Sic!
From Atariki
Wersja z dnia 21:25, 7 lip 2011 Stryker (Dyskusja | wkład) (→Co to jest w ogóle jest?) ← Previous diff |
Aktualna wersja Sikor (Dyskusja | wkład) (→Co to w ogóle jest? - Nie ma inteligentnych urządzeń - są programowalne ewentualnie) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Co to w ogóle jest?== | ==Co to w ogóle jest?== | ||
- | SIC!, czyli w skrócie '''Super Inexpensive Cart''', to inteligentny [[cartridge]] przeznaczony dla [[Atari 8-bit|ośmiobitowego Atari]], działający na pamięci typu ''flash''. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań [[SpartaDOS X]], czy możliwość zaprogramowania kości z [[TOS|TOS-em]] dla Atari [[ST]]/[[STE|E]] . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim [[Rejestr sterujący Sic!|rejestrze sterującym]]. | + | [[Grafika:Sic_logo.png]] <br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/8/8c/Sic_logo.png</center> | + | SIC!, czyli w skrócie '''Super Inexpensive Cart''', to [[cartridge]] przeznaczony dla [[Atari 8-bit|ośmiobitowego Atari]], działający na pamięci typu ''flash''. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań [[SpartaDOS X]], czy możliwość zaprogramowania kości z [[TOS|TOS-em]] dla Atari [[ST]]/[[STE|E]] . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim [[Rejestr sterujący Sic!|rejestrze sterującym]] (kliknij). Możliwości carta można przetestować w najnowszej wersji emulatora Altirra.<br><br> |
+ | [[Grafika:Sic_atari.jpg]]<br> | ||
==Hardware== | ==Hardware== | ||
- | Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach - z podstawką typu ZIF (pasuje tylko do modeli serii XE), oraz z podstawką DIP (ten z kolei pasuje również do serii [[XL]]). Poniżej fotki obydwu wersji. | + | Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach: |
- | <center>[[Grafika:sic-zif.jpg|Sic! z podstawką typu ZIF]] [[Grafika:sic-dip.jpg|Sic! z podstawką typu DIP]]</center><br/> | + | *Z podstawką typu DIP (pasuje do modeli serii [[XE]] i [[XL]] ) i mieści się w obudowie cartridge'a.<br><br> |
- | Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda. Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie). Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2. | + | [[Grafika:sic-dip.jpg|Sic! z podstawką typu DIP]]<br><br> |
+ | *Oraz z podstawką ZIF (pasuje do serii [[XE]]) <br><br> | ||
+ | [[Grafika:sic-zif.jpg|Sic! z podstawką typu ZIF]]<br><br> | ||
+ | Przydatne informacje: <br><br> | ||
+ | *Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda. | ||
+ | *Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie). | ||
+ | *Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2. | ||
==Software== | ==Software== | ||
Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie): | Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie): | ||
- | *Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash | + | *Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/c/c4/Sicflash.png</center> | + | [[Grafika:Sicflash.png]]<br><br> |
- | *Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash | + | *Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/0/09/Sicautoflasher.png</center> | + | [[Grafika:Sicautoflasher.png]]<br><br> |
- | *Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash | + | *Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash <br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/b/bb/Sicdump.png</center> | + | [[Grafika:Sicdump.png]]<br><br> |
- | *SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u | + | *SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u<br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/1/1b/Sdxflasher.png</center> | + | [[Grafika:Sdxflasher.png]]<br><br> |
- | *Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend) | + | *Sic! Menu (PC) - tym programem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)<br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/c/ca/Sicmenu.png</center> | + | [[Grafika:Sicmenu.png]]<br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/5/5e/Sicmenu_2.png</center> | + | [[Grafika:Sicmenu_2.png]]<br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/7/78/Sicmenu_3.png</center> | + | [[Grafika:Sicmenu_3.png]]<br><br> |
- | *Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone. | + | *Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.<br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/8/80/Sicgen.png</center> | + | [[Grafika:Sicgen.png]]<br><br> |
- | <center>http://atariki.krap.pl/images/7/77/Sicgen_2.png</center> | + | [[Grafika:Sicgen_2.png]]<br><br> |
+ | *Sic! Menu GUI (PC) - dodatek do Sic! Menu, działający w GUI Windowsa.<br><br> | ||
+ | [[Grafika:Sicmenugui.png]]<br><br> | ||
== Za wszystko odpowiadają == | == Za wszystko odpowiadają == | ||
Linia 34: | Linia 43: | ||
*[[Pr0be]] - kodowanie (Sic! Menu, loader) | *[[Pr0be]] - kodowanie (Sic! Menu, loader) | ||
*[[Stryker]] - pomysł, testowanie | *[[Stryker]] - pomysł, testowanie | ||
- | *[[Trub]] - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu), testowanie | + | *[[Trub]] - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu, Sic! Menu GUI), testowanie |
oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: [[Seban]], [[X-Ray]], [[Miker]], [[Zenon]] | oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: [[Seban]], [[X-Ray]], [[Miker]], [[Zenon]] | ||
+ | |||
+ | == Odnośniki zewnętrzne == | ||
+ | *[http://sic.pigwa.net Strona projektu Sic!Cart] zawiera m.in. schemat, wymienione wyżej programy, instrukcje, specyfikacje, źródła. | ||
+ | |||
[[Kategoria: Peryferia 8-bit]] | [[Kategoria: Peryferia 8-bit]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Aktualna wersja
Spis treści |
Co to w ogóle jest?
SIC!, czyli w skrócie Super Inexpensive Cart, to cartridge przeznaczony dla ośmiobitowego Atari, działający na pamięci typu flash. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań SpartaDOS X, czy możliwość zaprogramowania kości z TOS-em dla Atari ST/E . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim rejestrze sterującym (kliknij). Możliwości carta można przetestować w najnowszej wersji emulatora Altirra.
Hardware
Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach:
- Oraz z podstawką ZIF (pasuje do serii XE)
- Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda.
- Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie).
- Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2.
Software
Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):
- Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash
- Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash
- Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash
- SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u
- Sic! Menu (PC) - tym programem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)
- Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.
- Sic! Menu GUI (PC) - dodatek do Sic! Menu, działający w GUI Windowsa.
Za wszystko odpowiadają
- Candle - projektowanie, pomysł, kodowanie (Sic! Cartridge Generator), testowanie
- Dely - naklejka na kartridż, strona www
- KMK - kodowanie (Sic! Flasher, Sic! Dump, SDX Upgrade), testowanie
- Ooz - grafika
- Pr0be - kodowanie (Sic! Menu, loader)
- Stryker - pomysł, testowanie
- Trub - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu, Sic! Menu GUI), testowanie
oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: Seban, X-Ray, Miker, Zenon
Odnośniki zewnętrzne
- Strona projektu Sic!Cart zawiera m.in. schemat, wymienione wyżej programy, instrukcje, specyfikacje, źródła.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.