Softsynth
From Atariki
Wersja z dnia 20:09, 1 lip 2012 Jhusak (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (Nie ma takiego słowa "syntetyzer".) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Skrót od: '''The Software Synthesizer''' | Skrót od: '''The Software Synthesizer''' | ||
- | Niemiecki, napisany w 1985 roku programowy syntetyzer dźwięku. Używał go m.in. [[Jakub Husak]] (np. w utworze "Wodospadem Czasu"). Autorem Softsyntha jest Christian Nieber. | + | Niemiecki, napisany w 1985 roku programowy syntezator dźwięku. Używał go m.in. [[Jakub Husak]] (np. w utworze "Wodospadem Czasu"). Autorem Softsyntha jest Christian Nieber. |
Program składa się z modułu edytora obwiedni (EDITOR), edytora brzmień, oraz modułu kompozycyjnego (COMPOSER), który jest interpreterem specjalnego języka '''MASIC''' (''Musician's All-Purpose Symbolic Instruction Code''). Nazwa jest aluzją do BASICa i faktycznie sposób edycji "programu" nieco przypomina pracę w nim. Fragment utworu zapisanego w MASICu prezentuje obrazek. | Program składa się z modułu edytora obwiedni (EDITOR), edytora brzmień, oraz modułu kompozycyjnego (COMPOSER), który jest interpreterem specjalnego języka '''MASIC''' (''Musician's All-Purpose Symbolic Instruction Code''). Nazwa jest aluzją do BASICa i faktycznie sposób edycji "programu" nieco przypomina pracę w nim. Fragment utworu zapisanego w MASICu prezentuje obrazek. | ||
- | Program w momencie pojawienia się na rynku wywoływał mieszane uczucia - z jednej strony jako program nieużywalny przez przeciętnego człowieka, z drugiej czarował możliwościami i możliwością uzyskania dowolnego brzmienia, a przede wszystkim niezłą jakością dźwięku, jak na komputery 8-bit. | + | Program w momencie pojawienia się na rynku wywoływał mieszane uczucia - z jednej strony jako program nieużywalny przez przeciętnego człowieka, z drugiej czarował możliwościami i możliwością uzyskania dowolnego brzmienia, a przede wszystkim niezłą jakością dźwięku, jak na komputery 8-bit. Można powiedzieć, że pojawił się nieco zbyt wcześnie i pozostał niedoceniony i niezauważony. Z wad tego syntezatora można jeszcze wymienić brak możliwości użycia utworów we własnych produkcjach. |
Jako ciekawostkę i przykład dobrego "rozłożenia sił" można podać fakt, że wszelkie operacje nie wymagające szybkości (czyli edytor MASIC, edytor obwiedni i edytory brzmień) są napisane w języku [[BASIC]]. Procedura odtwarzająca muzykę jest jednak zapisana bezpośrednio w asemblerze i na czas odtwarzania wyłącza BASIC (pod BASIC są umieszczone procedury playera) oraz zapamiętuje i czyści stronę zerową, aby jej użyć na swoje potrzeby. | Jako ciekawostkę i przykład dobrego "rozłożenia sił" można podać fakt, że wszelkie operacje nie wymagające szybkości (czyli edytor MASIC, edytor obwiedni i edytory brzmień) są napisane w języku [[BASIC]]. Procedura odtwarzająca muzykę jest jednak zapisana bezpośrednio w asemblerze i na czas odtwarzania wyłącza BASIC (pod BASIC są umieszczone procedury playera) oraz zapamiętuje i czyści stronę zerową, aby jej użyć na swoje potrzeby. | ||
Linia 15: | Linia 15: | ||
== Emulatory SoftSyntha == | == Emulatory SoftSyntha == | ||
- | Jako próba przeniesienia idei softsyntha na komputery osobiste, powstał projekt [http://eksperymenty.webh.pl/index.php/pl/pc-softsynth PC-Softsynth]. Ma on tryb kompatybilności z Atari, polifonię 32 kanały i potrafi odgrywać większość utworów napisanych pod SoftSynth. | + | Jako próba przeniesienia idei softsyntha na komputery osobiste, powstał projekt [http://eksperymenty.edu.pl/index.php/pl/pc-softsynth PC-Softsynth]. Ma on tryb kompatybilności z Atari, polifonię 32 kanały i potrafi odgrywać większość utworów napisanych pod SoftSynth. |
+ | |||
+ | == Linki == | ||
+ | |||
+ | * [[SS (format pliku)|SS]] | ||
+ | * [[H (format pliku)|H]] | ||
+ | * [[S (format pliku)|S]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Aktualna wersja
Skrót od: The Software Synthesizer
Niemiecki, napisany w 1985 roku programowy syntezator dźwięku. Używał go m.in. Jakub Husak (np. w utworze "Wodospadem Czasu"). Autorem Softsyntha jest Christian Nieber.
Program składa się z modułu edytora obwiedni (EDITOR), edytora brzmień, oraz modułu kompozycyjnego (COMPOSER), który jest interpreterem specjalnego języka MASIC (Musician's All-Purpose Symbolic Instruction Code). Nazwa jest aluzją do BASICa i faktycznie sposób edycji "programu" nieco przypomina pracę w nim. Fragment utworu zapisanego w MASICu prezentuje obrazek.
Program w momencie pojawienia się na rynku wywoływał mieszane uczucia - z jednej strony jako program nieużywalny przez przeciętnego człowieka, z drugiej czarował możliwościami i możliwością uzyskania dowolnego brzmienia, a przede wszystkim niezłą jakością dźwięku, jak na komputery 8-bit. Można powiedzieć, że pojawił się nieco zbyt wcześnie i pozostał niedoceniony i niezauważony. Z wad tego syntezatora można jeszcze wymienić brak możliwości użycia utworów we własnych produkcjach.
Jako ciekawostkę i przykład dobrego "rozłożenia sił" można podać fakt, że wszelkie operacje nie wymagające szybkości (czyli edytor MASIC, edytor obwiedni i edytory brzmień) są napisane w języku BASIC. Procedura odtwarzająca muzykę jest jednak zapisana bezpośrednio w asemblerze i na czas odtwarzania wyłącza BASIC (pod BASIC są umieszczone procedury playera) oraz zapamiętuje i czyści stronę zerową, aby jej użyć na swoje potrzeby.
SoftSynth i SpartaDOS X
"SoftSynth" jest programem starym i jako taki ma problemy ze współdziałaniem ze SpartaDOS X. Tutaj jest do ściągnięcia wersja, która jako tako działa pod SpartaDOS X, jeśli zostanie wczytana do interpretera Turbo BASICa XL. Dzięki temu program może być zmieszczony w jednym podkatalogu razem z instrumentami, przykładowymi utworami itp., co z kolei pozwala na dość wygodne użytkowanie go posiadaczom twardego dysku. UWAGA: archiwum zawiera 140 plików - więc odpakować je w całości można tylko pod SpartaDOS X.
Emulatory SoftSyntha
Jako próba przeniesienia idei softsyntha na komputery osobiste, powstał projekt PC-Softsynth. Ma on tryb kompatybilności z Atari, polifonię 32 kanały i potrafi odgrywać większość utworów napisanych pod SoftSynth.
Linki
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.