Graphics 11
From Atariki
Wersja z dnia 00:09, 8 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 01:16, 8 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
* Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji, określonej przez [[rejestr-cień]] [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]] | * Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji, określonej przez [[rejestr-cień]] [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]] | ||
* Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. | * Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. | ||
- | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) | + | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[Display List]]) |
* Proporcje piksela: 4x1 | * Proporcje piksela: 4x1 | ||
Wersja z dnia 01:16, 8 wrz 2005
11-ty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 10. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA GTIACTL (zwany też GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
- Kolory: 16 kolorów o jednakowej luminancji, określonej przez rejestr-cień COLBAKS
- Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
- Proporcje piksela: 4x1
Cień rejestru GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11.
Ciekawym zjawiskiem związanym z tym trybem (a raczej w ogóle z systemem PAL) jest fakt, że na wyjściu obrazu Atari miesza składową koloru danej linii z kolorem linii po niej następującej. Dzięki temu, jeżeli stworzymy Display List z liniami na zmianę w Graphics 9 i Graphics 11, wszystkie linie trybu 9 będą pokolorowane (czyt. przejmą [[chrominancja|chrominancję] z poprzedzających je linii trybu 11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych CIN oraz TIP.
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.