Let's Emu!
From Atariki
Wersja z dnia 12:41, 5 lip 2015 KMK (Dyskusja | wkład) (→Kompatybilność - przykłady++) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:25, 5 lip 2015 KMK (Dyskusja | wkład) (→Kompatybilność) Next diff → |
||
Linia 34: | Linia 34: | ||
* nie jest dokładnie emulowany rejestr R procesora | * nie jest dokładnie emulowany rejestr R procesora | ||
* czas wykonywania poszczególnych rozkazów emulowanego Z80 ma niewiele wspólnego z tymże czasem na "prawdziwym" CPU: emulator wykonuje rozkazy tak szybko, jak potrafi, ale nie zachowuje np. ich wzajemnych zależności czasowych | * czas wykonywania poszczególnych rozkazów emulowanego Z80 ma niewiele wspólnego z tymże czasem na "prawdziwym" CPU: emulator wykonuje rozkazy tak szybko, jak potrafi, ale nie zachowuje np. ich wzajemnych zależności czasowych | ||
+ | * odczyt pamięci kolorów odbywa się raz na [[ramka|ramkę]] (a nie, jak w oryginale, co linię skaningową) | ||
To ostatnie powoduje słyszalne kłopoty w przypadku np. gier odtwarzających muzykę na beeperze, w której długości i częstotliwości nut mierzone są przez pętle opóźniające. Z tego samego powodu trudno jest dokładnie ocenić wydajność emulacji Z80, bo emulator różne zestawy rozkazów może wykonywać z różną szybkością - ale średnio wychodzi ok. 100% oryginału na 65C816 pracującym z częstotliwością 20 MHz. | To ostatnie powoduje słyszalne kłopoty w przypadku np. gier odtwarzających muzykę na beeperze, w której długości i częstotliwości nut mierzone są przez pętle opóźniające. Z tego samego powodu trudno jest dokładnie ocenić wydajność emulacji Z80, bo emulator różne zestawy rozkazów może wykonywać z różną szybkością - ale średnio wychodzi ok. 100% oryginału na 65C816 pracującym z częstotliwością 20 MHz. | ||
Linia 41: | Linia 42: | ||
Na nieco szybszy od oryginału wygląda też Sinclair BASIC (aczkolwiek do pomiarów, z braku oryginału, użyto emulatora [https://en.wikipedia.org/wiki/Fuse_(emulator) Fuse]): | Na nieco szybszy od oryginału wygląda też Sinclair BASIC (aczkolwiek do pomiarów, z braku oryginału, użyto emulatora [https://en.wikipedia.org/wiki/Fuse_(emulator) Fuse]): | ||
- | <table border=1 cellpadding=5><tr><td><center><b>Program</b></center></td><td><center><b>Fuse</b></center></td><td><center><b>Let's Emu!<br>(Rapidus, 20 MHz)</b></center></td></tr> | + | <table border=1 cellpadding=5> |
+ | <tr> | ||
+ | <td><center><b>Program</b></center></td> | ||
+ | <td><center><b>Fuse (PC)</b></center></td> | ||
+ | <td><center><b>Let's Emu!<br>(Rapidus, 20 MHz)</b></center></td> | ||
+ | <td><center><b>Let's Emu!<br>(Altirra 2.50, 21,27 MHz)</b></center></td> | ||
+ | </tr> | ||
<tr><td> | <tr><td> | ||
<pre> | <pre> | ||
Linia 49: | Linia 56: | ||
</pre> | </pre> | ||
</td> | </td> | ||
- | <td>19 sek.</td><td>17 sek.</td></tr> | + | <td>19 sek.</td> |
+ | <td>17 sek.</td> | ||
+ | <td>16 sek.</td> | ||
+ | </tr> | ||
<tr><td> | <tr><td> | ||
<pre> | <pre> | ||
Linia 56: | Linia 66: | ||
</pre> | </pre> | ||
</td> | </td> | ||
- | <td>43 sek.</td><td>34 sek.</td></tr> | + | <td>43 sek.</td> |
+ | <td>34 sek.</td> | ||
+ | <td>34 sek.</td> | ||
+ | </tr> | ||
<tr><td> | <tr><td> | ||
<pre> | <pre> | ||
Linia 64: | Linia 77: | ||
</pre> | </pre> | ||
</td> | </td> | ||
- | <td>60 sek.</td><td>66 sek.</td></tr> | + | <td>60 sek.</td> |
- | + | <td>66 sek.</td> | |
+ | <td>64 sek.</td> | ||
+ | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Wersja z dnia 13:25, 5 lip 2015
Eksperymentalny emulator komputera Sinclair ZX Spectrum dla Atari wyposażonego w procesor 65C816. Autorem jest KMK.
Spis treści |
Wymagania sprzętowe
- procesor 65C816
- dodatkowa pamięć liniowa o rozmiarze co najmniej 448k
- DracOS (ze względu na funkcje zarządzania pamięcią liniową)
Joysticki Atari działają jako joysticki Kempston lub Sinclair. Wybór pomiędzy jednym a drugim systemem jest automatyczny, tj. pierwsze odwołanie do portu I/O joysticka Kempston wyłącza emulację joysticków Sinclair.
Zalecana konfiguracja sprzętowa
- procesor 65C816 taktowany co najmniej 7 MHz (optymalnie - 20 MHz)
- przynajmniej 512k pamięci liniowej (64+512, czyli razem 576k)
- karta Rapidus
- VBXE
- Evie lub SONari
- szybki twardy dysk
- SpartaDOS X
Program został napisany dla karty Rapidus, ale nie jest ona niezbędnie konieczna do jego działania: Let's Emu! można np. uruchomić pod emulatorem Altirra (niemniej po wykryciu karty Rapidus wykorzystywane są jej niektóre specyficzne możliwości).
Bez VBXE brak jest atrybutów koloru ZX Spectrum (bez tego niektóre programy - np. gra Trap Door - są bezużyteczne).
Układ PSG znajdujący się w Evie lub SONari jest pod emulatorem widoczny jako przystawka z układem AY-3-8910.
SpartaDOS X pozwala zarejestrować program jako "przeglądarkę" do plików (tzw. snapszotów) zawierających programy na ZX Spectrum. Natomiast twardy dysk znacznie usprawnia całą zabawę: pliki snapszotów mają po kilkadziesiąt KB, sam plik wykonywalny emulatora też nie ułomek (75 KB), a z twardego dysku na PBI to wszystko ładuje się w kilka sekund.
Kompatybilność
Program emuluje podstawowy model ZX Spectrum, tj. ZX Spectrum 48k. Procesor Z80 i w ogóle cała maszyna emulowana jest dość wiernie (na tyle, że bez zakłóceń działa np. Sinclair BASIC), za wyjątkiem dwóch rzeczy:
- nie jest dokładnie emulowany rejestr R procesora
- czas wykonywania poszczególnych rozkazów emulowanego Z80 ma niewiele wspólnego z tymże czasem na "prawdziwym" CPU: emulator wykonuje rozkazy tak szybko, jak potrafi, ale nie zachowuje np. ich wzajemnych zależności czasowych
- odczyt pamięci kolorów odbywa się raz na ramkę (a nie, jak w oryginale, co linię skaningową)
To ostatnie powoduje słyszalne kłopoty w przypadku np. gier odtwarzających muzykę na beeperze, w której długości i częstotliwości nut mierzone są przez pętle opóźniające. Z tego samego powodu trudno jest dokładnie ocenić wydajność emulacji Z80, bo emulator różne zestawy rozkazów może wykonywać z różną szybkością - ale średnio wychodzi ok. 100% oryginału na 65C816 pracującym z częstotliwością 20 MHz.
Pod emulatorem bardzo szybkie są rozkazy przesłań blokowych Z80 (np. LDIR), bo program używa rozkazów przesłań blokowych 65C816 (MVN i MVP), które przy zegarze 20 MHz są ok. 17x szybsze niż ich odpowiedniki z Z80/3,5 MHz. Z tego powodu istnieje przynajmniej jeden program, który pod emulatorem działa zupełnie dobrze już przy 7 MHz, a przy wyższych częstotliwościach zegara jest po prostu za szybki - jest to gra Jet Set Willy.
Na nieco szybszy od oryginału wygląda też Sinclair BASIC (aczkolwiek do pomiarów, z braku oryginału, użyto emulatora Fuse):
Program |
Fuse (PC) |
Let's Emu! (Rapidus, 20 MHz) |
Let's Emu! (Altirra 2.50, 21,27 MHz) |
10 FOR x=1 TO 1000 20 PRINT AT 10,10;x 30 NEXT x |
19 sek. | 17 sek. | 16 sek. |
10 FOR x=1 TO 10000 20 NEXT x |
43 sek. | 34 sek. | 34 sek. |
10 FOR x=1 TO 6 20 BEEP 10,0 30 NEXT x |
60 sek. | 66 sek. | 64 sek. |
Ogólnie, pomijając skrajności, wydajność emulacji Z80 to około 17-18% oryginału.
Obsługiwane formaty plików
Emulator umie załadować programy w następujących formatach:
- plik ROM: "kartridż" o wielkości 16k zastępujący oryginalny ROM ZX Spectrum
- plik SNA: nieskompresowany zrzut 48k pamięci
- plik Z80: skompresowany zrzut 48k pamięci (obsługiwane są wersje formatu v1, v2 i v3)
Bieżącą zawartość pamięci emulatora można też zapisać do pliku w formacie Z80 (v2).
Klawiszologia
Program obsługiwany jest z menu widocznego na obrazku. Poza tym do dyspozycji są klawisze konsoli:
- START przerywa emulację i powoduje powrót do menu (lub do DOS-u, jeśli program uruchomiono w trybie "automatycznym", tzn. z parametrem /A w wierszu poleceń)
- SELECT odpowiada klawiszowi Symbol Shift na klawiaturze ZX Spectrum
- OPTION powoduje odwrócenie kolorów INK i PAPER (tylko wtedy, kiedy VBXE jest nieaktywne)
- HELP wyświetla ściągę z układem klawiatury ZX Spectrum
Ciekawostki
- Program napisano na Atari, początkowo z kartą F7 (10 MHz), potem z rozszerzeniem SIMMius 4 MB (1,77 MHz), na końcu z kartą Rapidus (początkowo 16, potem 20 MHz). Wykorzystano MAE jako edytor, a kod źródłowy został zasemblowany (nieopublikowanym) asemblerem N16 autorstwa KMK. Cały proces kompilacji Let's Emu! wymaga też SpartaDOS X w wersji co najmniej 4.47.
- Konwersja atrybutów koloru robiona jest blitterem VBXE, z tego względu w praktyce nie zajmuje czasu CPU.
Przykładowe gry
Snapszoty zrzucono z emulatora Altirra.
Do ściągnięcia
Zobacz też
Odnośniki zewnętrzne
- Film prezentujący działanie emulatora
- Let's Emu! gra (na Evie) utwór z inwitra na Wapniaka 2012 (skomponowany przez Yerzmyeya na PSG).