SpartaDOS X, czy możliwość zaprogramowania kości z TOS-em dla Atari ST/E . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim rejestrze sterującym.

Sic_logo.png

Hardware

Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach - z podstawką typu ZIF (pasuje tylko do modeli serii XE), oraz z podstawką DIP (ten z kolei pasuje również do serii XL). Poniżej fotki obydwu wersji.

Sic! z podstawką typu ZIF Sic! z podstawką typu DIP

Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda. Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie). Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2.

Software

Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):

  • Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash

Sicflash.png

  • Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash

Sicautoflasher.png

  • Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash

Sicdump.png>

  • SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u

Sdxflasher.png

  • Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)

Sicmenu.png

Sicmenu_2.png

Sicmenu_3.png

  • Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.

Sicgen.png>

Sicgen_2.png

Za wszystko odpowiadają

  • Candle - projektowanie, pomysł, kodowanie (Sic! Cartridge Generator), testowanie
  • Dely - naklejka na kartridż, strona www
  • KMK - kodowanie (Sic! Flasher, Sic! Dump, SDX Upgrade), testowanie
  • Ooz - grafika
  • Pr0be - kodowanie (Sic! Menu, loader)
  • Stryker - pomysł, testowanie
  • Trub - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu), testowanie

oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: Seban, X-Ray, Miker, Zenon


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools