Graphics 13
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 12:20, 19 lip 2022 Mono (Dyskusja | wkład) (128 znakow w generatorze) ← Previous diff |
Wersja z dnia 15:47, 19 lip 2022 Mono (Dyskusja | wkład) (rozdzielczosc znakowa) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Gr13.png|GR.13|right]] | [[Grafika:Gr13.png|GR.13|right]] | ||
- | Tryb tekstowy ([[ANTIC Display List|ANTIC $05]]), podobny do [[Graphics 12|trybu 12]], lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej. Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x2 (jak w [[Graphics 7]]) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu. | + | Tryb tekstowy ([[ANTIC Display List|ANTIC $05]]), podobny do [[Graphics 12|trybu 12]], lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej (40x12 znaków). Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x2 (jak w [[Graphics 7]]) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu. |
[[Generator znaków]] zawiera definicje 128 znaków. | [[Generator znaków]] zawiera definicje 128 znaków. | ||
Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru [[Rejestry ANTIC-a#CHRCTL|CHACTL ($D401)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#CHACT|CHACT ($2F3)]]). | Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru [[Rejestry ANTIC-a#CHRCTL|CHACTL ($D401)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#CHACT|CHACT ($2F3)]]). |
Wersja z dnia 15:47, 19 lip 2022
Tryb tekstowy (ANTIC $05), podobny do trybu 12, lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej (40x12 znaków). Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x2 (jak w Graphics 7) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu. Generator znaków zawiera definicje 128 znaków. Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru CHACTL ($D401) (cień CHACT ($2F3)).
Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów:
- %00 - COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)) (także kolor ramki),
- %01 - COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %10 - COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %11 (znaki normalne $00-$7F) - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 (znaki inverse $80-$FF) - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)),
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.