Softsynth
From Atariki
Wersja z dnia 19:31, 12 lut 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (Nie ma takiego słowa "syntetyzer".) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|softsynth-composer.png}} | {{grafr|softsynth-composer.png}} | ||
- | '''Softsynth. The software synthesizer''' to niemiecki, napisany w 1985 roku w [[BASIC]]-u (!) program do programowej syntezy dźwięku. Używał go m.in. Jakub Husak (np. w utworze "Wodospadem Czasu"). Autorem Softsyntha jest Christian Nieber. Program składa się z modułu edytora obwiedni (EDITOR) oraz modułu kompozycyjnego (COMPOSER), który jest interpreterem specjalnego języka MASIC (''Musician's All Purpose Symbolic Instruction Code''). Nazwa jest aluzją do [[BASIC]]-a i faktycznie sposób edycji "programu" nieco przypomina pracę w BASIC-u. Kawałek utworu zapisanego w tym kodzie prezentuje obrazek. | ||
- | Technika programowej syntezy dźwięku wykorzystywana przez program również nazywa się "softsynth", co jest skrótem od angielskiego "software synthesis". W przypadku Atari dźwięk jest odtwarzany jako samplowana próbka bądź generowany jako modyfikowana fala. | + | Skrót od: '''The Software Synthesizer''' |
- | Generalnie wszelkie modyfikacje mogą polegać na zmianie: | + | Niemiecki, napisany w 1985 roku programowy syntezator dźwięku. Używał go m.in. [[Jakub Husak]] (np. w utworze "Wodospadem Czasu"). Autorem Softsyntha jest Christian Nieber. |
- | * kształtu fali (filtrowanie, modulacja PWM itp., wavetable) | + | Program składa się z modułu edytora obwiedni (EDITOR), edytora brzmień, oraz modułu kompozycyjnego (COMPOSER), który jest interpreterem specjalnego języka '''MASIC''' (''Musician's All-Purpose Symbolic Instruction Code''). Nazwa jest aluzją do BASICa i faktycznie sposób edycji "programu" nieco przypomina pracę w nim. Fragment utworu zapisanego w MASICu prezentuje obrazek. |
- | * głośności fali (modulacja kołowa, nakładanie obwiedni, efekty tremolo) | + | |
- | * częstotliwości | + | Program w momencie pojawienia się na rynku wywoływał mieszane uczucia - z jednej strony jako program nieużywalny przez przeciętnego człowieka, z drugiej czarował możliwościami i możliwością uzyskania dowolnego brzmienia, a przede wszystkim niezłą jakością dźwięku, jak na komputery 8-bit. Można powiedzieć, że pojawił się nieco zbyt wcześnie i pozostał niedoceniony i niezauważony. Z wad tego syntezatora można jeszcze wymienić brak możliwości użycia utworów we własnych produkcjach. |
+ | |||
+ | Jako ciekawostkę i przykład dobrego "rozłożenia sił" można podać fakt, że wszelkie operacje nie wymagające szybkości (czyli edytor MASIC, edytor obwiedni i edytory brzmień) są napisane w języku [[BASIC]]. Procedura odtwarzająca muzykę jest jednak zapisana bezpośrednio w asemblerze i na czas odtwarzania wyłącza BASIC (pod BASIC są umieszczone procedury playera) oraz zapamiętuje i czyści stronę zerową, aby jej użyć na swoje potrzeby. | ||
+ | |||
+ | == SoftSynth i SpartaDOS X == | ||
+ | "SoftSynth" jest programem starym i jako taki ma problemy ze współdziałaniem ze [[SpartaDOS X]]. [http://drac030.krap.pl/sdx-softsynth.arc Tutaj] jest do ściągnięcia wersja, która jako tako działa pod SpartaDOS X, jeśli zostanie wczytana do interpretera [[Turbo BASIC XL|Turbo BASICa XL]]. Dzięki temu program może być zmieszczony w jednym podkatalogu razem z instrumentami, przykładowymi utworami itp., co z kolei pozwala na dość wygodne użytkowanie go posiadaczom twardego dysku. UWAGA: archiwum zawiera 140 plików - więc odpakować je w całości można tylko pod SpartaDOS X. | ||
+ | |||
+ | == Emulatory SoftSyntha == | ||
+ | Jako próba przeniesienia idei softsyntha na komputery osobiste, powstał projekt [http://eksperymenty.edu.pl/index.php/pl/pc-softsynth PC-Softsynth]. Ma on tryb kompatybilności z Atari, polifonię 32 kanały i potrafi odgrywać większość utworów napisanych pod SoftSynth. | ||
+ | |||
+ | == Linki == | ||
+ | |||
+ | * [[SS (format pliku)|SS]] | ||
+ | * [[H (format pliku)|H]] | ||
+ | * [[S (format pliku)|S]] | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | ||
- | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | + | [[Kategoria:Języki programowania]] |
+ | [[Kategoria:Edytory muzyczne]] |
Aktualna wersja
Skrót od: The Software Synthesizer
Niemiecki, napisany w 1985 roku programowy syntezator dźwięku. Używał go m.in. Jakub Husak (np. w utworze "Wodospadem Czasu"). Autorem Softsyntha jest Christian Nieber.
Program składa się z modułu edytora obwiedni (EDITOR), edytora brzmień, oraz modułu kompozycyjnego (COMPOSER), który jest interpreterem specjalnego języka MASIC (Musician's All-Purpose Symbolic Instruction Code). Nazwa jest aluzją do BASICa i faktycznie sposób edycji "programu" nieco przypomina pracę w nim. Fragment utworu zapisanego w MASICu prezentuje obrazek.
Program w momencie pojawienia się na rynku wywoływał mieszane uczucia - z jednej strony jako program nieużywalny przez przeciętnego człowieka, z drugiej czarował możliwościami i możliwością uzyskania dowolnego brzmienia, a przede wszystkim niezłą jakością dźwięku, jak na komputery 8-bit. Można powiedzieć, że pojawił się nieco zbyt wcześnie i pozostał niedoceniony i niezauważony. Z wad tego syntezatora można jeszcze wymienić brak możliwości użycia utworów we własnych produkcjach.
Jako ciekawostkę i przykład dobrego "rozłożenia sił" można podać fakt, że wszelkie operacje nie wymagające szybkości (czyli edytor MASIC, edytor obwiedni i edytory brzmień) są napisane w języku BASIC. Procedura odtwarzająca muzykę jest jednak zapisana bezpośrednio w asemblerze i na czas odtwarzania wyłącza BASIC (pod BASIC są umieszczone procedury playera) oraz zapamiętuje i czyści stronę zerową, aby jej użyć na swoje potrzeby.
SoftSynth i SpartaDOS X
"SoftSynth" jest programem starym i jako taki ma problemy ze współdziałaniem ze SpartaDOS X. Tutaj jest do ściągnięcia wersja, która jako tako działa pod SpartaDOS X, jeśli zostanie wczytana do interpretera Turbo BASICa XL. Dzięki temu program może być zmieszczony w jednym podkatalogu razem z instrumentami, przykładowymi utworami itp., co z kolei pozwala na dość wygodne użytkowanie go posiadaczom twardego dysku. UWAGA: archiwum zawiera 140 plików - więc odpakować je w całości można tylko pod SpartaDOS X.
Emulatory SoftSyntha
Jako próba przeniesienia idei softsyntha na komputery osobiste, powstał projekt PC-Softsynth. Ma on tryb kompatybilności z Atari, polifonię 32 kanały i potrafi odgrywać większość utworów napisanych pod SoftSynth.
Linki
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.